ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα παιχνίδια με τη φωτιά του Τράβις Καλάνικ της Uber

THE NEW YORK TIMES

Ο Καλάνικ εξαρχής θεώρησε ότι η Uber μπορεί να αποτελέσει αντίπαλον δέος στα ταξί. Οι εταιρείες ταξί στις ΗΠΑ είχαν τότε τον απόλυτο έλεγχο σε κάθε πόλη, με διαφορετικό ρυθμιστικό πλαίσιο – βάσεις-σταθμούς για τα ταξί, μέτρα ασφαλείας, άδειες κ.λπ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Τράβις Καλάνικ, ο ιδρυτής της Uber, με αξία 70 δισ. δολάρια και δράση σε 70 χώρες, έχει τη φήμη ενός ανθρώπου που ζει για να προκαλεί, ακολουθώντας ακραίες συμπεριφορές και παίζοντας με τα όρια στο επιχειρείν. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα, από τις αρχές του 2015, είναι η συνάντηση που είχε στα κεντρικά γραφεία της Apple με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Τιμ Κουκ. Για μήνες, ο Καλάνικ ζητούσε από τους υπαλλήλους του να κρύβουν την εφαρμογή σύνδεσης οδηγών και πελατών (την εφαρμογή της Uber) από τους μηχανικούς της Αpple. Ετσι, δεν θα αντιλαμβάνονταν ότι η Uber εντόπιζε χρήστες με iPhone, ακόμη και μετά τη διαγραφή της εφαρμογής της από το App Store της Apple. Ο Τιμ Κουκ, απόλυτα ψύχραιμος, είπε στον Καλάνικ ότι, αν δεν σταματήσει την απάτη, η εφαρμογή της Uber θα εξαλειφόταν διά παντός από το App Store – και αυτό θα εμπόδιζε την πρόσβαση  της Uber σε εκατομμύρια πελάτες με iPhone. Ο Καλάνικ υποχώρησε. Συνήθως υποχωρεί είτε όταν «συλλαμβάνεται» επ’ αυτοφώρω λόγω αθέμιτης δράσης είτε όταν δεν έχει τρόπο διαφυγής.

Σκληρός και ανυποχώρητος

Η συγκρουσιακή φύση του και η εμμονή του να βγαίνει πάντα νικητής απ’ ό,τι κι αν κάνει, ανεξαρτήτως κόστους, χρονολογείται από τότε που ήταν μικρός. Μεγάλωσε στο Λος Αντζελες, οι γονείς του φρόντισαν να μη λείψει τίποτε σε εκείνον και στον αδελφό του. Είχε καλούς βαθμούς και υψηλές επιδόσεις στην αθλητισμό. Κάποια στιγμή έγινε στόχος εκφοβισμού και απειλών. Ομως στάθηκε στα πόδια του και πέρασε στην αντεπίθεση. Επιπροσθέτως, άρχισε από νωρίς να επιδεικνύει επιχειρηματικό πνεύμα. Τα καλοκαίρια πουλούσε από σπίτι σε σπίτι μαχαίρια για την εταιρεία Cutco και στα 18 του μαζί με ένα συνεταίρο ίδρυσαν τη New Way Academy, η οποία προετοίμαζε όσους θα έδιναν εξετάσεις για να εισαχθούν στα αμερικανικά πανεπιστήμια. Το 1998, και ενώ σπούδαζε μηχανικός υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, εγκατέλειψε τις σπουδές του και ξεκίνησε μια νεοφυή εταιρεία μαζί με μερικούς συμμαθητές του – ήταν η εταιρεία Scour για το ανέβασμα και το μοίρασμα μουσικής και δεδομένων. Επειδή θεωρήθηκε ότι παραβίασε τη νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων, οι δικαιούχοι στράφηκαν εναντίον της Scour και ζήτησαν αποζημίωση ύψους 250 δισ. δολαρίων. Ομως ο Καλάνικ πρόλαβε να ζητήσει προστασία έναντι των πιστωτών και να αποφύγει τη χρεοκοπία.

Εν συνεχεία, ίδρυσε τη Red Swoosh για τη μεταφορά μεγάλων αρχείων με ψηφιακά δεδομένα. Ο Σον Στάντον, πρώην αντιπρόεδρος πωλήσεων της Red Swoosh, δήλωσε: «Η Scour είχε να κάνει με την αποτελεσματικότητα, όπως και η Red Swoosh. Είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το μυαλό του Τράβις Καλάνικ, δηλαδή όπως λειτουργεί και η Uber σήμερα. Δηλαδή, ποιος είναι ο γρηγορότερος, φθηνότερος και αποτελεσματικότερος τρόπος να πας από το σημείο Α στο σημείο Β;». Οταν η Red Swoosh αντιμετώπισε προβλήματα, αφαίρεσε τους παρακρατηθέντες φόρους από τη μισθοδοσία και τους επένδυσε στην εταιρεία. Μετακόμισε στους γονείς του, εξασφάλισε νέα χρηματοδότηση για τη Red Swoosh και επέστρεψε τους φόρους. Το 2007 την πούλησε για 19 εκατ. δολάρια. Ορισμένοι σύμβουλοί του τού προσάπτουν ότι προτεραιότητά του είναι η με κάθε θυσία επίτευξη των στόχων του.

Το πρότζεκ Uber

H ιδέα για τη δημιουργία τής Uber ανήκει στον φίλο του Τράβις Καλάνικ, Γκάρετ Καμπ, ο οποίος το 2009 ήθελε να φτιάξει μια ιδιωτική εταιρεία εξυπηρέτησης πελατών με πολυτελή αυτοκίνητα, μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό. Ο Τράβις Καλάνικ εξαρχής θεώρησε ότι η Uber μπορεί να αποτελέσει αντίπαλον δέος στα ταξί. Οι εταιρείες ταξί στις ΗΠΑ είχαν τότε τον απόλυτο έλεγχο σε κάθε πόλη, με διαφορετικό ρυθμιστικό πλαίσιο – βάσεις-σταθμούς για τα ταξί, μέτρα ασφαλείας, άδειες κ.λπ. Ξεκινώντας από το Σαν Φρανσίσκο, άλλαξε το όνομά της από UberCap σε Uber, διότι οι Αρχές την ενημέρωσαν ότι δεν δικαιούνταν να είχε αυτή την επωνυμία εφόσον δεν διέθετε σχετική άδεια. Σε άλλες περιπτώσεις, η Uber δημιούργησε ένα σύστημα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που χρησιμοποιούσαν οδηγοί και πελάτες και «βομβάρδιζαν» με μηνύματα τις δημοτικές αρχές πόλεων στις ΗΠΑ, για να επιτρέψουν τη λειτουργία της Uber.

Τελευταία, η επιθετικότητά του, η οποία φαίνεται να επικρατεί και στα γραφεία της εταιρείας του, έχει γίνει μπούμερανγκ για την Uber. Υπάρχουν αναφορές για σεξουαλική και λεκτική παρενόχληση από τους διευθυντές στους υπαλλήλους. Επίσης, ο Καλάνικ συγκρούστηκε με έναν οδηγό που εργάζεται για την Uber – ο τελευταίος ηχογράφησε τη συνομιλία τους και την ανάρτησε στο Διαδίκτυο. Πρόσφατα, ο Καλάνικ ζήτησε συγγνώμη για τη συμπεριφορά του και παραδέχθηκε ότι χρειάζεται βοήθεια για να φέρει εις πέρας τα θέματα διοίκησης της εταιρείας. Εξακολουθεί, όμως, να προκαλεί. Υπάλληλοι της Uber έκαναν χρήση του τεχνολογικού εργαλείου Greyball για να παραπλανούν τις Αρχές σε διάφορες πόλεις (οι οποίες έθεταν εμπόδια στην κατά τόπους παρουσία της εταιρείας), δίνοντας ψευδή στοιχεία για την ακριβή θέση αυτοκινήτων και οδηγών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ