To 2007 ανατέθηκε στον Γιώργη Γερόλυμπο να καταγράψει με τον φακό του τη διαδικασία ανέγερσης του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Για μία δεκαετία σχεδόν ο φωτογράφος-αρχιτέκτονας βρισκόταν μέσα στο εργοτάξιο, παρακολουθώντας βήμα βήμα κάθε στάδιο της κατασκευής. Φωτογράφιζε το «φαραωνικό» αυτό κατασκευαστικό έργο από μπροστά, από τα πλάγια, από την πίσω πλευρά, από χαμηλά, από κάθε πιθανή οπτική γωνία. Αλλά μόνο όταν άρχισε να το αποτυπώνει από ψηλά έγινε το καλλιτεχνικό «κλικ» μέσα του. Με την αεροφωτογραφία το χρονικό του εργοταξίου έπαυσε να αποτελεί μια απλή τεκμηρίωση και απέκτησε ένα άλλο νόημα, πιο εικαστικό.

Ο Γιώργης Γερόλυμπος για να ανυψωθεί στον ουρανό έγινε... κασκαντέρ. Πήρε ύψος όχι με το ελικόπτερο, όπως ήταν αναμενόμενο, αλλά με τον γερανό - υπήρχαν 11 τέτοια γιγάντια μηχανήματα εγκατεστημένα στο ΚΠΙΣΝ, ένδειξη του μεγέθους του εγχειρήματος. Ο φωτογράφος έτσι μπορούσε, αόρατος σχεδόν, να μελετά με τον καλύτερο τρόπο σε ύψος 35, 50 ή 115 μέτρων όλες τις εργασίες που εξελίσσονταν στο έδαφος.

«Η άνοδός μου στους γερανούς απαίτησε λίγο καιρό μέχρι να τη συνηθίσω. Στην αρχή επέλεξα να ανεβαίνω από την κεντρική τους κολόνα, όπως οι χειριστές, οι οποίοι με βοήθησαν υποδεικνύοντάς μου τον τρόπο. Ανέβαινα σταδιακά, στηριζόμενος και με τα δύο χέρια στις κουπαστές, και με αρκετές στάσεις, για να εξοικειωθώ με το ύψος. Οταν απέκτησα την απαραίτητη εμπειρία, άρχισα να βγαίνω στην μπούμα. Οπότε φόρεσα τη ζώνη ασφαλείας, δέθηκα στο μεταλλικό καλάθι και, παίρνοντας μια βαθιά ανάσα, ζήτησα από τον χειριστή να με οδηγήσει όσο πιο ψηλά και όσο πιο μακριά μπορούσε. Και εκεί, να την! Μπροστά στα έκπληκτα μάτια μου εμφανίστηκε η κάτοψη του εργοταξίου! Με το ένα μάτι στο σκόπευτρο της μηχανής και με το άλλο στο αλφάδι, για να ελέγχω την παραλληλία με το έδαφος, άρχισα να φωτογραφίζω ασταμάτητα, ώστε να μη δώσω στον εαυτό μου τον χρόνο να σκεφτεί πού βρισκόταν», γράφει ο ίδιος στο λεύκωμά του με τίτλο «Ορθογραφίες», που πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Yale, σε παραγωγή των εκδόσεων «Μέλισσα».

Ο Γιώργης Γερόλυμπος έχει τραβήξει συνολικά 6.000 φωτογραφίες από το Κέντρο Πολιτισμού, αλλά το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει μόνο τις φωτογραφικές «κατόψεις» του (119 από τις 500 λήψεις). Οι εικόνες του αυτές ξεπερνούν κατά πολύ τις απαιτήσεις ενός αρχείου: Το εργοτάξιο από ψηλά θυμίζει χώρο με αρχαιολογικά ευρήματα ή, όπου λείπει το ανθρώπινο στοιχείο, πίνακα αφηρημένης ζωγραφικής. Το κάδρο του Γερόλυμπου είναι αυστηρό, σφιχτό, γεωμετρικό, αλλά αφήνει χώρο στη φαντασία του θεατή να... πετάξει στα ύψη. «Ολη μου η προσπάθεια μου ήταν να δείξω ότι υπάρχει εικαστικότητα στο εργοτάξιο», καταλήγει ο δημιουργός. «Οι αναφορές μου είναι Ρόθκο, Καντίνσκι, αλλά κυρίως Μάλεβιτς». Να σημειώσουμε ότι την επιλογή των εικόνων έκανε η Sarah Meister, η οποία είναι επιμελήτρια στο Τμήμα Φωτογραφίας στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ), ενώ το λεύκωμα προλογίζει ο αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο.

 

 

 

 

 

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ