Αγγλόφωνα προπτυχιακά επί πληρωμή στην Ελλάδα

Αγγλόφωνα προπτυχιακά επί πληρωμή στην Ελλάδα

3' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την οργάνωση αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα, για ξένους αλλά και για Ελληνες φοιτητές, διεκδικεί η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών, ΠΟΣΔΕΠ, δύο χρόνια μετά την απόφαση που έλαβε το 2015 ο τότε υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς, «παγώνοντας» τις διαδικασίες ίδρυσης των πρώτων ξενόγλωσσων προπτυχιακών τμημάτων στην Ελλάδα. Ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, Στάθης Ευσταθόπουλος, ζητάει, μιλώντας στην «Κ», από τον νυν υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου «να αφήσει ελεύθερα τα πανεπιστήμια να δημιουργήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα, να επιχειρήσουν με τις καινοτομίες που παράγουν και να φέρουν χορηγούς στα ιδρύματα».

Στόχος είναι η ενίσχυση των πόρων των πανεπιστημίων αλλά και η ανακοπή της μετανάστευσης των Ελλήνων 18χρονων για σπουδές σε ξένες χώρες. Με έγκαιρη και ορθή προετοιμασία, τα πρώτα προγράμματα θα μπορούσαν να αρχίσουν να λειτουργούν στα ελληνικά πανεπιστήμια από το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019, με την ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ να εστιάζει στις προοπτικές μιας «υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικής βιομηχανίας στην Ελλάδα».

Ειδικότερα, ο κ. Ευσταθόπουλος, καθηγητής στην Ιατρική Σχολή Αθηνών, αναφέρει στην «Κ» ότι «τα πανεπιστήμια πρέπει να χρηματοδοτούνται από την Πολιτεία με βάση τις υπηρεσίες που εκείνη ζητάει από αυτά. Δηλαδή, πρέπει να αποτιμηθεί το ετήσιο κόστος φοίτησης ανά φοιτητή σε κάθε τμήμα». Ωστόσο, ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, κατανοώντας τις συνθήκες δημοσιονομικής λιτότητας στην Ελλάδα, τονίζει ότι «πέραν της κρατικής χρηματοδότησης, τα πανεπιστήμια θα πρέπει να αφεθούν αυτόνομα και χωρίς περιορισμούς από την Πολιτεία να αναζητήσουν επιπλέον τρόπους χρηματοδότησης, προάγοντας αυτά που ξέρουν να κάνουν πολύ καλά: εκπαίδευση, έρευνα, καινοτομία».

Συγκεκριμένα, εκτός από νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, η ΠΟΣΔΕΠ ζητάει αλλαγή θεσμικού πλαισίου ώστε κάθε πανεπιστήμιο να έχει τη δυνατότητα, στο πλαίσιο της αυτονομίας του και με απόφαση της Συγκλήτου, να οργανώνει ξενόγλωσσα εκπαιδευτικά προγράμματα και με δίδακτρα σε όλα τα επίπεδα, δηλαδή όχι μόνο μεταπτυχιακά όπως ήδη γίνεται, αλλά και προπτυχιακά. Ετσι, ανάλογα με τους πόρους, το προσωπικό και τις υποδομές του, κάθε πανεπιστήμιο θα μπορεί να δέχεται Ελληνες φοιτητές πέραν του αριθμού των εισακτέων από τις πανελλαδικές εξετάσεις. «Σήμερα, πολλοί 18χρονοι που δεν καταφέρνουν να εισαχθούν στη σχολή της πρώτης τους επιλογής μεταναστεύουν για σπουδές σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα και κατόπιν επιστρέφουν στην Ελλάδα. Γιατί να μην μπορούν τα ελληνικά ΑΕΙ να οργανώνουν ξενόγλωσσα προγράμματα, ώστε να μένουν τα Ελληνόπουλα στη χώρα μας;» ρωτάει ο κ. Ευσταθόπουλος, προτείνοντας η επιλογή των φοιτητών στα ξενόγλωσσα προγράμματα να γίνεται κατ’ αρχήν με βαθμολογικά κριτήρια, δηλαδή με βάση τα μόρια που συγκέντρωσαν οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις. Στο ίδιο πλαίσιο, η Πολιτεία θα μπορεί να ζητήσει από τα πανεπιστήμια να δίνουν σημαντικό αριθμό υποτροφιών στα δίδακτρα σε όσους αριστεύουν μετά το δεύτερο έτος σπουδών.

Εύλογα, εκτός από τους Ελληνες φοιτητές, το πανεπιστήμιο θα μπορεί να δεχθεί στα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα και ξένους φοιτητές, όπως κάνουν πανεπιστήμια της Κύπρου και βαλκανικών χωρών.

«Βεβαίως, τα μέτρα δεν θα αποδώσουν άμεσα. Ωστόσο, εκτιμάται πως εάν τα πανεπιστήμια δουλέψουν σοβαρά πάνω σε τέτοια προγράμματα, μέσα σε 5-10 χρόνια θα έχει δημιουργηθεί μια πολύ σημαντική πηγή εσόδων για τα πανεπιστήμια και την ελληνική οικονομία, ενώ θα έχει διαμορφωθεί μεγάλη μάζα αλλοδαπών φοιτητών που θα έχουν εκπαιδευτεί στα ελληνικά ΑΕΙ με ό,τι αυτό σημαίνει για τη χώρα», τονίζεται στον προγραμματισμό της ΠΟΣΔΕΠ.

Παράλληλα, ο κ. Ευσταθόπουλος μιλάει για οργάνωση από τα πανεπιστήμια προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, ελληνόφωνα και ξενόγλωσσα – κάτι που τώρα μόνον το ΕΑΠ μπορεί. Επίσης, ζητάει να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα των ελληνικών πανεπιστημίων με τη δημιουργία εταιρειών έντασης γνώσης (εταιρείες spin-off, όπως ονομάζονται) από φοιτητές, αποφοίτους και διδάσκοντες, για την αξιοποίηση των καινοτομιών που παράγονται στα ιδρύματα. Κάτι τέτοιο θα αποδειχθεί τεράστια πηγή χρηματοδότησης και ανατροφοδότησης της έρευνας και καινοτομίας στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, τα πανεπιστήμια θα αξιολογούνται τόσο για την εκπαιδευτική τους λειτουργία από την ΑΔΙΠ όσο και για τη διοικητικο-οικονομική τους λειτουργία από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Ξεκίνησαν, αλλά σταμάτησαν το 2015

Τα πρώτα αγγλόφωνα προπτυχιακά τμήματα στην Ελλάδα ιδρύθηκαν με τον νόμο 4316 του 2014, επί υπουργίας Ανδρέα Λοβέρδου. Ηταν δύο τμήματα Διοίκησης Τουρισμού σε Ρόδο και Κρήτη, καθώς και πρόγραμμα στις κλασικές σπουδές στο Δημοκρίτειο Παν. Θράκης. Μάλιστα στο Δημοκρίτειο το τμήμα ήταν ήδη έτοιμο για να ξεκινήσει από το 2015-16. Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας στα μέσα Απριλίου 2015 τα κατήργησε, υποστηρίζοντας πως οι διατάξεις δεν είχαν ενεργοποιηθεί έως τότε. Βέβαια, η λειτουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων απαιτεί σοβαρή μελέτη, για να μην καταλήξει «εκπαίδευση δεύτερης ταχύτητας». Κατ’ αρχάς, τα προγράμματα οφείλουν να έχουν δομή ανάλογη των ελληνόγλωσσων προπτυχιακών, ώστε το επίπεδό τους να μπορεί να ανταγωνιστεί στις διεθνείς αξιολογήσεις τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά άλλων κρατών. Αλλωστε, υπό το πρίσμα αυτό, τα ελληνικά θα ανταγωνίζονται τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Ταυτόχρονα, σημαίνει πρόσληψη επιπλέον προσωπικού, κάτι που αποτελεί ευκαιρία για νέους ερευνητές. Πόσο μάλλον, που για τις ανάγκες της διδασκαλίας το επίπεδο γνώσης της αγγλικής γλώσσας θα πρέπει να είναι πολύ υψηλό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή