Νέα επιστημονική μελέτη «αποδαιμονοποιεί» τις γάτες

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Oι περισσότεροι άνθρωποι είτε λατρεύουν είτε μισούν τις γάτες. Οσοι δεν τις λατρεύουν ισχυρίζονται ότι οι γάτες είναι εγωιστικά ζώα που δεν δείχνουν αγάπη και τρυφερότητα και νιώθουν ότι είναι καλύτερες από τους ιδιοκτήτες τους.

Τις περισσότερες φορές οι γάτες νιώθουν αδιάφορες στον ερχομό μας και δεν κάνουν τις τρελές χαρές που κάνει ένα σκυλί. Ωστόσο, σύμφωνα με μια μελέτη, όλα αυτά είναι στην πραγματικότητα προσποίηση διότι οι γάτες είναι πολύ έξυπνες.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ορεγκον κατέληξαν ότι οι γάτες αρέσκονται περισσότερο στην παρέα των ανθρώπων απ’ ό,τι στο φαΐ, το κάτνιπ και τη μυρωδιά των υπολοίπων γατών.

Ο επικεφαλής των ερευνητών Κρίστιν Βιτάλ Στριβ δεν ήταν ικανοποιημένος με το γεγονός ότι πολλές επιστημονικές μελέτες αποδείκνυαν ότι οι γάτες ήταν δύσκολο να εκπαιδευθούν, ήταν πείσμονες και δεν έδειχναν αρκετό ενδιαφέρον. Προκειμένου να καταλήξουν σε σαφή συμπεράσματα, οι ερευνητές πραγματοποιήσαν πειράματα σε 55 γάτες, 23 εκ των οποίων ήταν οικόσιτα ζώα, ενώ οι υπόλοιπες 22 ζούσαν σε καταφύγια.

Κάθε γάτα τοποθετήθηκε στην απομόνωση για 2,5 ώρες και οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τον χρόνο για να διαπιστώσουν ποιο ήταν το αγαπημένο τους φαγητό (κοτόπουλο, τόνος ή μεζέδες για γάτες), παιχνίδι, άρωμα και τύπος ανθρώπινης αλληλεπίδρασης. Στη συνέχεια, οι γάτες αφέθηκαν σε ένα δωμάτιο με διαφορετικά αντικείμενα, προκειμένου να διαπιστωθεί πόσο ενδιαφέρον έτρεφαν για καθένα από αυτά, κάτι που δεν είχε ξαναγίνει με τις γάτες. Κάθε γάτα τοποθετήθηκε σε ένα σταυρό με καθένα από τα προτιμητέα αντικείμενά του από τις τέσσερις κατηγορίες. Κάθε ζώο είχε την ελευθερία να κινείται ανάμεσα στα αντικείμενα όπως ήθελε.

Δεν αντέδρασαν όλες οι γάτες στο πείραμα, αλλά 38 ανταποκρίθηκαν και 19 από αυτές πέρασαν την περισσότερη ώρα ασχολούμενες με τον άνθρωπο αντί με το φαγητό, το παιχνίδι ή τη μυρωδιά.

Δεκατέσσερις από τις γάτες προτίμησαν το φαγητό, ενώ τέσσερις το παιχνίδι και μόλις μία τη μυρωδιά. Η ιδέα ότι οι γάτες δεν ήταν επί αρκετό καιρό οικόσιτα ζώα ώστε να δείχνουν προτίμηση στην ανθρώπινη παρουσία δεν στηρίζεται από αυτά τα συμπεράσματα. «Αν και πολλές φορές υποδεικνύεται από τα στοιχεία ότι οι γάτες προτιμούν τη μοναξιά, τα στοιχεία της έρευνας αποδεικνύουν το αντίθετο», επισημαίνουν οι ερευνητές.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η πρόσφατη έρευνα δεν ήταν αρκετά μεγάλη και ότι διαφορετικές γάτες μπορεί να συμπεριφέρονται διαφορετικά σε διαφορετικούς ανθρώπους. Οι ερευνητές δέχονται ότι κάποιες γάτες θέλουν να περνούν λιγότερο χρόνο με τους ανθρώπους, αλλά υπάρχουν και φιλικές γάτες.