Άποψη: Ο ΣΕΒ στηρίζει έμπρακτα τους εξαγωγείς

Άποψη: Ο ΣΕΒ στηρίζει έμπρακτα τους εξαγωγείς

3' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μ​​ία από τις βασικές προϋποθέσεις για την έξοδο της ελληνικής οικονομίας από την κρίση αποτελεί η βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων της χώρας. Παρά τη μικρή άνοδο της αξίας των εξαγωγών κατά 1,8% το 2016, οι ελληνικές εξαγωγές βρίσκονται από το 2004 σε κατάσταση στασιμότητας, αδυνατώντας να κάνουν την υπέρβαση και να δώσουν ουσιαστική ώθηση στην οικονομία.

Τα αίτια για αυτήν την «κόπωση» δεν οφείλονται μόνο στο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον των τελευταίων χρόνων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μεγάλη αύξηση των εξαγωγών έλαβε χώρα στην αρχή της κρίσης, πριν δηλαδή από τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις στις τελωνειακές και προτελωνειακές διαδικασίες της περιόδου 2012-2014.

Τα εμπόδια, λοιπόν, είναι σοβαρότερα. Με εξαίρεση τους παραδοσιακούς εξαγωγείς βιομηχανικών προϊόντων, οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες συχνά πάσχουν από διάσπαρτη παραγωγή, δυσκολία προστιθέμενης αξίας και ανεπαρκή αναγνωρισιμότητα των ελληνικών εμπορικών σημάτων (brands) στις αγορές του εξωτερικού.

Βασική αιτία για τα παραπάνω εμπόδια αποτελεί η μικρή κλίμακα της μεγάλης πλειοψηφίας των ελληνικών επιχειρήσεων, που με τη σειρά της προκαλεί έλλειψη επαρκούς εσωτερικής εταιρικής οργάνωσης για την υποστήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας. Συνεπώς πολλές επιχειρήσεις –ενώ πολλές φορές διαθέτουν καλά προϊόντα– προβληματίζονται για το αν και πού θα επεκταθούν, πώς θα προσεγγίσουν αποτελεσματικά τους καταναλωτές των αγορών-στόχων και πώς θα αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις του ανταγωνισμού. Το ρίσκο εισόδου σε μια νέα αγορά, ειδικά για μια μικρομεσαία επιχείρηση, είναι υψηλό εφόσον δεν υπάρχει επαρκής πληροφόρηση και ανεπτυγμένη δικτύωση. Ως αποτέλεσμα, πολλές ελληνικές εταιρείες είχαν προσανατολιστεί στην ικανοποίηση της ζήτησης της εσωτερικής αγοράς και δυσκολεύονται τώρα να αλλάξουν τον προσανατολισμό τους, ώστε να επεκταθούν σε νέες αγορές του εξωτερικού.

Στις προηγμένες εξαγωγικά χώρες υπάρχει συντονισμός δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, ώστε τα προαναφερόμενα θέματα να αντιμετωπισθούν και οι εξαγωγικές εταιρείες να μπορέσουν να διεισδύσουν με μεγαλύτερη ασφάλεια και δυναμισμό σε νέες αγορές του εξωτερικού. Η στήριξη αυτή συνοψίζεται σε τρία βασικά σημεία: βοήθεια για καλύτερη εσωτερική οργάνωση, πληρέστερη ενημέρωση για αγορές-στόχους και ευκαιρίες δικτύωσης με δυνητικούς πελάτες στις αγορές του εξωτερικού.

Η αδυναμία της ελληνικής πολιτείας να αξιοποιήσει την απλόχερη τεχνική βοήθεια που της έχει δοθεί από τους εταίρους μας τα τελευταία 6 χρόνια στον τομέα των εξαγωγών (π.χ. Ολλανδία), ενοποιώντας τους διάσπαρτους πόρους και τις αρμοδιότητες μεταξύ των υπουργείων Εξωτερικών, Ανάπτυξης, Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης, αυξάνει ακόμη περισσότερο την ευθύνη του ιδιωτικού τομέα να αναλάβει πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο ΣΕΒ, ως κατεξοχήν συλλογικός εκπρόσωπος της οργανωμένης επιχειρηματικότητας αλλά και ως φορέας που εκπροσωπεί κατά 70% μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αποφάσισε να καλύψει το έλλειμμα υποστήριξης των εξαγωγέων δημιουργώντας το Export Ready, ένα πλέγμα στοχευμένων ανταποδοτικών υπηρεσιών που θα βελτιώσουν αυτή την αδυναμία, αξιοποιώντας τα καλά παραδείγματα των μεγαλύτερων επιχειρήσεων μελών του.

Το Export Ready έχει τρεις βασικούς πυλώνες:

Ο πρώτος πυλώνας, το Export Ready Master, ξεκινάει τον ερχόμενο μήνα, με δύο εξειδικευμένα εργαστήρια οργάνωσης και ανάπτυξης εξαγωγών. Αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εξειδικευμένων γνώσεων που παρέχονται από επιτυχημένα στελέχη της αγοράς για θέματα εσωτερικής οργάνωσης, εξαγωγικής στρατηγικής και επιτυχημένων πρακτικών.

Στον δεύτερο πυλώνα, το Export Ready Discover, ο ΣΕΒ, σε συνεργασία με τον όμιλο Fitch, προσφέρει εις βάθος πληροφόρηση, μέσω γενικών και κλαδικών μελετών, για 73 αγορές-στόχους των Ελλήνων εξαγωγέων, για τις παγκόσμιες τάσεις ανά κλάδο καθώς και για σημαντικά έργα υποδομών στα οποία μπορούν να συμμετάσχουν ελληνικές εταιρείες ανά την υφήλιο.

Οι υπηρεσίες δικτύωσης και οι επιχειρηματικές συνεργασίες αποτελούν το Export Ready Connect, τρίτο πυλώνα των υπηρεσιών για τους εξαγωγείς. Περιλαμβάνονται εξατομικευμένες ευκαιρίες χρηματοδότησης εξαγωγών, Β2Β συναντήσεις με τους κατάλληλους για την κάθε επιχείρηση αγοραστές, επιχειρηματικές αποστολές σε χώρες-στόχους σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και ένα πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα μεντόρων.

Με αυτή την πρωτοβουλία του ΣΕΒ, οι εταιρείες μας θα έχουν για πρώτη φορά την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν ένα ολοκληρωμένο σύνολο υπηρεσιών που θα προσφέρει κάλυψη στις πρακτικές ανάγκες και στους πραγματικούς στόχους της κάθε εταιρείας ξεχωριστά.

* Ο κ. Κωνσταντίνος Μπίτσιος είναι εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή