Τα «βαφτίσια» των αυτοκινητοδρόμων διχάζουν

Τα «βαφτίσια» των αυτοκινητοδρόμων διχάζουν

3' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΚΛΟΚΟΒΑ – ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Τις προηγούμενες ημέρες, στην είδηση των εγκαινίων των νέων αυτοκινητοδρόμων κυριάρχησε… η ονοματοδοσία. Χθες, στην παράδοση 37 χιλιομέτρων στην Ιονία Οδό, η κοινοπραξία Νέα Οδός έκανε την έκπληξη ανοίγοντας η ίδια το θέμα: πρότεινε η δίδυμη σήραγγα της Κλόκοβας, το πιο απαιτητικό τεχνικό έργο της Ιονίας Οδού, να ονομαστεί «Κενταύρου Νέσσου», από τον μυθικό ήρωα που καταδιώχθηκε από την Ηρακλή και κατέληξε να ζει στις όχθες του Ευήνου.

Με την ευκαιρία, λοιπόν, ήρθε στο προσκήνιο η «μάχη» που προηγείται των επισήμων αποφάσεων για τις ονοματοδοσίες των τεχνικών έργων (και η οποία βέβαια έχει προηγηθεί σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, παραχωρημένους και μη). «Ολες οι περιοχές, οι δήμοι, τα χωριά, θέλουν να υπάρχει το όνομά τους στις ταμπέλες εξόδου από τον αυτοκινητόδρομο, το οποίο είναι φυσικά αδύνατον γιατί οι ταμπέλες θα θύμιζαν… καταλόγους», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Νέας Οδού Στέλιος Πενθερουδάκης. «Εχουμε επίσης αιτήματα για τη μετονομασία σηράγγων, σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, σταθμών διοδίων… Για παράδειγμα, δημοτικοί σύμβουλοι από το χωριό Αγιος Γεώργιος μας διαμαρτυρήθηκαν για ένα ΣΕΑ που ονομάζεται Ευηνοχωρίου, παρότι είναι πιο κοντά στο χωριό τους απ’ ό,τι στο Ευηνοχώρι. Αναλόγως, η κοινότητα Ανω και Κάτω Καλαβρούζας μας ζήτησε να μετονομάσουμε τα διόδια και τη σήραγγα της Κλόκοβας σε διόδια και σήραγγα Καλαβρούζας. Ανάλογο αίτημα είχαμε και από ένα κοντινό στα διόδια Μενιδίου χωριό».

Τον τελευταίο λόγο, βέβαια, θα έχει το υπουργείο Υποδομών. Αλλωστε, η Ιονία Οδός δεν εγκαινιάστηκε χθες, αλλά, σύμφωνα με τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, η επίσημη τελετή θα γίνει στις αρχές Μαΐου. Χθες με μια σύντομη τελετή δόθηκαν στην κυκλοφορία η σήραγγα της Κλόκοβας και τα 34 χιλιόμετρα που έπονται αυτής, μέχρι την αρχή της παράκαμψης Αγρινίου.

Την «παράσταση» στο νέο τμήμα κλέβει η σήραγγα που ολοκληρώθηκε μισό έτος νωρίτερα (είχε προθεσμία μέχρι τον Αύγουστο). Οπως αναφέρει ο κ. Κώστας Φαϊδάς, τεχνικός διευθυντής της Νέας Οδού, η δίδυμη σήραγγα των 2,9 χλμ. διανοίχθηκε εντός 13 μηνών και παραδόθηκε σε κυκλοφορία σε 2 χρόνια. «Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, η διάνοιξη των δίδυμων σηράγγων πραγματοποιούνταν ταυτόχρονα και από τις δύο πλευρές. Παράλληλα με την εκσκαφή προχωρούσε και η τελική επένδυση της σήραγγας, ενώ ακολουθούσε η τοποθέτηση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Το προσωπικό εργαζόταν σε 24ωρη βάση, σε 3 βάρδιες για να κερδηθεί χρόνος».

Στο νέο τμήμα που παραδόθηκε περιλαμβάνονται 4 γέφυρες, με σημαντικότερη και μεγαλύτερη τη γέφυρα Ευήνου (μήκους 260 μέτρων και βάθους 35 μέτρων), η σήραγγα Καλυδώνας, μήκους 1.240 μέτρων, ένας κόμβος (Μεσολογγίου), ένας ημικόμβος (Ευηνοχωρίου), 11 άνω διαβάσεις και 24 κάτω διαβάσεις. Το νέο τμήμα ενώνεται με την παράκαμψη Αγρινίου και την παράκαμψη Αμφιλοχίας, που είναι ήδη σε κυκλοφορία, δημιουργώντας ένα ενιαίο τμήμα 96 χιλιομέτρων. Τα όσα απομένουν πάντως δεν είναι λίγα. Τα πρώτα 10 χιλιόμετρα του έργου (Αντίρριο – Κλόκοβα) δεν δόθηκαν στην κυκλοφορία, καθώς, όπως εξήγησε ο κ. Πενθερουδάκης, η γη ανάμεσα στις σήραγγες Κλόκοβας και Μακύνειας (η οποία έχει ήδη κατασκευαστεί) δόθηκε μόλις τον Φεβρουάριο, με αποτέλεσμα το τμήμα να μην είναι έτοιμο. «Ευελπιστούμε ότι έως τα τέλη Μαΐου θα είμαστε έτοιμοι», ανέφερε ο εκπρόσωπος της Νέας Οδού (μια εκτίμηση αρκετά διαφορετική από εκείνη του κ. Σπίρτζη).

Πάντως και ο υπουργός Υποδομών εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για την καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων, αποδίδοντας την ευθύνη στο τοπικό Εφετείο. «Ηταν πραγματικά μια υπερπροσπάθεια σε ένα πάρα πολύ δύσκολο κομμάτι του έργου, στις σήραγγες της Παλαιοβούνας, στην Κλόκοβα. Οι άνθρωποι κατάφεραν να κάνουν και τη σήραγγα της Ρίζας και να είναι έτοιμη, αλλά δυστυχώς κάποιοι λειτουργοί του δικαστικού σώματος δεν έτρεξαν τόσο γρήγορα όσο έτρεξε ο τεχνικός κόσμος. Αρα το κομμάτι του αυτοκινητόδρομου μεταξύ των δύο σηράγγων δεν είναι έτοιμο λόγω της καθυστέρησης των απαλλοτριώσεων», ανέφερε κατά τη χθεσινή τελετή παράδοσης του τμήματος.

Τι εκκρεμεί

Τι άλλο απομένει να παραδοθεί στην Ιονία; Σε κυκλοφορία βρίσκεται ακόμη ένα τμήμα, από Σελλάδας (Παράκαμψη Αρτας) έως Πέρδικα Ιωαννίνων, μήκους 53 χλμ. Λείπουν όμως τα τμήματα Κρικέλου και Αβγού (συνολικά περίπου 40 χλμ.), τα οποία εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμα αρχές Ιουνίου. Μέχρι τον Αύγουστο υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμοι και οι πέντε ΣΕΑ του έργου (αυτή τη στιγμή οι οδηγοί δεν θα βρουν πρατήρια βενζίνης στα νέα τμήματα του έργου). Οσο για τα διόδια; Ο πρώτος σταθμός στο Αγγελόκαστρο θα λειτουργήσει τη δεύτερη εβδομάδα μετά το Πάσχα, ενώ σταδιακά μέσα στον Μάιο θα τεθούν σε λειτουργία τα διόδια Τερόβου, Κλόκοβας και Μενιδίου. Στο κομμάτι της ΠΑΘΕ (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια), που διαχειρίζεται η ίδια κοινοπραξία, τα 5 χλμ. στην Υλίκη θα παραδοθούν τον Ιούνιο, ενώ τα ΣΕΑ Αταλάντης θα κατασκευαστούν έως το τέλος του έτους. Για τα πλευρικά διόδια Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, για την απουσία των οποίων το Δημόσιο καταβάλλει αποζημίωση 15 εκατ. ευρώ ετησίως στον παραχωρησιούχο, δεν υπάρχει κανένα νεότερο, καθώς εκκρεμεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή