ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Μετρό Θεσσαλονίκης: «Περίπατος» στη βυζαντινή λεωφόρο

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Το ΚΑΣ μεταβίβασε την ευθύνη της τελικής απόφασης για το τμήμα της Decumanus Maximus, που κάποτε διερχόταν κάτω από τον σημερινό σταθμό «Αγία Σοφία», σε ειδική ομάδα εργασίας του ΥΠΠΟΑ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Tα βήματα των βυζαντινών κατοίκων της πόλης θα ακολουθούν οι επιβάτες του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αφού η κεντρική λεωφόρος Decumanus Maximus συνέδεε τα σημεία όπου σήμερα κατασκευάζονται οι κεντρικοί σταθμοί «Βενιζέλου» και «Αγία Σοφία». Το τίμημα αυτής της «σύγκλισης» του παρελθόντος με το σήμερα είναι οι αναπόφευκτες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου, αλλά και οι διαφωνίες, που ξεσπούν εντός και εκτός της επιστημονικής κοινότητας, ως προς την «τύχη» του αρχαίου δρόμου. Χθες το απόγευμα, λίγους μήνες μετά την τελική απόφαση για την ανάδειξη του μνημείου εντός του σταθμού «Βενιζέλου» και ύστερα από ακόμα μία πολύωρη συνεδρίαση, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο μεταβίβασε την ευθύνη της τελικής απόφασης για το δεύτερο σωζόμενο τμήμα του δρόμου (συγκεκριμένα, το τμήμα που κάποτε διερχόταν κάτω από το σημερινό σταθμό «Αγία Σοφία») σε ειδική ομάδα εργασίας του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία θα συσταθεί προσεχώς.

Σημειωτέον ότι η Decumanus είχε αποσπαστεί έτσι ώστε να «περάσει» ο παντορροϊκός αγωγός της πόλης και παραμένει «μέσα σε κιβώτια» στις αρχαιολογικές αποθήκες. Η επιτροπή πρέπει να αποφασίσει αν ο αρχαίος δρόμος θα αναδειχθεί εντός του σταθμού ή σε άλλο σημείο της πόλης.

Τον περασμένο μήνα, η ολομέλεια του ΚΑΣ πραγματοποίησε αυτοψία στην ανασκαφή έτσι ώστε να εκτιμήσει από πρώτο χέρι την αξία των νέων ευρημάτων, που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα κοντά στις δύο εισόδους του σταθμού.

Πιο εντυπωσιακά είναι τα μοναδικά, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα, κατάλοιπα μιας ωοειδούς μαρμαρόστρωτης πλατείας του 6ου μ.Χ. αιώνα, η οποία περικλείεται από μια κυκλική στοά και όπου κάποτε λειτουργούσαν εργαστήρια και εμπορικά καταστήματα. Κατά τη χθεσινή συζήτηση, το Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της μετακίνησης της βόρειας εισόδου του σταθμού από το ύψος της οδού Πλάτωνος στο ύψος της Εγνατίας (την πρόταση κατέθεσε η ίδια η Αττικό Μετρό, η οποία έχει ήδη δηλώσει πρόθυμη να προβεί στις απαραίτητες τροποποιήσεις του αρχικού σχεδιασμού), έτσι ώστε οι αρχαιότητες να διατηρηθούν κατά χώραν. Μόνη εξαίρεση αποτελεί ένα κρηνιαίο οικοδόμημα, που θα μετακινηθεί και θα επιστρέψει στη θέση του μετά το πέρας των εργασιών.

Αντίθετα, το τμήμα της δεύτερης, επίσης ημικυκλικής πλατείας, που ήρθε στο φως στην περιοχή της νότιας εισόδου, θα αποσπαστεί και θα επανατοποθετηθεί σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο του σταθμού μετά την ολοκλήρωση του.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ