ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο τραπέζι η απελευθέρωση των υπεραστικών συγκοινωνιών

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επανέρχεται στο προσκήνιο το ζήτημα της απελευθέρωσης των υπεραστικών γραμμών των ΚΤΕΛ, που αποτελεί νόμο του κράτους από το 2013, αλλά δεν έχει εφαρμοστεί στην πράξη. Την ίδια στιγμή, σε εκκρεμότητα παραμένει η μετεγκατάσταση του κεντρικού σταθμού των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα με απροσδιόριστο ακόμη χρονικό ορίζοντα.

Πριν από λίγες ημέρες η Ενωση Τουριστικών Γραφείων και Επιχειρήσεων Τουριστικών Λεωφορείων σε συνάντηση που πραγματοποίησε με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα επανέφερε το θέμα της απελευθέρωσης των υπεραστικών δρομολογίων των ΚΤΕΛ λαμβάνοντας, κατά δήλωση εκπροσώπων της Ενωσης, θετική ανταπόκριση. Οι εκπρόσωποι του κλάδου δεν παρέλειψαν να αναφερθούν στην υπερφορολόγηση του κλάδου και στην ανάγκη μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ στις οδικές μεταφορές προκειμένου, όπως τόνισαν, να ανακτηθεί η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Παράλληλα, έκαναν λόγο για ένα από τα ελάχιστα μονοπώλια που εξακολουθούν να υφίστανται στη χώρα, τονίζοντας ότι πιθανό άνοιγμα της αγοράς θα οδηγήσει σε όφελος έως και 30% στον μέσο επιβάτη.

Στο μεταξύ, αβέβαιο παραμένει το μέλλον της μετεγκατάστασης του κεντρικού σταθμού των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, η οποία είναι προγραμματισμένη πέραν των δέκα ετών και κρίνεται πλέον απαραίτητη, καθώς οι υφιστάμενες δομές αδυνατούν να εξυπηρετήσουν επαρκώς την αυξημένη ζήτηση. Σήμερα οι επιβάτες αδυνατούν να εξυπηρετηθούν από τα υφιστάμενα κεντρικά σημεία των ΚΤΕΛ (σταθμός Κηφισού, σταθμός Λιοσίων) ως προς τη μετεπιβίβασή τους στο μετρό. Σημειώνεται ότι το μετρό σχεδιάστηκε να φτάνει στον Ελαιώνα, όπου επρόκειτο να λειτουργήσει πριν από χρόνια ο σταθμός των ΚΤΕΛ. Ετσι, πλέον, η πλειονότητα των δρομολογίων των ΚΤΕΛ (όπως π.χ. τα δρομολόγια από την Πελοπόννησο) καταλήγουν στον Ελαιώνα, ύστερα από μαζική απαίτηση των επιβατών, και στη συνέχεια επιστρέφουν στον κεντρικό σταθμό του Κηφισού προκειμένου να σταθμεύσουν.

Η ένταξη του εγχειρήματος του Ελαιώνα στο πακέτο Γιούνκερ πριν από μερικούς μήνες τοποθέτησε την έναρξη των έργων τον Σεπτέμβριο του 2017. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, καμία κίνηση δεν έχει γίνει από πλευράς υπουργείου Υποδομών ώστε να προχωρήσει η εκταμίευση των παραπάνω πόρων, με αποτέλεσμα να τίθεται εν αμφιβόλω η έναρξη των εργασιών το ερχόμενο φθινόπωρο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι πρότινος γίνονταν απόπειρες από πλευράς των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ να βρουν χρηματοδότηση προκειμένου να αναλάβουν το έργο του κεντρικού σταθμού. Η προσπάθεια σκόνταψε στην αδυναμία δανειοδότησης των τραπεζών, καθώς επίσης και στην απροθυμία των κατασκευαστικών εταιρειών να μπουν στο συγκεκριμένο έργο με αβέβαιη τη συμμετοχή των τραπεζών. Στην παρούσα φάση βρίσκεται σε εξέλιξη μια διαπραγμάτευση μεταξύ ιδιοκτητών ΚΤΕΛ και υπουργείου Υποδομών, με τα σημεία διαφωνίας να είναι αρκετά. Μεταξύ αυτών, επιθυμία του υπουργείου Υποδομών είναι να εγκατασταθούν ακόμη και τα λεωφορεία που εκτελούν διεθνείς γραμμές και προέρχονται από το εξωτερικό (όπως π.χ. από την Αλβανία, που εμφανίζουν μεγάλη κίνηση), γεγονός στο οποίο αντιδρούν σφόδρα οι ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ.

Ο κεντρικός σταθμός στον Ελαιώνα αποτελεί ένα από τα έργα που θα δώσουν ανάσα στην Αττική, καθώς θα αποσυμφορήσει κεντρικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η Λ. Kηφισού, αλλά και η Λ. Aλεξάνδρας και οι περιφερειακές οδοί γύρω από την πλατεία Kαραΐσκάκη. Το εκτιμώμενο κόστος ανέγερσης του κεντρικού σταθμού υπεραστικών λεωφορείων στην περιοχή του Ελαιώνα ανέρχεται –όπως καταγράφεται στο επιχειρηματικό σχέδιο– στα 300 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει τις δαπάνες μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης αυτού.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ