Η βαθιά, εικαστική κατανόηση των πολιτισμών

Η βαθιά, εικαστική κατανόηση των πολιτισμών

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Αντι Ουόρχολ αναγνώριζε το τεράστιο ταλέντο του λέγοντας σε κάθε ευκαιρία πόσο έχει επηρεαστεί από τον Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ (1925-2008) στη διαμόρφωση της εικαστικής του γλώσσας. Ο σπουδαίος Αμερικανός ζωγράφος, γλύπτης, γραφίστας, φωτογράφος και περφόρμερ διαμόρφωσε πράγματι ένα νέο καλλιτεχνικό ρεύμα χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά και μορφές έκφρασης και, κυρίως, μη διστάζοντας σε καμία περίπτωση να συγκρουστεί και να προκαλέσει.

Το 1953 ζήτησε την άδεια του Βίλεμ ντε Κούνινγκ να σβήσει ένα σχέδιό του, το οποίο παρουσίασε στο κοινό υπό τον τίτλο «Erased de Kooning» («Σβησμένος Ντε Κούνινγκ»). Το 1961 τον προσκάλεσαν να λάβει μέρος σε μία ομαδική έκθεση πορτρέτων της ελληνικής καταγωγής γκαλερίστας Iris Clert (Ιρις Αθανασιάδη). Εκείνος έστειλε ένα τηλεγράφημα το οποίο έγραφε: «Αυτό είναι ένα πορτρέτο της Iris Clert επειδή το λέω εγώ», με την υπογραφή του. Η πράξη του ερμηνεύθηκε ως αποστασιοποίηση από τον ντανταϊσμό και τη δουλειά του Μαρσέλ Ντισάν.

Πέρυσι, οκτώ χρόνια από τον θάνατό του, η Τate Modern του Λονδίνου παρουσίασε το έργο του σε μια από τις μεγαλύτερες αναδρομικές εκθέσεις που έγιναν ποτέ. Σε λίγες ημέρες στην Αθήνα, η Γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει ένα μικρό δείγμα από τη δουλειά του ιδιοφυούς αυτού καλλιτέχνη, με μια έκθεση πολλαπλών έργων από τις συλλογές Bones & Unions, Horsefeathers Thirteen Series και Hoarfrost Editions που δημιούργησε ο καλλιτέχνης στο εργαστήριο Gemini GEL του Λος Αντζελες τη δεκαετία του 1970. Τα συγκεκριμένα έργα παρουσιάστηκαν στην γκαλερί για πρώτη φορά το 1977.

Η πίστη του Ράουσενμπεργκ στη δύναμη της τέχνης ως καταλύτη θετικών κοινωνικών αλλαγών ήταν η κύρια αιτία της συμμετοχής του σε πολλαπλά διεθνή εικαστικά δρώμενα και εκθέσεις. Ιδιαίτερα τις δεκαετίες του 1970 και του 1980 ο καλλιτέχνης συνεργάζεται με κατασκευαστές χειροποίητων χαρτιών στη Γαλλία, την Ινδία και την Κίνα. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του, συγκέντρωσε πολλά διαφορετικά υλικά, με σκοπό να τα χρησιμοποιήσει μετέπειτα στα έργα του. Το αποτέλεσμα ήταν να ενσωματωθεί στη δουλειά του η βαθιά κατανόηση που είχε για τους διαφορετικούς πολιτισμούς και η ιδιαίτερη ανάμειξη εικόνων και υλικών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα έργα της σειράς Bones & Unions (1975), που αποτελούνται από ένα μείγμα λάσπης και χαρτοπολτού μαζί με διάφορα καρυκεύματα, τα οποία χαρίζουν στα έργα μια χαρακτηριστική μυρωδιά κάρι. Η σημασία των γνήσιων πολλαπλών αντιτύπων, ως μοναδικών έργων και όχι ως απλών αντιγράφων πρωτότυπων έργων, αναγνωρίστηκε και αναδείχθηκε από την Γκαλερί Ζουμπουλάκη μέσω της συνεργασίας της με το εργαστήριο Gemini GEL και μιας σειράς εκθέσεων που συνδιοργάνωσαν μαζί στην Αθήνα.

​​Διάρκεια έκθεσης: 27/4 – 13/5, Πλ. Κολωνακίου 20.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή