ΕΛΛΑΔΑ

Περισσότεροι νεκροί στην άσφαλτο

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Οταν είσαι μόνη στον δρόμο πρέπει να έχεις τα μάτια σου δεκατέσσερα», μου έλεγε ο δάσκαλος οδήγησης, τονίζοντας ότι συνήθως όταν υπάρχουν και άλλα οχήματα στον δρόμο τείνουμε να είμαστε πιο προσεκτικοί. Δεν μου ήταν πολύ σαφές τότε τι εννοούσε. «Είναι πολύ εύκολο να αφαιρεθείς στον δρόμο όταν είσαι μόνος, γιατί έχεις την ψευδαίσθηση πως ελέγχεις τα πάντα και ότι δεν υπάρχει κάτι το οποίο να μπορεί να σε αιφνιδιάσει, όπως η παραβατικότητα κάποιου άλλου οδηγού», προσπαθούσε να εξηγήσει τότε ο εκπαιδευτής. Με τα χρόνια κατάλαβα τι εννοούσε.

Στη χώρα μας καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας σε τροχαία στα οποία εμπλέκεται μόνο ένα όχημα, επιβεβαιώνοντας τα λόγια του παλιού δασκάλου. Πανευρωπαϊκά τα δυστυχήματα με ένα μόνο όχημα ευθύνονται για το 1/3 των θανάτων στους δρόμους της Ε.Ε. Στην Ελλάδα κάθε χρόνο σημειώνονται 34 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων (μέσος ευρωπαϊκός όρος: 15,5) σε δυστυχήματα χωρίς την εμπλοκή άλλου οχήματος, ενώ αυτού του τύπου τα τροχαία ευθύνονται για το 42% του συνόλου των θανάτων από τροχαία, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών. Το 35% των θανάτων σε τροχαία χωρίς την εμπλοκή άλλου οχήματος αφορά αναβάτες δικύκλων, οι οποίοι λόγω της φύσης του οχήματός τους είναι πιο εκτεθειμένοι στον κίνδυνο.

Ιδιαίτερα επιρρεπείς σε αυτού του τύπου τα δυστυχήματα φαίνεται ότι είναι οι νέοι στη χώρα μας, καθώς 72 οδηγοί/αναβάτες ηλικίας 18-24 εμπλέκονται σε θανάσιμα συμβάντα με μόνο ένα όχημα ανά εκατομμύριο κατοίκους αυτής της ηλικιακής ομάδας, το οποίο είναι το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. και σημαντικά αυξημένο σε σύγκριση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Σε 23 χώρες απ’ όπου έχουμε στοιχεία, περίπου 38 οδηγοί/αναβάτες ηλικίας 18 έως 24 εμπλέκονται σε δυστυχήματα με τη «συμμετοχή» μόνο ενός οχήματος. Υψηλά ποσοστά στην παραπάνω ηλικιακή ομάδα, αλλά χαμηλότερα από την Ελλάδα εμφανίζουν η Πολωνία (64 οδηγοί/αναβάτες), η Κροατία (60 οδηγοί/αναβάτες), η Εσθονία, το Βέλγιο και η Ιρλανδία (57 οδηγοί/αναβάτες). Τις καλύτερες επιδόσεις σε αυτή την ηλικιακή ομάδα, με χαμηλές αναλογίες, εμφανίζουν η Νορβηγία (20 οδηγοί/αναβάτες), η Ισπανία (19), η Σουηδία και η Ελβετία (18) και η Αγγλία (17).

Ο ρυθμός μείωσης των τροχαίων συμβάντων όπου εμπλέκεται ένα μόνο όχημα υπήρξε στη χώρα μας πιο βραδύς συγκριτικά με τον αντίστοιχο για συγκρούσεις όπου εμπλέκονται περισσότερα από ένα οχήματα. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και σε χώρες όπως η Κύπρος, η Δανία, η Σλοβενία.

Στο μεταξύ, πάνω από το 60% των θανάτων σε τροχαία συμβάντα ενός μόνο εμπλεκομένου οχήματος σημειώνονται σε υπεραστικές οδούς. Σύμφωνα με την έκθεση, η διασφάλιση ότι ο σχεδιασμός της οδού και τα όρια ταχύτητας είναι τα κατάλληλα για τη λειτουργία του δρόμου, είναι δύο μέτρα που οδηγούν στη μείωση των θυμάτων από τέτοιου είδους συμβάντα.

Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία αυξάνεται (για πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία) κατά 2% στη χώρα μας το 2016 συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, παρά το γεγονός ότι έως τότε παρατηρούνταν μείωση σε ετήσια βάση. Ο αντίστοιχος δείκτης της Ε.Ε. κατέγραψε ισόποση μείωση (2%) στους θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Σύμφωνα μάλιστα με την επεξεργασία των στοιχείων από την Ε.Ε., τα άτομα που ζουν σε χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων από τροχαία διατηρούν πάνω από τριπλάσιες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους στην άσφαλτο σε σύγκριση με εκείνους που ζουν στις χώρες με χαμηλότερα ποσοστά.

Αναλυτικά, το 2016 στην Ελλάδα έχασαν τη ζωή τους 75 άτομα ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 73 ατόμων το 2015. Αντιστοίχως ο μέσος όρος της Ευρώπης κατέγραψε βελτίωση καθώς το 2016 σημειώθηκαν 50 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 51,5 το προηγούμενο έτος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ