ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Η χρυσή λίστα της βιτρίνας του ποδοσφαίρου

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Ρονάλντο έχει συνολικά έσοδα 87,5 εκατομμύρια ευρώ φέτος, εκ των οποίων τα 42 εκατ. υπολογίζεται ότι αφορούν διαφημιστικά συμβόλαια.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τα διαφημιστικά έσοδα των ποδοσφαιριστών ανταγωνίζονται πλέον ευθέως τα κέρδη τους από τα συμβόλαια με τους συλλόγους τους, όπως αποδεικνύει η έρευνα του γαλλικού περιοδικού «Φρανς Φουτμπόλ» για τους «Μισθούς των αστέρων». Στην έκδοση για το 2016-17 την πρώτη θέση καταλαμβάνει ο Κριστιάνο Ρονάλντο, αφήνοντας δεύτερo τον Λιονέλ Μέσι.

Ο Πορτογάλος άσος της Ρεάλ Μαδρίτης έχει συνολικά έσοδα 87,5 εκατομμύρια ευρώ φέτος, εκ των οποίων τα 42 εκατ. υπολογίζεται ότι αφορούν διαφημιστικά συμβόλαια. Αλλωστε το συμβόλαιο που έχει υπογράψει με γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών τού αποφέρει μεταξύ 20 και 40 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ανάλογα με τις επιδόσεις και επιτυχίες του κάθε έτος.

Ο Μέσι βρίσκεται στη δεύτερη θέση με έσοδα 76,5 εκατ. ευρώ τη φετινή περίοδο, εκ των οποίων τα 35 εκατ. προέρχονται από εμπορικές δραστηριότητες. Συμπαίκτης του Αργεντινού στην Μπαρτσελόνα είναι ο τρίτος στη σειρά, ο Βραζιλιάνος Νεϊμάρ, που εισπράττει φέτος περί τα 55,5 εκατ. ευρώ, τα 22 εκατ. από τα οποία έρχονται από διαφημιστική δράση του.

Συνεπώς το κοινό χαρακτηριστικό της πρώτης τριάδας είναι ότι μεγάλο μερίδιο των εσόδων τους έχει την πηγή του σε εταιρείες που προβάλλονται μέσω των κορυφαίων αυτών ποδοσφαιριστών.

«Πρόκειται για το φαινόμενο που εμείς αποκαλούμε “Μπέκαμ”», λέει στον ισπανικό Τύπο ο Αντόνιο Σανθ, εκπρόσωπος της εταιρείας ατζέντηδων ποδοσφαίρου Μπαΐα. Εξηγεί ότι «αφορά τους ποδοσφαιριστές που βρίσκονται στη βιτρίνα και προσελκύουν τις εταιρείες. Τα αστέρια πάντοτε έλαμπαν, αλλά μόνο αποσπασματικά. Από τον Μπέκαμ όμως και μετά υφίσταται μια γενική αλληλουχία σε αυτό». Επιπλέον, η προβολή ενός ποδοσφαιριστή αποτελεί και νέα πηγή κέρδους και για τον σύλλογο, αφού όχι μόνον υπάρχει η έμμεση προβολή του όταν εμφανίζεται ένα από τα επιφανή μέλη του ρόστερ του σε διαφήμιση, αλλά και το άμεσο κέρδος χάρη στο ποσοστό που συχνά αποκομίζουν οι σύλλογοι από τα διαφημιστικά συμβόλαια που συνάπτουν με εταιρείες τα αστέρια τους.

«Παλιά μπορεί να υπήρχαν προπονητές οι οποίοι διαμαρτύρονταν για τις διαφημιστικές ασχολίες των ποδοσφαιριστών τους, ωστόσο αυτές αποτελούν σημαντικές πηγές εσόδων για τις ομάδες. Το ποδόσφαιρο πλέον δεν μπορεί να είναι στο περιθώριο της αγοράς», προσθέτει ο κ. Σανθ.

Η ισπανική λίγκα διαθέτει τις δύο ακριβότερες ομάδες (Ρεάλ και Μπαρτσελόνα) και σύμφωνα με το «Φρανς Φουτμπόλ» τους έξι από τους δέκα ποδοσφαιριστές με τα υψηλότερα έσοδα. Πέρα από την προαναφερθείσα πρώτη τριάδα, στη δεκάδα βρίσκονται ακόμη ο Γκάρεθ Μπέιλ της Ρεάλ (τέταρτος με έσοδα 41 εκατ. ευρώ), ο Αντρές Ινιέστα της Μπάρτσα (ένατος με 23,5 εκατ.) και ο Τόνι Κρόος της Ρεάλ (δέκατος με σχεδόν 23,5 εκατ.).

Από το αγγλικό πρωτάθλημα –όπου τα χρήματα είναι πολύ πιο διασκορπισμένα μεταξύ ομάδων και ποδοσφαιριστών– στη δεκάδα υπάρχει μόνο ο Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με 25 εκατ. ευρώ (έβδομος), ενώ η Μπουντεσλίγκα εκπροσωπείται από τον Τόμας Μίλερ της Μπάγερν Μονάχου, που έχει έσοδα λίγο πάνω από 23,5 εκατ. ευρώ και είναι όγδοος.

Τη δεκάδα συμπληρώνουν δύο Λατινοαμερικανοί που άφησαν την Ευρώπη για να βγάλουν το... παντεσπάνι τους στην Κίνα: Ο Αργεντίνος Εσεκίελ Λαβέτσι της Χεμπέι Φόρτσουν λαμβάνει 28,5 εκατ. ευρώ και είναι πέμπτος, ενώ ο Βραζιλιάνος Οσκαρ της Σαγκάη SΙGP είναι έκτος με 25,5 εκατ. ευρώ.

Στη λίστα των προπονητών δεν είναι είδηση ότι την κορυφή στα έσοδα καταλαμβάνει ο Ζοζέ Μουρίνιο της Γιουνάιτεντ με 28 εκατ. ευρώ. Εκπληξη όμως προκαλούν τα δύο επόμενα ονόματα: Δεύτερος ακολουθεί ο εκλέκτορας της Εθνικής Κίνας Μαρτσέλο Λίπι με 23,5 εκατ. και τρίτος ο απολυθείς από πέρυσι (και λαμβάνων αποζημίωση) από την Παρί Σεν Ζερμέν Λοράν Μπλαν, με έσοδα 20 εκατ.

Το φαινόμενο Κριστιάνο Ρονάλντο και ο «γκρίζος» Μέσι

Μπορεί την επωνυμία «φαινόμενο» να την είχαν απονείμει οι Βραζιλιάνοι στον συμπατριώτη τους Ρονάλντο Ναζάριο ντα Λίμα, το μεγαλύτερο αστέρι του ποδοσφαίρου προ 20ετίας (και γνωστό ως «ο αληθινός Ρονάλντο» κατά τον Ζοζέ Μουρίνιο), όμως ο συνώνυμός του Κριστιάνο Ρονάλντο αποτελεί πραγματικό φαινόμενο για το ποδοσφαιρικό μάρκετινγκ.

Τι κι αν για πολλούς (ειδικά εκτός Μαδρίτης, Μάντσεστερ και Πορτογαλίας) ο Λιονέλ Μέσι είναι ο καλύτερος ποδοσφαιριστής στον κόσμο... Ο Κριστιάνο Ρονάλντο ενσαρκώνει το όνειρο των εταιρειών που θέλουν να προωθήσουν προϊόντα στο ανδρικό καταναλωτικό κοινό, χάρη στη «μάτσο» εικόνα του επιτυχημένου εγωιστή που προσφέρει ο... «CR7», ονομασία γεννημένη και αυτή από το μάρκετινγκ και βασισμένη στα αρχικά και στον αριθμό φανέλας του Πορτογάλου στη Ρεάλ Μαδρίτης.

Από το καλοκαίρι του 2003, οπότε μεταγράφηκε από τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, ο καταγόμενος από τη Μαδέιρα επιθετικός υπέγραψε συμβόλαιο συνεργασίας με πασίγνωστη εταιρεία αθλητικών ειδών, η οποία μάλιστα είχε συμβόλαιο και με τον... κανονικό Ρονάλντο.

Χρόνο με τον χρόνο τα έσοδα του Κριστιάνο αυξάνονταν και τον περασμένο Οκτώβριο υπέγραψε μέσα σε 24 ώρες, όπως μεταδόθηκε, τόσο την επέκταση του συμβολαίου του με τη Ρεάλ όσο και το ανανεωμένο συμβόλαιό του με τον ίδιο κολοσσό των αθλητικών ειδών. Αυτά τα δύο μόνο αρκούσαν για να τον αναδείξουν ως τον ποδοσφαιριστή με τα μεγαλύτερα έσοδα στον κόσμο στην τρέχουσα σεζόν, κατά το γαλλικό περιοδικό «Φρανς Φουτμπόλ».

Δεν είναι όμως μόνο αυτά τα έσοδα. Ο σκόρερ 100 τερμάτων στο Τσάμπιονς Λιγκ διαθέτει ούτε λίγο ούτε πολύ 95 εκατομμύρια ακολούθους στο Instagram και 51 εκατ. στο Twitter. Σύμφωνα με την αμερικανική εταιρεία Οπεντορς, που συνδέει εταιρείες με αθλητές για αναρτήσεις με εμπορικούς σκοπούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Ρονάλντο κερδίζει έως και 260.000 ευρώ για ένα μόνο μήνυμα σε λογαριασμό του εάν αφορά προώθηση προϊόντος.

Κατά τον Λέοναρντ Πέρα, διευθυντή της ισπανικής εταιρείας ηλεκτρονικού μάρκετινγκ Οπεν-Ιδέας, ο Ρονάλντο είναι ιδανικός για μάρκετινγκ: «Στο επίπεδο αυτό μοιάζει περισσότερο με την (Αμερικανίδα τραγουδίστρια) Μπιγιονσέ παρά με τον (Ισπανό τενίστα Ραφαέλ) Ναδάλ.

Είναι ένας “επηρεαστής”, χάρη στις αξίες με τις οποίες τον ταυτίζουμε. Τον Κριστιάνο τον ταυτίζουμε με τον θρίαμβο και το χρήμα, είναι εμφανίσιμος, ανταγωνιστικός...».

Ετσι διατηρεί προβάδισμα έναντι του Μέσι, του μεγάλου αντιπάλου του στα γήπεδα: «Ο Μέσι είναι πιο “γκρίζος”. Η αξία του είναι ότι είναι πολύ καλός, αλλά δεν γνωρίζει πώς να πουλήσει τον εαυτό του», προσθέτει ο κ. Πέρα στην ισπανική εφημερίδα «Ελ Παΐς». Πλέον μπορεί κανείς να αρχίσει τη μέρα του με δημητριακά που διαφημίζει ο Ρονάλντο, να φορέσει εσώρουχα και ρούχα με τη φίρμα του, να βάλει το άρωμά του, να πάει να γυμναστεί φορώντας τα παπούτσια και τη φόρμα του, να δει την ώρα σε ρολόι Ρονάλντο, ακόμη και να κοιμηθεί σε ξενοδοχείο Ρονάλντο...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ