ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το έλλειμμα οικονομικής παιδείας ανέδειξε συνέδριο για τον χρηματοοικονομικό αναλφαβητισμό

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μόλις 19% των φοιτητών οικονομικών σχολών απάντησαν σωστά και στις 5 οικονομικές ερωτήσεις που τους υποβλήθηκαν στο πλαίσιο έρευνας για τη μέτρηση του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού. Η μελέτη που παρουσιάστηκε χθες σε εκδήλωση για τον Χρηματοοικονομικό Αλφαβητισμό, η οποία πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Χρηματιστηρίου Αθηνών, σκιαγραφεί το χαμηλό επίπεδο οικονομικής αντίληψης στη χώρα. Μάλιστα, δεδομένου ότι στην έρευνα μετείχαν φοιτητές οικονομικών σχολών είναι εύλογη η ανησυχία ότι η γενικότερη κατάσταση οικονομικής παιδείας στην Ελλάδα είναι πολύ χειρότερη.

Από την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 456 προπτυχιακοί φοιτητές των τμημάτων Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων καθώς και Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, προκύπτει ότι ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 45% δεν μπόρεσε να απαντήσει σωστά στην απλή ερώτηση ποιο ποσό είναι χαμηλότερο, τα 105 ευρώ ή τα 100 ευρώ +3%, όπως επίσης και στο πόσα περίπου χρήματα θα έχει κάποιος μετά από 5 χρόνια αν διατηρεί λογαριασμό 100 ευρώ με 10% τόκο ετησίως. Αντίθετα η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών, άνω του 80%, είχαν σωστή αντίληψη για τον πληθωρισμό. Πάντως είναι αρκετά προβληματικό ότι σχεδόν ένα 20% δεν μπόρεσε να απαντήσει σωστά στο: αν μετά από 10 χρόνια οι τιμές των προϊόντων διπλασιαστούν και παράλληλα την ίδια περίοδο διπλασιαστεί το εισόδημα, θα αγοράζει λιγότερα, τα ίδια ή περισσότερα προϊόντα. Σωστά σε ποσοστό 77% απάντησαν επίσης στην ερώτηση για τη διασπορά κινδύνου. Ωστόσο, μόλις το 19% απάντησε σωστά σε όλες τις ερωτήσεις.

Μιλώντας στην εκδήλωση ο διευθύνων σύμβουλος της EY, κ. Πάνος Παπάζογλου, υπογράμμισε τη σημασία και σπουδαιότητα της ατομικής ευθύνης. «Ολα τα λάθη και οι παραλείψεις της πολιτικής και οικονομικής ηγεσίας δεν θα μπορούσαν να συντελεσθούν – και, πάντως, δεν θα περνούσαν απαρατήρητα– σε μια κοινωνία ενημερωμένων και υπεύθυνων ατόμων, μια κοινωνία όπου οι πολίτες αντιλαμβάνονται πώς λειτουργεί η οικονομία και έχουν αναπτύξει έναν αντίστοιχο κώδικα αξιών. Αυτό ακριβώς που οι διοργανωτές της σημερινής εκδήλωσης ονόμασαν “οικονομικό αλφαβητισμό”», υπογράμμισε ο κ. Παπάζογλου.

Από την πλευρά του ο κ. Νίκος Φίλιππας, καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς και πρόεδρος του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αναλφαβητισμού, που είχε την πρωτοβουλία και την ευθύνη διοργάνωσης του συνεδρίου, αναφέρθηκε στην σπουδαιότητα της οικονομικής παιδείας και την ανάγκη αυτή να μεταδοθεί σε όλη την κοινωνία. Ο κ. Φίλιππας αναφέρθηκε επίσης στο ριζικό μετασχηματισμό της οικονομίας και της επιχειρηματικής δράσης λόγω της τεχνολογικής επανάστασης, της αυτοματοποίησης και της ρομποτικής. Τέλος υπογράμμισε τη σημασία για να δημιουργηθεί μια νέα γενικά οικονομικά ενημερωμένων πολιτών και για το σκοπό αυτό θα πρέπει να αναληφθούν δράσεις για την ενίσχυση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού.

Μιλώντας στην εκδήλωση ο κ. Γιώργος Πάνος, καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο Γλασκώβης, αναφέρθηκε στη συμπεριφορική οικονομική και την επίδραση του ανθρώπινου ψυχισμού στην οικονομική συμπεριφορά. Αναφέρθηκε επίσης στις πρωτοβουλίες και δράσεις που υλοποιούνται σε διεθνές επίπεδο για την ενίσχυση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Από την πλευρά του ο κ. Παναγιώτης Ανδρέου, επίκουρος καθηγητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, παρουσίασε αντίστοιχη μελέτη για τον οικονομικό αλφαβητισμό κύπριων προπτυχιακών φοιτητών όπου και εκεί περίπου το 17% απέτυχε να απαντήσει σωστά και στις 4 ερωτήσεις οικονομικού περιεχομένου που τους τέθηκαν.

Σημειώνεται ότι τα συμπεράσματα της έρευνας για την Ελλάδα παρουσίασε η κ. Βάσια Τζώρα, υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Το 1ο συνέδριο Χρηματοοικονομιού Αναλφαβητισμού πραγματοποιήθηκε στο Χρηματιστήριο Αθηνών και διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικού Αναλφαβητισμού και το Πανεπιστήμιο Πειραιώς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ