ΕΛΛΑΔΑ

Εργα και διόδια στην αναμονή με κόστος εκατομμυρίων

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Περί τα 15 εκατ. ευρώ ετησίως κοστίζει στο Δημόσιο η μη λειτουργία των πλευρικών σταθμών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Αγιο Στέφανο. Η υπόθεση κληροδοτείται χωρίς αποτέλεσμα από τον ένα υπουργό στον επόμενο, καθώς κανείς δεν θέλει να αναλάβει την ευθύνη, λόγω των τοπικών αντιδράσεων. Πάντως, η στασιμότητα του θέματος επηρεάζει και την κατασκευή δύο νέων κόμβων στη Βαρυμπόμπη και στην Κηφισιά.

Η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στους κόμβους της εθνικής οδού μέσα στην Αττική, από τη Λυκόβρυση κι έπειτα, προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα στη Νέα Οδό. Η τοποθέτηση πλευρικών σταθμών δεν είχε επισημανθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ, που προέβαλε μόνο ότι ο πρώτος μετωπικός σταθμός διοδίων θα παρέμενε στις Αφίδνες. Οταν η υπόθεση ήρθε στο φως, άρχισαν και οι αντιδράσεις ιδίως για τις περιοχές εκείνες που βρίσκονται πλέον σε συμπαγή αστικό ιστό.

Με την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης, στα τέλη του 2013, τα πλευρικά διόδια στους κόμβους Πύρνας (Λυκόβρυσης), Καλυφτάκη (Ολυμπιακού Χωριού) και Κηφισιάς αφαιρέθηκαν. Παρέμειναν όμως εκείνα στη Βαρυμπόμπη και στον Αγιο Στέφανο (συν βέβαια όσων βρίσκονται βορειότερα, λ.χ. στον Δήμο Ωρωπού τα οποία και κατασκευάστηκαν και λειτουργούν).

Η Νέα Οδός απευθύνθηκε για πρώτη φορά στην ειδική υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος το 2009, προκειμένου να ρωτήσει αν χρειάζεται η υποβολή μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ή αν επαρκεί η συνολική αδειοδότηση του έργου). Η υπηρεσία απάντησε θετικά και έτσι μετά την επανεκκίνηση των έργων, τον Ιούλιο του 2014, η Νέα Οδός κατέθεσε τη μελέτη, η οποία τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Από τις αρχές του 2016 η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων βρίσκεται στο γραφείο του υπουργού Περιβάλλοντος χωρίς να έχει υπογραφεί. Σύμφωνα με την αναθεωρημένη σύμβαση, τα δύο διόδια πρέπει να λειτουργούν έως τον Αύγουστο του 2017.

Αυτό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό, είναι ότι μαζί με τα διόδια μένουν στάσιμα και κάποια άλλα έργα, που περιλαμβάνονται στις ίδιες μελέτες: στη Βαρυμπόμπη έχει σχεδιαστεί η κατασκευή μεγάλου κόμβου σε σχήμα «δαχτυλιδιού», ενώ στην Κηφισιά η κατασκευή «κλασικού» ανισόπεδου κόμβου (σήμερα στην Κηφισιά υπάρχει μόνο ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο άνοιγμα στο ρεύμα εξόδου, χωρίς κόμβο). Μάλιστα, σημαντικό τμήμα των μελετών αφορά στο πώς οι δύο κόμβοι θα κατασκευαστούν χωρίς προφανώς να διακοπεί η κυκλοφορία, με χρήση προκατασκευασμένων δομικών μελών.

Πάντως, όσο κι αν ακούγεται παράδοξο, η καθυστέρηση στην αδειοδότηση «βολεύει» τη Νέα Οδό: έχει λιγότερα κατασκευαστικά μέτωπα να κλείσει μέχρι τον Αύγουστο, ενώ δεν έχει απώλειες εσόδων, αφού το Δημόσιο την αποζημιώνει για την απουσία των δύο πλευρικών σταθμών περίπου με 15 εκατ./έτος. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι η τοποθέτηση των πλευρικών διοδίων θα ανέκοπτε την είσοδο των βαρέων οχημάτων στο πλευρικό οδικό δίκτυο (το χρησιμοποιούν για να αποφύγουν τα διόδια Αφιδνών). Οι μόνοι ζημιωμένοι από την υπόθεση είναι οι κάτοικοι των δήμων στις περιοχές αυτές που θα κληθούν ξαφνικά να πληρώνουν διόδια σε καθημερινές μετακινήσεις, ζήτημα που μπορεί να λυθεί με ειδική συμφωνία, όπως έγινε σε ανάλογες περιπτώσεις ανά τη χώρα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ