ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΟΛΘ: στο σχήμα DIEP-CMA-Σαββίδη το 67%

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με βελτιωμένη οικονομική προσφορά 231,926 εκατ. ευρώ η κοινοπραξία της Deutsche Invest Equity Partners (DIEP), με τη θυγατρική της CMA CGM, Terminal Link και τον όμιλο Σαββίδη (Belterra Investments Ltd) αποκτά το 67% της εταιρείας του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

Το γαλλογερμανικό σχήμα κατέβαλε 34,34 ευρώ ανά μετοχή της εισηγμένης έναντι 20,5 ευρώ που αποτιμάτο χθες στο Χ.Α. Το υπερτίμημα (premium) είναι της τάξεως του 67%, παρόμοιο δηλαδή με αυτό που κατέβαλε η Cosco για τις μετοχές του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Η προσφορά της κοινοπραξίας DIEP-CMA-Belterra αποτιμά την αξία του ΟΛΘ στα επίπεδα των 346 εκατ. ευρώ έναντι κεφαλαιοποίησης 206 εκατ. στο κλείσιμο της χθεσινής συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Το υψηλό τίμημα, σε συνδυασμό με τον αυξημένο ανταγωνισμό των υποψηφίων στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ από εγνωσμένης αξίας και εκτοπίσματος πολυεθνικούς ομίλους αλλά και την κινεζική επένδυση στον Πειραιά, έρχεται να επιβεβαιώσει τις εκτιμήσεις πως η ελληνική λιμενική βιομηχανία διαθέτει σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές. Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως όταν υλοποιηθούν οι επενδύσεις στις υποδομές και στην ποιότητα των υπηρεσιών στα δύο αυτά λιμάνια και ειδικά στον ΟΛΘ, θα μπορούν να λειτουργούν ακόμα και παραπληρωματικά και να κατακτήσουν σημαντικότατα μερίδια στη Μεσόγειο από το εκ της Ασίας προερχόμενο εμπόριο και τις περιφερειακές θαλάσσιες μεταφορές της ανατολικής Ευρώπης και της Μαύρης Θάλασσας.

Να σημειωθεί πως ο προτιμητέος επενδυτής για τον ΟΛΘ, η DIEP-CMA-Belterra, είχε να ανταγωνιστεί άλλους δύο υποψηφίους που επίσης κατέθεσαν βελτιωμένες προσφορές μετά το σχετικό αίτημα του ΤΑΙΠΕΔ. Οι βελτιωμένες προσφορές κατατέθηκαν την Παρασκευή 21 Απριλίου και οι άλλοι δύο υποψήφιοι ήταν η θυγατρική της Dubai Ports World, The Peninsular & Oriental Stream και η International Container Terminal Services Inc (ICTSI) από τις Φιλιππίνες. Στον προηγούμενο γύρο είχε κατά πληροφορίες προηγηθεί κατά πολύ η οικονομική προσφορά της Dubai Ports, ενώ η ICTSI φέρεται να υπέβαλε προσφορά σημαντικά υπολειπόμενη από τους άλλους δύο διεκδικητές και στους δύο γύρους.

Ομως η συνολική αξία της συμφωνίας σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ είναι κατά πολύ υψηλότερη απ’ ό,τι υπονοεί το τίμημα για το 67%. Ειδικότερα, το Ταμείο υπολογίζει πως το όφελος για το ελληνικό Δημόσιο από τη συμφωνία είναι της τάξεως του 1,1 δισ. ευρώ, καθώς περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την προσφορά των 231,926 εκατ. για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. την επόμενη επταετία αλλά και τα αναμενόμενα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών τον ΟΛΘ Α.Ε.), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατομμυρίων. Στο συνολικό ποσό του 1,1 δισ. λαμβάνει επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και τις εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051.

Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών, ενώ η σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να ψηφιστεί και από τη Βουλή.  Εκτιμάται πως αν όλα εξελιχθούν ομαλά, ο νέος βασικός μέτοχος του ΟΛΘ θ’ αναλάβει τον πλήρη έλεγχο λίγο μετά τα τέλη του καλοκαιριού. Νωρίτερα, στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση είναι πιθανόν να γίνουν κάποιες  πρώτες αλλαγές στο διοικητικό συμβούλιο κατά τα πρότυπα της διαδικασίας που ακολουθήθηκε και στον ΟΛΠ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ