Μεταξύ αναγνωστών

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία από τις πολλές ελκυστικές στήλες που φιλοξενούνται στην «Καθημερινή» τιτλοφορείται 500 ΛΕΞΕΙΣ και τη διαβάζουμε κάθε Κυριακή στην ενότητα πολιτισμού «Τέχνες και Γράμματα». Εκεί κάποιος (-α), πεζογράφος, ποιητής, ευρύτερα διανοούμενος, απαντά με λιτότητα σε εξίσου λακωνικές και σαφείς ερωτήσεις. Επικεντρώνω σε μία: «Ποια κλασικά βιβλία δεν έχετε διαβάσει και ντρέπεστε γι’ αυτό;». Οι έχοντες διαλεκτική σχέση με τον χρόνο δηλώνουν ότι δεν αισθάνονται ντροπή, κάνοντας χρήση του αυτονόητου. Πώς είναι δυνατόν να έχεις διαβάσει όλα τα κλασικά έργα αν δεν είσαι ψεύτης; Συμπληρώνω: άραγε πόσες ζωές απαιτούνται για ένα τέτοιο κατόρθωμα, ακόμα και για χομπίστες του βιοπορισμού, όσο σελιδοφάγοι κι αν αποδειχθούν; Οι περισσότεροι, πάντως, ομολογούν τα απωθημένα τους βάζοντας στην κορυφή της σχετικής λίστας τον «Οδυσσέα» του Τζέιμς Τζόις και το «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο» του Μαρσέλ Προυστ· μεταξύ μας τώρα, σε πιάνει δέος και μόνον όταν τα ζυγίσεις στα χέρια σου.

Σε ευθεία γραμμή με τα παραπάνω, όλοι νιώθουμε, μεταξύ πολλών άλλων, περήφανοι για τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, τον πλούτο που μας κληροδότησαν, την αρχαία Ιστορία μας. Βεβαίως και για τα ομηρικά έπη, ασχέτως αν μετά το «άνδρα μοι έννεπε…» οι ραψωδίες, πρόσωπα και γεγονότα, διατρέχουν τον νου κυρίως με τη βοήθεια από τα κλασικά εικονογραφημένα της πρώτης εφηβείας και τις χολιγουντιανές ταινίες. Με την επίδραση του κατανυκτικού κλίματος των ημερών, η φιλανθρωπία μαζί με την καταλλαγή των παθών πιάνουν αγκαζέ την ειλικρίνεια, ωθώντας σε λυτρωτική εξομολόγηση. Ισχύει για ένθεους και μη. Η όχι ταχεία περιδιάβαση των Γραφών, τόσο της πιο οικείας Καινής πόσο μάλλον της πληθωρικής, ευρύτατης Παλαιάς Διαθήκης, είτε από χριστιανικό καθήκον είτε από πίστη στην ιερότητα της ανάγνωσης, απαιτεί συνέπεια, κόπο και χρόνο· δυσεύρετα τούτα όλα μαζί.

Μετά γνώσεως λόγου, οι περισσότεροι είτε βαθύρριζα ευσεβείς είτε εποχικοί, κατά συνθήκην θρησκευόμενοι, ή ακολουθήματα του θεαθήναι, είμαστε πασαλειμματίες της κιβωτού του θεόπνευστου, τυπωμένου λόγου. Αδιάβαστοι. Μένουμε αγκιστρωμένοι ωστόσο από εμβληματικές ευαγγελικές φράσεις που τις έχουμε υποτάξει σε μια λαϊκή αργκό και συνεννοούμαστε μια χαρά. Ενδεικτικά, κατά κόρον: πριν αλέκτορα φωνήσαι τρις· πού την κεφαλήν κλίνη· μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι· τα του Καίσαρος τω Καίσαρι·τριάκοντα αργύρια·φάγωμεν και πίωμεν, αύριον γαρ…· φωνή βοώντος εν τη ερήμω· κατ’ εικόνα και καθ’ομοίωσιν· επί δικαίους και αδίκους· εάν το άλας μωρανθή.

Αντιγράφω τέλος, μια ρήση εκ στόματος Ιησού, με υπόρρητο, τολμώ να πω, «ταξικό» πρόσημο, που δίνει ελπίδα στους πένητες δοκιμαζόμενους πιστούς αλλά όταν διαβούν το επέκεινα: Ευκολώτερον έστι κάμηλον διά τρυπήματος ραφίδος διελθείν ή πλούσιον εισελθείν εις την βασιλείαν του Θεού (κατά Ματθαίον  ιθ΄ 23).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή