ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πέντε προτάσεις ΣΕΒ για τον εξωδικαστικό

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πέντε βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχία του εξωδικαστικού μηχανισμού θέτει στο εβδομαδιαίο δελτίο ο ΣΕΒ: τη διάσωση επιχειρήσεων – όχι των διοικήσεων, το να μη δοθεί συγχωροχάρτι στους «συστημικούς απατεώνες», να ισχύσει ξεχωριστή, ευέλικτη διαδικασία για τις μεγάλες υποθέσεις, πραγματικός εξωδικαστικός μηχανισμός για τις απλές υποθέσεις και ουσιαστική και ισότιμη συμμετοχή του Δημοσίου στη διαγραφή χρεών.

Στο δελτίο του ΣΕΒ επισημαίνεται ότι ανάμεσα σε όσους επιχειρούσαν καλόπιστα τα χρόνια της κρίσης και διοίκησαν με επιμέλεια, αλλά υπέκυψαν από την ένταση και διάρκεια αυτής, στη χρηματοδοτική ασφυξία της χώρας και την παράλληλη εκτίναξη των φορολογικών και άλλων υποχρεώσεων προς το κράτος, εύκολα παρεισέφρησαν και οφειλέτες που θα μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, αλλά προσδοκώντας μια οριζόντια σεισάχθεια επιλέγουν συνειδητά να μην το πράξουν. Ο ΣΕΒ προειδοποιεί πως η άσκηση μαζικής ρύθμισης οφειλών αποτελεί μια άσκηση λεπτών ισορροπιών ανάμεσα σε δύο αντιφατικούς στόχους: α) Την πραγματική ανάγκη προσαρμογής οφειλών στην πραγματικότητα μιας φτωχότερης οικονομίας και β) την προστασία των όρων ανταγωνισμού, ως προϋπόθεση προσέλκυσης των νέων ποιοτικών επενδύσεων.

Οπως επισημαίνει, θα πρέπει να λειτουργεί εξαρχής η ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα μπορεί να συλλέγει στοιχεία από ηλεκτρονικές πηγές, να διασταυρώνει αυτόματα τους ισχυρισμούς του οφειλέτη, τουλάχιστον ως προς βασικές παραμέτρους, και να διευκολύνει τη διαδικασία συντονισμού των πιστωτών αλλά και διακίνησης του φακέλου πληροφοριών με τυποποιημένες διαδικασίες. Μόνον έτσι θα είναι ρεαλιστικό να αναμένει κανείς τη ταχεία διαχείριση εκατοντάδων, ίσως, χιλιάδων αιτήσεων, την αξιολόγησή τους και την ταχεία δυνατότητα εντοπισμού των αιτήσεων που έχουν ελλείψεις λόγω κακόβουλης υποβολής από κακόπιστους πιστωτές, με ιστορικό μη συνεργασίας.

Είναι καίριας σημασίας, τονίζεται στο εβδομαδιαίο δελτίο, να αποτρέψουμε τους κακόπιστους οφειλέτες από το να υποβάλλουν αιτήσεις που θα υπερφορτώνουν το σύστημα. Ο ΣΕΒ στο πλαίσιο της αποτελεσματικότερης λειτουργίας του εξωδικαστικού μηχανισμού προτείνει να θεσπιστούν η ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε διαγραφές οφειλών και η επέκταση αυτής της πρακτικής και στις λοιπές διαδικασίες του προ-πτωχευτικού δικαίου. Αυτόματη μετάπτωση των περιπτώσεων με οφειλές άνω των 2 εκατ. στις προβλέψεις του άρθρου 99. Ανάλυση, παράλληλα με την ανάλυση βιωσιμότητας, των επιπτώσεων στον ανταγωνισμό σε περιπτώσεις σημαντικών οφειλετών σε όλες τις αγορές και ιδιαίτερα τις ολιγοπωλιακές.

Εμπλοκή του Δημοσίου στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε αναλογία με τη συμμετοχή του στις διαγραφές οφειλών και με τρόπο που να μην απαιτεί δικαστική εμπλοκή, ειδικά όταν δεν έχει την πλειοψηφία των απαιτήσεων. Ψήφιση της διάταξης για το ακαταδίωκτο στελεχών τραπεζών και του Δημοσίου που συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και την υλοποίηση των συμφωνιών αναδιάρθρωσης οφειλών. Συνυπολογισμός στη διαδικασία του ιστορικού του οφειλέτη όταν είναι συνεργάσιμος οφειλέτης. Δυνατότητα ενεργοποίησης παραπέρα μηχανισμού διερεύνησης της καλής πίστης του οφειλέτη, όταν υπάρχουν ενδείξεις μη καλόπιστης συμπεριφοράς. Αξιοποίηση των παραπάνω ώστε η διαδικασία για τους πολλούς, μικρούς, οφειλέτες να αποκτήσει πραγματικό εξωδικαστικό χαρακτήρα.

Να επιστρέφεται σε προμηθευτή ο ΦΠΑ που έχει καταβληθεί επί αξίας τιμολογίου που διαγράφεται εντός εξωδικαστικής ή άλλης προ-πτωχευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας. Αναλογικά να ισχύσει ακριβώς το ίδιο για τον αναλογούντα φόρο εισοδήματος που έχει καταβληθεί. Το δικαίωμα συμψηφισμού της ζημίας που θα προκύψει από τη διαγραφή με μελλοντικά κέρδη να επιβιώνει για απεριόριστο χρόνο. Για τον οφειλέτη, να μη θεωρείται φορολογητέο εισόδημα η διαγραφή στο πλαίσιο των ίδιων διαδικασιών όχι μόνο οφειλών προς τράπεζες, αλλά και οφειλών προς λοιπούς ιδιώτες και το Δημόσιο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ