ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο «Απιστος» και η ολική επαναφορά του Χερστ στη Βενετία

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Μια εικόνα από την προώθηση της νέας έκθεσης του Ντέιμιεν Χερστ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Αφήστε τον εαυτό σας να μαγευτεί». Αυτή ήταν η εισαγωγή που έκανε η επιμελήτρια Ελενα Τζέουνα στους δημοσιογράφους που είχαν πρώτοι το προνόμιο να δουν τη μεγάλη έκθεση του Ντέιμιεν Χερστ στους δύο εκθεσιακούς χώρους του συλλέκτη Πινό, στη Βενετία. Εγκαινιάστηκε πριν από μερικές ημέρες και ήδη έχει όλα τα φώτα της δημοσιότητας. Ο τετραπέρατος Βρετανός καλλιτέχνης αποφάσισε να επανακάμψει στο εικαστικό στερέωμα. Μπορεί κάποτε να μεσουρανούσε, αλλά είχαν περάσει αρκετά χρόνια από τους καρχαρίες, τα κρανία με τα διαμάντια, τις πεταλούδες και άλλα έργα που τον είχαν κάνει παραπάνω από διάσημο και πλούσιο.

Στην πόλη των Δόγηδων, ο Χερστ επιχειρεί και μάλλον πετυχαίνει την ολική επαναφορά. Κατ’ αρχάς το κόνσεπτ της έκθεσής του είναι εξαιρετικό. Αναφέρεται σε ένα βυθισμένο ρωμαϊκό πλοίο που λέγεται «Απιστος» και έχει ναυλωθεί από έναν σκλάβο που κατάφερε να κερδίσει την ελευθερία του. Είναι ο Αμοτάν από την Αντιόχεια. Φορτώνει το σκαρί με κάθε λογής θησαυρούς, από έργα τέχνης μέχρι πολύτιμα αντικείμενα. Δυστυχώς το πλοίο βυθίζεται και στη σημερινή εποχή οι δύτες βγάζουν από τον πυθμένα το πολύτιμο φορτίο.

Στη Βενετία, ο Χερστ έχει φτιάξει εκατοντάδες αντικείμενα και γλυπτά, τα οποία βέβαια δεν μοιάζουν μόνο με τα ελληνιστικά της εποχής εκείνης αλλά έχει «κλέψει» στοιχεία και από άλλους πολιτισμούς όπως των Αζτέκων. Ακόμα και φιγούρες του Ντίσνεϊ κάνουν την εμφάνισή τους στον ανακτηθέντα θησαυρό από τη θάλασσα, μαζί με Μινώταυρους, σφίγγες και άλλα τέρατα.

Πρόκειται για εντυπωσιακά αγάλματα που φλερτάρουν ή ξεπερνούν το κιτς. Εντούτοις καταφέρνουν να ξαναβάλουν τον Χερστ στο παιχνίδι, ως έναν καλλιτέχνη που θα μείνει στην Ιστορία όχι μόνο διότι ήξερε να είναι προκλητικός ή φιλάργυρος αλλά διότι ήξερε να λέει ιστορίες. Ακόμα και ψεύτικες, αν αφήσει κανείς τον εαυτό του, μπορεί και να μαγευτεί.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ