ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Για όσους δεν βούλιαξαν στον βάλτο

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Από την ταινία «Γκολ στη φτώχεια» με θέμα την εθνική ομάδα αστέγων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Eνας νεαρός κρατούμενος κυνηγάει το όνειρό του να καταφέρει να σπουδάσει, ένα ζευγάρι μεταναστών στέλνει τα παιδιά του ασυνόδευτα στη Γερμανία ελπίζοντας ότι θα καταφέρει να τα ακολουθήσει, ένα κακοποιημένο αδέσποτο σκυλί από τον Ασπρόπυργο ξεκινά μια νέα ζωή στο Εσεξ: Οι «αξιοσημείωτοι άνθρωποι» (και τα ζώα) του Μενέλαου Καραμαγγιώλη διαφέρουν μεταξύ τους, έχουν όμως ως κοινό σημείο αναφοράς τη φαινομενική απουσία προοπτικής στις ζωές τους και συγχρόνως την άρνησή τους να εγκαταλείψουν τον αγώνα. Μολονότι αυτοί οι «αντιήρωες», όπως τους ονομάζει ο σκηνοθέτης, σημαδεύτηκαν από τις συνέπειες της ελληνικής κρίσης, παραδόξως οι ιστορίες τους δεν έχουν κακό τέλος. Δεν μιλάμε ακριβώς για happy end, αφού ζουν σε πολύ «ευαίσθητες» συνθήκες και «τα πάντα μπορούν να καταρρεύσουν ανά πάσα στιγμή», υπογραμμίζει ο κ. Καραμαγγιώλης. Ωστόσο, το στοιχείο που τους καθιστά αξιοσημείωτους είναι ότι «δεν αφέθηκαν να βουλιάξουν στον βάλτο, παρότι η ζωή τους είχε καταδικάσει». Για να βρεις ανάλογα περιστατικά, «δεν χρειάζεται ούτε ειδική έρευνα ούτε κόπος», συνεχίζει ο σκηνοθέτης. «Χρειάζεται, πολύ απλά, να μη φοβάσαι να κοιτάξεις γύρω σου».

Ο πρώτος κύκλος της σειράς ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους» παρουσιάστηκε το 2011 στην ΕΡΤ και εν συνεχεία ταξίδεψε σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ. Τα γυρίσματα για τον δεύτερο κύκλο ξεκίνησαν το 2012, όμως το αιφνίδιο κλείσιμο της ΕΡΤ ανέτρεψε τον αρχικό προγραμματισμό. «Κληθήκαμε τότε να αποφασίσουμε αν θα σταματήσουμε για οικονομικούς λόγους ή αν θα συνεχίσουμε. Και επειδή είχαμε ήδη αναπτύξει σχέση με τους ήρωες, ήταν αδύνατον να σταματήσουμε», εξηγεί ο σκηνοθέτης. Το θετικό της υπόθεσης ήταν πως η ομάδα της Pausilypon Films παρακολούθησε την πορεία των πρωταγωνιστών για μία τετραετία. Μάλιστα, τα γυρίσματα συνεχίζονται με στόχο το νέο υλικό να παρουσιαστεί, μαζί με άλλες, παράλληλες ιστορίες, στην πλατφόρμα που δημιουργείται ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό. «Οταν καταπιάνεσαι με ένα τόσο ευαίσθητο και σοβαρό θέμα, εύχεσαι η ταινία να μην τελείωνε με την προβολή. Η δυσκολία στο να προσεγγίσουμε τις ιστορίες μάς εξανάγκασε να κάνουμε τα γυρίσματα με πολύ ιδιαίτερο τρόπο, ώστε ο φακός να μην είναι αναιδής εισβολέας στη ζωή των ηρώων, αλλά μέρος μιας συνομιλίας». Ουσιαστικά, το συνεργείο παρέμενε κατά το δυνατόν αόρατο, επιτρέποντας στους πρωταγωνιστές να συμπεριφέρονται αυθόρμητα.

Η σειρά κάνει πρεμιέρα απόψε στις 11 μ.μ. στην ΕΡΤ με το ντοκιμαντέρ «Should I stay or should I go», που παρακολουθεί έξι Ελληνες μετανάστες στη Γερμανία να ανεβάζουν τις ιστορίες τους στη σκηνή. Ουσιαστικά «η ταινία αντιμετωπίζει τα στερεότυπα για τους μετανάστες και στις δύο χώρες»: Αφενός Γερμανοί θεατές της παράστασης είχαν την ευκαιρία να πάρουν μια γεύση της ελληνικής πραγματικότητας, που δεν είναι ακριβώς όπως παρουσιάζεται από τα ΜΜΕ, ενώ για το ελληνικό κοινό το φιλμ είναι μια υπενθύμιση πως μετανάστες δεν είναι μόνον οι «ξένοι».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ