ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εως τις 15 Μαΐου η υποβολή προσφορών για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων

Τα περιουσιακά στοιχεία διατίθενται συνολικά και όχι διακριτά. Στην πράξη, ο προτιμητέος επενδυτής και πλειοδότης στη διαδικασία, θα αναλάβει την ίδια την επιχείρηση.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Mέχρι τις 15 Μαΐου θα πρέπει να υποβάλουν προσφορές οι ενδιαφερόμενοι για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ). Η αμυντική βιομηχανία που έχει τεθεί από το 2014 σε ειδική εκκαθάριση, διανύει τον τελευταίο κύκλο της σχετικής διαδικασίας, καθώς οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τις προσφορές τους στο πλαίσιο του πλειοδοτικού διαγωνισμού που έχει επιλεγεί από τον Ειδικό Εκκαθαριστή της επιχείρησης, την Ερνστ & Γιανγκ.

Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού που δημοσιοποιήθηκε χθες, τα προς πώληση περιουσιακά στοιχεία είναι τα ακίνητα (οικόπεδα και κτιριακές εγκαταστάσεις) που διαθέτει η εταιρεία στη Σίνδο της Θεσσαλονίκης, ο εξοπλισμός της επιχείρησης και όλα τα πνευματικά της δικαιώματα. Τα περιουσιακά στοιχεία διατίθενται συνολικά και όχι διακριτά. Στην πράξη, ο προτιμητέος επενδυτής και πλειοδότης στη διαδικασία θα αναλάβει την ίδια την επιχείρηση. Η διαδικασία δεν αναμένεται να διαρκέσει πολύ. Μια εβδομάδα μετά την κατάθεση των προσφορών θα γίνει το άνοιγμα των τεχνικών προσφορών και τρεις εβδομάδες το αργότερο το άνοιγμα των οικονομικών. Το προσφερόμενο τίμημα καθορίζει τον προτιμητέο επενδυτή, με την προϋπόθεση ότι τη σχετική απόφαση του Ειδικού Εκκαθαριστή θα στηρίξουν τόσο το ελληνικό Δημόσιο (μέτοχος), όσο και οι πιστωτές που εκπροσωπούν περισσότεροι από το 51% των απαιτήσεων κατά της επιχείρησης. Ειδικά το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να ζητήσει την απόρριψη κάποιου συγκεκριμένου διαγωνιζόμενου, «για λόγους προστασίας ουσιωδών συμφερόντων της εθνικής ασφάλειας».

Ο διαγωνισμός είναι απότοκος της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που είχε απευθύνει ο Ειδικός Εκκαθαριστής της επιχείρησης, έπειτα από απόφαση δικαστηρίου του 2014. Συγκεκριμένα, η πρόσκληση αυτή είχε δημοσιοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2014 μετά τη σχετική απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης. Το γεγονός, δε, ότι απαιτήθηκαν 2,5 χρόνια από την πρόσκληση για να δημοσιοποιηθεί ο διαγωνισμός, σημαίνει ότι το ενδιαφέρον για την ΕΛΒΟ δεν είναι και ιδιαίτερα μεγάλο.

Αυτό είχε διαφανεί και προ του 2014, όταν επιχειρήθηκε η ΕΛΒΟ, μαζί με τις κρατικές επιχειρήσεις Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) και Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) να μεταφερθούν στο ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο την αποκρατικοποίησή τους. Η έρευνα αγορά (premarketing) που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ έδειξε ότι δεν υπήρχε επενδυτικό ενδιαφέρον. Ειδικά η ΕΛΒΟ, την εποχή εκείνη συνιστούσε μια επιχείρηση που κατέρρεε από τη συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της και τη διεύρυνση των ζημιών. Μέχρι το 2013 η εταιρεία απαιτούσε κάθε χρόνο δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να συνεχίσει να επιβιώνει. Οι τελευταίες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου πραγματοποιήθηκαν το 2012 (20 εκατ. ευρώ) και το 2013 (7,5 εκατ. ευρώ).

Ο τελευταίος ισολογισμός της επιχείρησης έδειξε ότι το 2015 η ΕΛΒΟ είχε ετήσια έσοδα ύψους 4,2 εκατ. ευρώ, καθαρή ζημία 13 εκατ. ευρώ και συσσωρευμένες ζημίες της τάξεως των 170 εκατ. ευρώ. Η ΕΛΒΟ απαιτούσε κεφάλαια για να συvεχίσει τη δραστηριότητά της, τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ, ενώ η καθαρή θέση της στο τέλος του έτους είχε διαμορφωθεί σε αρνητική, ύψους 40 εκατ. ευρώ.

Η ΕΛΒΟ, πρώην Στάγιερ Ελλάς, ιδρύθηκε το 1972. Το 2000 στο πλαίσιο των μετοχοποιήσεων κρατικών επιχειρήσεων, το 43% της επιχείρησης πέρασε στη ΜΕΤΚΑ (όμιλος Μυτιληναίου). Ωστόσο, στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου που ακολούθησαν και υλοποιήθηκαν με τις «πλάτες» του ελληνικού Δημοσίου, δεν συμμετείχε η ΜΕΤΚΑ. Ετσι η συμμετοχή της τελευταίας εξανεμίστηκε. Σήμερα, το ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 86% των μετοχών της επιχείρησης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ