ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ

Εκδρομές με πούλμαν: Να μας ξαναπάτε!

ΒΙΚΗ ΤΡΥΦΩΝΑ

(Φωτογραφία: Shutterstock)

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Νέος εξοπλισμός, προδιαγραφές ασφάλειας, προγράμματα με ποικιλία, άνετο ταξίδι. Τα νέα δεδομένα αλλάζουν το προφίλ ενός παρεξηγημένου μέσου.


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ:  ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

ΧΑΙΡΕΣΑΙ ΤΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ, ΖΕΙΣ ΤΟΝ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ

Υπάρχει ένα φανατικό κοινό που ταξιδεύει αποκλειστικά με πούλμαν. Οπως και μια μερίδα ταξιδιωτών που έχoυν μια παρωχημένη εικόνα στο μυαλό τους για το τι σημαίνει ταξίδι με τουριστικό λεωφορείο. Ηρθε όμως η ώρα να ενημερωθούν και να αναθεωρήσουν.

Οι οδικές εκδρομές αποτελούν έναν από τους καλύτερους τρόπους για να ζήσετε την εμπειρία ενός ταξιδιού εντός και εκτός Ελλάδας. Και αυτό διότι προσφέρουν τη δυνατότητα να απολαύσετε ολόκληρη τη διαδρομή και όχι απλώς τον προορισμό, γνωρίζοντας τα αξιοθέατα, την ιστορία και τους ανθρώπους σε πολύ περισσότερα μέρη, ενώ φυσικά εγγυώνται ένα άνετο, ασφαλές, οικονομικό και χαρούμενο ταξίδι με μεγάλη παρέα.
 
ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Μία από τις πιο γνωστές παρεξηγήσεις σχετικά με τις οδικές εκδρομές είναι ο «μύθος» ότι τις προτιμούν κυρίως οι άνθρωποι μεγαλύτερων ηλικιών και οι μαθητές – κατηγορία στην οποία έτσι κι αλλιώς δεν μπορεί να ενταχθεί κάποιος μεμονωμένα. Ωστόσο, μια ματιά στα προγράμματα οδικών εκδρομών και στους προορισμούς που εξυπηρετούν τα ταξιδιωτικά γραφεία θα σας πείσει ότι απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες, σε όλα τα γούστα και κυρίως σε όλα τα βαλάντια.

ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΔΙΚΤΥΟ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ

Υπάρχει ένα φανατικό κοινό σε όλο τον κόσμο το οποίο επιλέγει να δει και να γνωρίσει το φυσικό τοπίο της χώρας που επισκέπτεται διασχίζοντάς τη με τουριστικό λεωφορείο. «Οι οδικές εκδρομές αποτελούν μεγάλο κομμάτι της παγκόσμιας διακίνησης τουριστών, τόσο εσωτερικά σε κάθε χώρα όσο και ανάμεσα σε κοντινές χώρες», επισημαίνει ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας (FedHATTA).

ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ

Επιλέγοντας μια εκδρομή αυτού του είδους, θα απολαύσετε τη διαδρομή ξένοιαστα από την άνεση των καθισμάτων που διαθέτουν πλέον τα σύγχρονα τουριστικά λεωφορεία. Επιπλέον, «η επιλογή μιας οργανωμένης οδικής εκδρομής δίνει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να προσεγγίσουν και το τελευταίο άκρο της ελληνικής γης με ένα πολυτελές τουριστικό λεωφορείο, με παροχές τις οποίες μπορούν να επιλέξουν οι ίδιοι, ώστε να φτάσουν ξεκούραστοι στον προορισμό της επιλογής τους», επισημαίνει ο γενικός γραμματέας της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ), Αρης Μαρίνης.

«ΠΡΟΣΓΕΙΩΝΕΙ» ΤΟΝ ΦΟΒΟ ΣΑΣ 

«Οι οδικές εκδρομές αποτελούν ιδανική λύση για όσους φοβούνται το αεροπλάνο», επισημαίνει η Αννα Δαμασκηνού, διευθύντρια του ταξιδιωτικού οργανισμού Grefis Holidays. Δεν υπάρχουν προσγειώσεις και απογειώσεις και οποιαδήποτε στιγμή νιώσετε άβολα μπορείτε απλώς να ζητήσετε να σταματήσει ο οδηγός για λίγο, μέχρι να νιώσετε καλύτερα».


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ:  ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ


ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ

Από τον εξειδικευμένο συνοδό που βρίσκεται κάθε στιγμή μαζί σας θα παίρνετε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για κάθε ενδιαφέρον σημείο των τόπων που επισκέπτεστε, μετατρέποντας το ταξίδι σε εμπειρία ζωής. Δεν χρειάζεται να κάνετε καμία προετοιμασία πριν ξεκινήσετε για το ταξίδι σας, ψάχνοντας ποια είναι τα ενδιαφέροντα σημεία και πληροφορίες για το πώς θα τα επισκεφτείτε. Το τουριστικό γραφείο που έχει οργανώσει την εκδρομή έχει φροντίσει γι’ αυτό και μάλλον είναι σε θέση να το κάνει ευκολότερα και πιο γρήγορα από ό,τι θα το κάνατε μόνοι σας, καθώς υπάρχει πολύχρονη εμπειρία και συνεργασία των ελληνικών γραφείων με τους πολιτιστικούς χώρους. Αυτό που σίγουρα μπορείτε να κάνετε είναι να επιλέξετε το γραφείο εκείνο με τη μεγαλύτερη εμπειρία στον προορισμό που έχετε ήδη αποφασίσει ότι σας ενδιαφέρει. Μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο θα σας δώσει όλες τις πληροφορίες.

ΜΙΑ «ΚΟΙΝΩΝΙΑ» ΦΙΛΩΝ

Αλλο ένα πολύ ελκυστικό στοιχείο είναι οι σχέσεις που δημιουργούνται ανάμεσα στους συμμετέχοντες στην εκδρομή, αλλά και με τον οδηγό και τον ξεναγό. «Υπάρχουν άνθρωποι που γνωρίζονται σε μια οδική εκδρομή και την επόμενη χρονιά κανονίζουν να ταξιδέψουν και πάλι μαζί», αναφέρει χαρακτηριστικά η κυρία Δαμασκηνού. Αλλωστε δεν είναι λίγοι αυτοί που αποφασίζουν συχνά να πραγματοποιήσουν μια οδική εκδρομή μόνοι τους, καθώς είναι σίγουροι ότι θα βρουν παρέα ανάμεσα σε ένα ετερόκλητο πλήθος από ανθρώπους κάθε ηλικίας και με ποικίλα ενδιαφέροντα.

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ:  ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

ΠΑΣ ΠΑΝΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ

Ενα σημαντικό πλεονέκτημα των οδικών εκδρομών είναι ότι πρόκειται για ταξίδια που πραγματοποιούνται με πιο οικονομικό τρόπο συγκριτικά με ένα αεροπορικό. «Οι οργανωμένες οδικές εκδρομές με τουριστικά λεωφορεία αποτελούν ιδιαίτερα οικονομική επιλογή για τους συμμετέχοντες σε σχέση με τις υπηρεσίες και τις εμπειρίες που τους προσφέρονται», αναφέρει ο κύριος Μαρίνης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι μια οδική εκδρομή στην Ιταλία για 9 ημέρες κοστίζει 500-600* ευρώ το άτομο (με το εισιτήριο του πλοίου) και περιλαμβάνει οκτώ διαφορετικούς προορισμούς της χώρας, ενώ ένα αεροπορικό ταξίδι στη Ρώμη για 4 ημέρες κοστίζει 400-500* ευρώ το άτομο.

* Οι τιμές αφορούν σε εκδρομές του ίδιου τουριστικού γραφείου για την ίδια χρονική περίοδο και με διαμονή σε 4 αστέρων ξενοδοχείο.


ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ

Τα αδειοδοτημένα τουριστικά γραφεία της χώρας προτείνουν προορισμούς οδικών εκδρομών με ιδιαίτερη πρωτοτυπία. Ωστόσο υπάρχουν μέρη που διαχρονικά ασκούν μια γοητεία στον κόσμο, ο οποίος τα επιλέγει σταθερά.

Ιταλία, Ελβετία και Αυστρία φιγουράρουν ανάμεσα στους δημοφιλέστερους προορισμούς, σύμφωνα με τον κύριο Τσιλίδη, σε όλες τις ομάδες ταξιδιωτών.

Στις μαθητικές εκδρομές οι προορισμοί που προτιμώνται είναι η Ιταλία, η Ελβετία (επίσκεψη στο ερευνητικό κέντρο CERN), ενώ πριν από τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην Ευρώπη αγαπημένοι προορισμοί ήταν το Παρίσι και το Λονδίνο, αναφέρει η κυρία Δαμασκηνού του Grefis Holidays.

Εντός Ελλάδας, οι μαθητές προτιμούν την Κρήτη και τη Ρόδο, ενώ έχει ενδιαφέρον ότι η χώρα μας προσελκύει πολλές μαθητικές εκδρομές από το εξωτερικό, κυρίως από Ιταλία, Βουλγαρία και Κροατία.


Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ

Με την τουριστική βιομηχανία να αποτελεί σημαντική οικονομική δύναμη, η ασφάλεια των εκδρομέων αποτελεί πρώτη προτεραιότητα όλων όσοι εμπλέκονται στη μετακίνησή τους.


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

Η ασφάλεια είναι ένας από τους βασικότερους παράγοντες στην απόφαση για ένα ταξίδι, δηλώνει το 97% των ερωτηθέντων, σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε στη διοργάνωση της Future Day κατά τη διάρκεια της έκθεσης ΙΤΒ Berlin (Internationale Tourismus-Börse Berlin). Αυτό ισχύει και για τις οδικές εκδρομές. «Πριν και πάνω από όλα, μας ενδιαφέρει να μεταφέρουμε τον ταξιδιώτη με ασφάλεια στον προορισμό του και να τον επιστρέψουμε επίσης με ασφάλεια στο σπίτι του», τονίζει η κυρία Δαμασκηνού του τουριστικού γραφείου Grefis, η οποία επισημαίνει ότι τα περισσότερα γραφεία διαθέτουν καινούργια λεωφορεία, νέας τεχνολογίας, και πολύ έμπειρους οδηγούς.

Την ίδια άποψη ενισχύει και ο Δημήτρης Τσάπας, διευθυντής πωλήσεων λεωφορείων Mercedes-Benz και Setra στη Mercedes-Benz Ελλάς: «Το λεωφορείο είναι ένας από τους πιο ασφαλείς τρόπους μεταφοράς στον κόσμο, κάτι που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στις καινοτομίες της Mercedes-Benz, καθώς ουσιαστικά κανένας άλλος κατασκευαστής λεωφορείων δεν έχει αναλάβει τέτοια ευθύνη για την ασφάλεια των λεωφορείων. Πολλές από τις αναβαθμίσεις που έχουν πια καθιερωθεί προέρχονται από οχήματα της Mercedes-Benz, όπως για παράδειγμα το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών ABS ή το σύστημα ηλεκτρονικής ευστάθειας ESP®. Μεγάλο βάρος στην ασφάλεια δίνει και η Setra, η οποία εκτός από τα άλλα συστήματα (ABS, EBS, ESP κ.λπ.) διαθέτει και αποστασιόμετρο και αισθητήρα ελέγχου αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας, το οποίο προκαλεί «τρέμουλο» στο κάθισμα του οδηγού σε περίπτωση που ενδεχομένως αποκοιμηθεί ή παρεκκλίνει της πορείας του».
 
ΜΕ ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ

«Η ελληνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία ορίζει συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας τόσο για τα οχήματα όσο και για τους οδηγούς», εξηγεί ο κύριος Τσιλίδης, ενώ τα τουριστικά γραφεία οφείλουν να έχουν όλες τις απαιτούμενες ασφαλιστικές καλύψεις αστικής ευθύνης. «Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όλα τα οχήματα είναι ασφαλισμένα και οι καλύψεις, εκτός από την υποχρεωτική Αστική Ευθύνη Εναντι Τρίτων, που προβλέπει αποζημίωση έως και 1.220.000 ευρώ ανά άτομο, μπορεί να περιλαμβάνει και πλήθος καλύψεων, όπως ασφάλιση αποσκευών, όχημα αντικατάστασης σε περίπτωση βλάβης ή ατυχήματος κ.ο.κ.», μας εξηγεί ο Ευστάθιος Φρούσος, γενικός διευθυντής της εξειδικευμένης στην ασφάλιση οχημάτων μαζικής μεταφοράς ασφαλιστικής εταιρείας ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ, και συνεχίζει: «Επιπλέον, τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα πληρούν όλες τις προδιαγραφές υψίστης ασφαλείας τόσο ενεργητικής όσο και παθητικής».

Διαθέτουν περιοριστή ταχύτητας, ζώνες ασφαλείας σε κάθε κάθισμα, παρότι είναι απολύτως αναποτελεσματικές αν οι επιβάτες δεν τις χρησιμοποιούν. «Ενας ακόμα παράγοντας που κάνει το ταξίδι με το πούλμαν ασφαλές και άνετο είναι η σημαντική βελτίωση του οδικού δικτύου σε επίπεδο ποιότητας αλλά και αποστάσεων. Τα έργα που υλοποιήθηκαν μέσα στα τελευταία 15 χρόνια έχουν περιορίσει τα χιλιόμετρα που πρέπει να διανύσει κάποιος για να φτάσει στον προορισμό του, μειώνοντας αισθητά τον χρόνο που βρίσκεται μέσα στο όχημα. Τέλος, υψίστης σημασίας σε επίπεδο ασφάλειας είναι η αυστηρή τήρηση της εργατικής νομοθεσίας αναφορικά με τον ημερήσιο και εβδομαδιαίο χρόνο απασχόλησης των οδηγών, οι οποίοι με τη σειρά τους είναι πλέον υποχρεωμένοι να κατέχουν το ειδικό Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Επάρκειας», καταλήγει ο κ. Φρούσος.

ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΑΞΙΔΙΩΤΗ

Εκτός από τα σύγχρονα αυτοκίνητα, τους καταρτισμένους οδηγούς και το βελτιωμένο οδικό δίκτυο, σημαντικό ρόλο παίζει και η συμπεριφορά των ίδιων των επιβατών. Διαβάστε τα απαραίτητα στοιχεία της αρμονικής συνύπαρξης.

Do’s
* Να είστε ευγενικοί.
* Να προσφέρετε τη βοήθειά σας.
* Να μένετε στις θέσεις σας.
* Να φοράτε τις ζώνες ασφαλείας.
* Να ακολουθείτε τις οδηγίες του οδηγού/συνοδού.
* Να ακούτε μουσική και να παίζετε παιχνίδια χωρίς να ακούει όλο το πούλμαν.

Dont’s
* Μη σπρώχνετε όταν ανεβοκατεβαίνετε στο πούλμαν. Ολοι θα μπείτε και θα βγείτε.
* Μην τρώτε στη διάρκεια του ταξιδιού.
* Μην κάνετε «βόλτες» στον διάδρομο του πούλμαν.
* Μην επιβιβάζεστε σε κατάσταση μέθης.
* Μη φωνάζετε δυνατά και γενικά αποφύγετε τις παρορμητικές εκδηλώσεις.


ΛΙΜΟΥΖΙΝΕΣ ΓΙΑ... ΠΟΛΛΟΥΣ

Το ταξίδι με τα τουριστικά λεωφορεία νέας γενιάς «κυλάει» πλέον σε άλλο χρόνο και προσφέρει πολλές ανέσεις και εμπειρίες.


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ:  ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

Αν νομίζετε ότι τα τουριστικά λεωφορεία είναι άβολα και βαρετά οχήματα και ο μόνος τρόπος για να περάσουν οι ώρες της διαδρομής είναι να κοιμηθείτε –και να ξυπνήσετε πιασμένοι–, ήρθε η ώρα να αλλάξετε γνώμη. Η νέα γενιά τουριστικών λεωφορείων υπόσχεται ευχάριστη και ξεκούραστη μετακίνηση, αλλά και ποικιλία δραστηριοτήτων ακόμα και στη διάρκεια του ταξιδιού.

Φουτουριστικό εξωτερικό αλλά και ευχάριστοι χώροι εσωτερικά, με ενδιαφέρον ντιζάιν, πανοραμικά τζάμια για ακόμα μεγαλύτερη απόλαυση της διαδρομής, αναπαυτικά καθίσματα με άνετο χώρο, κρυφοί φωτισμοί με δυνατότητα αλλαγής χρώματος και πολλά ακόμα ενσωματωμένα τεχνολογικά αξεσουάρ είναι μόνο μερικά από τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων πούλμαν. Ετσι,  στα νέα αυτά οχήματα μπορείτε να φορτίσετε τις κινητές συσκευές σας σε ειδικές πρίζες και στις θύρες USB, να έχετε πρόσβαση στο ίντερνετ μέσω wi-fi, να παρακολουθήσετε δορυφορική τηλεόραση ή απλώς τη διαδρομή που ακολουθείτε, όπως την καταγράφουν οι εξωτερικές κάμερες του οχήματος, και να απολαύσετε ένα δροσερό αναψυκτικό, που παραμένει δροσερό στο ψυγείο της καμπίνας.

Τέλος, διαθέτουν μεγάλους χώρους αποσκευών και τουαλέτα. «Κάποια πολυτελή οχήματα μπορούν να φιλοξενήσουν ακόμα και επαγγελματική συνάντηση, καθώς διαθέτουν τραπέζια-γραφεία, αλλά και τη δυνατότητα προβολής στις οθόνες πάνω από τα καθίσματα», αναφέρει ο Δημήτρης Μιχαλόπουλος, ιδιοκτήτης της ErmisBus και κατασκευαστής οχημάτων πάνω σε Mercedes Benz λεωφορειακά πλαίσια, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και τις υποδείξεις της εταιρείας.

Η ασφάλεια και η άνεση λοιπόν είναι χαρακτηριστικά στα οποία έχουν επενδύσει οι κατασκευαστές τουριστικών λεωφορείων. «Η Setra είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής καθισμάτων στην Ευρώπη. Τη διαφορά τη νιώθετε αμέσως: στην ποιότητα και στη διάρκεια ζωής, στην εργονομία και στον σχεδιασμό. Θεωρείται μία από τις πιο ασφαλείς θέσεις, με εργονομική συνέχεια στα πλαϊνά, ενσωματωμένες ζώνες δύο σημείων, πλάτη που απορροφά την ενέργεια, απαλές ακμές, ενσωματωμένες λαβές και όλα κατασκευασμένα από δυσανάφλευκτο υλικό», εξηγεί ο Δημήτρης Τσάπας, διευθυντής πωλήσεων λεωφορείων Mercedes-Benz και Setra στη Mercedes-Benz Ελλάς, οποίος στέκεται ιδιαίτερα και στην ασφάλεια που προσφέρουν τα νέας γενιάς τουριστικά λεωφορεία, τα οποία καλύπτονται από πανευρωπαϊκές εγκρίσεις και διαθέτουν νέα συστήματα ασφάλειας για τη μεταφορά των επιβατών και την οδηγική άνεση του οδηγού.

Ευτυχώς, όλα τα παραπάνω δεν τα διαθέτουν στα οχήματά τους μόνο λίγα και επιλεκτικά τουριστικά γραφεία. Τα 4.500 τουριστικά γραφεία και Τουριστικές Επιχειρήσεις Οδικών Μεταφορών που δραστηριοποιούνται στις οδικές εκδρομές στην Ελλάδα, με περίπου 7.500 τουριστικά λεωφορεία, εκσυγχρονίζουν διαρκώς τον στόλο τους με ό,τι καλύτερο διαθέτει η αγορά. Ειδικά μετά την εκτεταμένη ανανέωση που πραγματοποιήθηκε για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 μέσω επιδοτήσεων, ο ελληνικός στόλος των τουριστικών λεωφορείων έχει να επιδείξει λαμπρά παραδείγματα οχημάτων τελευταίας τεχνολογίας.

Μάλιστα, η προμήθεια του Ηλεκτρονικά Αναγνώσιμου Σήματος των τουριστικών λεωφορείων, το οποίο σύντομα θα διατίθεται από τη ΓΕΠΟΕΤ, θα οδηγήσει στην απογραφή του υπάρχοντος στόλου με όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των οχημάτων του καταγεγραμμένα από έγκυρη αρχή και στη διάθεση του ταξιδιώτη. Μέχρι τότε ρωτήστε τον τουριστικό σας πράκτορα για τις ανέσεις που προσφέρει το πούλμαν του και το πιο πιθανό είναι να εντυπωσιαστείτε.


Η ΧΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Η εκπαίδευση δεν γίνεται πάντα μέσα σε μια σχολική αίθουσα. Οι μαθητές μπορούν να διδαχτούν επίσης πολλά πράγματα όταν επισκέπτονται έναν σημαντικό αρχαιολογικό χώρο, ένα μουσείο, ένα φυσικό πάρκο ή έναν τόπο.


 

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ:  ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

Αυτός είναι και ο σκοπός των μαθητικών εκδρομών, κατά τις οποίες –παρά τη φυσική τάση των παιδιών για παιχνίδι– προτεραιότητα είναι να μεταφερθούν στους μαθητές γνώσεις και εμπειρίες που θα ήταν δύσκολο να αποκτήσουν από απόσταση. Ετσι, πολλές φορές, μια μαθητική εκδρομή μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά στη γνώση που αποκτούν οι μαθητές στο σχολείο, κάνοντάς τους να κατανοήσουν ένα θέμα ακόμα καλύτερα, καθώς οι γνώσεις εντυπώνονται στο μυαλό τους καλύτερα και για μεγαλύτερο διάστημα. Δεν είναι λίγες μάλιστα οι περιπτώσεις όπου οι εκδρομές αυτές δίνουν επιπλέον κίνητρα στα παιδιά, τα οποία ανακαλύπτουν ξαφνικά ότι ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για το θέμα ή τον τόπο στον οποίο είναι αφιερωμένη η εκδρομή τους.

Και, φυσικά, το διάλειμμα από τη συχνά κουραστική καθημερινότητα του σχολείου είναι πάντα ευπρόσδεκτο, τόσο από τους μαθητές όσο και από τους καθηγητές. Το καινούργιο περιβάλλον στο οποίο θα βρεθούν τα παιδιά τούς προσφέρει την εμπειρία του ταξιδιού σε γκρουπ και τους διδάσκει να σέβονται τις περιοχές που επισκέπτονται, όπως και τον διπλανό τους. Επιπλέον, οι μαθητικές εκδρομές δίνουν την ευκαιρία να επισκεφτούν σημαντικούς χώρους και παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν με την οικογένειά τους και να γνωρίσουν άλλους τόπους.

Eνα μεγάλο μέρος των μαθητικών εκδρομών πραγματοποιείται με τουριστικά λεωφορεία, καθώς ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας τους απαιτεί ομαδική μετακίνηση και επισκέψεις σε πολλά και διαφορετικών ειδών αξιοθέατα. «Με αυτόν τον τρόπο οι οδικές εκδρομές ενισχύουν την ομαδικότητα και την επικοινωνία των συμμετεχόντων σε αυτές, ενώ προσφέρουν ευελιξία ως προς τους χρόνους επίσκεψης στον εκάστοτε προορισμό, με μικροαλλαγές συχνά στο πρόγραμμα προκειμένου να ωφεληθούν τα παιδιά και να ολοκληρωθεί με επιτυχία η εκδρομή», επισημαίνει ο Αρης Μαρίνης, γενικός γραμματέας της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού.

Τέλος, όπως εξηγεί ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας (FedHATTA), πλέον οι μαθητικές εκδρομές πραγματοποιούνται κατόπιν προκηρύξεων από την πλευρά των σχολείων· μια ανοιχτή διαδικασία η οποία επιτρέπει την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού, ενώ διαφυλάσσεται και η ασφάλεια των επιβαινόντων, καθώς το σχολείο είναι υποχρεωμένο να επικοινωνεί με τον ΗΑΤΤΑ και να επιβεβαιώνει τη γνησιότητα της ασφαλιστικής κάλυψης του γραφείου.


ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΙΑΣ ΞΕΝΑΓΟΥ 

Το ζητούμενο για έναν ξεναγό είναι να καταφέρει να κεντρίσει το ενδιαφέρον της ομάδας των ανθρώπων που έχει μπροστά του και να κάνει τον χώρο στον οποίο τους ξεναγεί να «μιλήσει» σε αυτούς.

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ:  ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

«Ο ξεναγός καλείται να αναδείξει την αξία που είχε ο χώρος για τους ανθρώπους της εποχής του και με παραστατικότητα να τον “ζωντανέψει” στα μάτια των επισκεπτών». Ετσι περιγράφει τη δουλειά της η ξεναγός Ξένια Μπίρη. Δεδομένης της μακρόχρονης εμπειρίας της και στον χώρο της εκπαίδευσης, μια και εργαζόταν ως καθηγήτρια φιλολογίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γνωρίζει καλά ότι η πρόκληση αυτή γίνεται πιο δύσκολη όταν το κοινό στο οποίο απευθύνεται αποτελείται από μαθητές. «Στον χώρο της ξενάγησης φροντίζω να μην κουράσω τα παιδιά με βαρετές λεπτομέρειες, αντίθετα προσπαθώ να κεντρίσω το ενδιαφέρον τους, να τα ωθήσω να παρατηρήσουν τον τόπο και να κάνουν ερωτήσεις, έτσι ώστε να μπορέσουν να συσχετίσουν το μέρος όπου βρίσκονται με αυτά που έχουν διδαχτεί στο σχολείο.

Γενικά, σε ό,τι αφορά τους νεαρούς επισκέπτες, το “στοίχημα” του ξεναγού είναι μέσω μιας “ψυχαγωγικής” αφήγησης να τους κάνει να δουν τον χώρο με διαφορετική ματιά, ως κάτι “ζωντανό” και με δυναμική, γεγονός που ίσως τους βοηθήσει να κατανοήσουν καλύτερα όλα όσα γνώριζαν ήδη γι’ αυτόν, αλλά και όσα έμαθαν μέσω της ξενάγησης», επισημαίνει.

Σε ό,τι αφορά τους ενηλίκους, η κυρία Μπίρη θεωρεί ότι «όποιος επιλέγει να πάρει ξεναγό για έναν αρχαιολογικό χώρο, κατά τεκμήριο σημαίνει ότι έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον γι’ αυτό το μέρος. Αυτό δεν σημαίνει, από την άλλη, ότι πρέπει να τον κουράσω με τεχνικούς όρους και ατελείωτες λεπτομέρειες. Στόχος ενός ξεναγού δεν είναι μόνο να εμπλουτίσει τις γνώσεις του κοινού του, αλλά και να το προβληματίσει. Να καταφέρει να κάνει τους επισκέπτες να συμμετέχουν στη διαδικασία της ξενάγησης, δηλαδή να υπάρχει διαδραστικότητα, ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν αυτό που βλέπουν με τις δικές τους εμπειρίες και τη δική τους κουλτούρα, ανάλογα με τη χώρα από την οποία προέρχονται», υποστηρίζει.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ