ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

430 εκατ. χάνει κάθε χρόνο το Δημόσιο από το λαθρεμπόριο αλκοολούχων ποτών

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Προϊόν λαθρεμπορίου με κύρια χώρα προέλευσης τη Βουλγαρία είναι το 1/5 της συνολικής κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών με κόστος για τα κρατικά έσοδα, τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται νόμιμα, αλλά και τη δημόσια υγεία. Ακόμη και υψηλόβαθμα στελέχη των τελωνειακών υπηρεσιών σε συζητήσεις που έχουν με τις εταιρείες αλκοολούχων ποτών κάνουν πλέον λόγο για οργανωμένο έγκλημα και όχι για μεμονωμένες περιπτώσεις περιορισμένης παραβατικότητας. Την ίδια ώρα, οι νόμιμες εταιρείες, εγχώριες και πολυεθνικές, υφίστανται απώλειες όχι μόνο από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, αλλά και από τη μείωση της κατανάλωσης η οποία την περίοδο 2008-2015 υποχώρησε κατά 50%. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες η Diageo, μόνο από τη μη είσπραξη Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα αλκοολούχα ποτά, το κράτος υπολογίζεται ότι χάνει κάθε χρόνο 130 εκατ. ευρώ, ενώ από την παράνομη διακίνηση επικίνδυνων χύμα αποσταγμάτων (π.χ. τσίπουρο) οι απώλειες στα δημόσια έσοδα υπολογίζονται σε 300 εκατ. ευρώ. Δεν είναι τυχαίο ότι τα έσοδα του κράτους από τον ΕΦΚ στα αλκοολούχα πλέον υπολείπονται αυτών που εισέπραττε το 2009, πριν επιβληθούν οι διαδοχικές αυξήσεις στον ΕΦΚ: το 2009 ήταν 289 εκατ. ευρώ, ενώ από το 2014 κυμαίνονται διαρκώς κάτω από αυτά τα επίπεδα.

Το κίνητρο για το λαθρεμπόριο είναι κάτι παραπάνω από ισχυρό. Ο ΕΦΚ στα αλκοολούχα ποτά ανέρχεται σε 25,50 ευρώ/λίτρο αιθυλικής αλκοόλης, κατά 40% υψηλότερος από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ενωση και κατά 450% υψηλότερος από τον αντίστοιχο φόρο στη γειτονική Βουλγαρία. Τι συνεπάγεται αυτό; Οτι το 63% της λιανικής τιμής ενός αλκοολούχου ποτού είναι φόροι (ΦΠΑ και ΕΦΚ).

Το 2015 η αγορά αλκοολούχων ποτών υποχώρησε κατά 10% σε ετήσια βάση, ενώ το 2016 υπολογίζεται ότι επιβραδύνθηκε ο ρυθμός μείωσης και διαμορφώθηκε σε 5%. Το 2017 δεν ξεκίνησε με τις καλύτερες συνθήκες. Ωστόσο, τα στελέχη της Diageo εκτιμούν ότι η προσδοκώμενη αύξηση του τουρισμού και η αύξηση και βελτίωση των σημείων πώλησης επιτόπιας κατανάλωσης (δηλαδή σε μπαρ και εστιατόρια) θα ωθήσουν προς τα πάνω την αγορά αλκοολούχων ποτών. Στο παραπάνω συνηγορεί και η εμφάνιση δύο αντίθετων τάσεων που παρατηρούνται στην κατανάλωση στην Ελλάδα: από τη μια εμφανίζει ραγδαία αύξηση η κατανάλωση χύμα ποτών (κυρίως αποστάγματα) και από την άλλη υπάρχει στροφή στα λεγόμενα premium ποτά. Τα σήματα αυτής της κατηγορίας που διαθέτει η Diageo γνωρίζουν κάθε χρόνο ανάπτυξη 15%-20%. Ο λόγος; Οπως επισημαίνουν τα στελέχη της εταιρείας, μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων αντιμετωπίζουν πλέον την έξοδο από το σπίτι ως μια εξαιρετική περίσταση και έτσι συχνά καταναλώνουν λιγότερα μεν, ακριβότερα ποτά δε.

Η χρήση 1/7/2015-1/6/2016 έκλεισε για την Diageo με κύκλο εργασιών 142,2 εκατ. ευρώ και καθαρά προ φόρων κέρδη 1,2 εκατ. ευρώ. Η συνεισφορά της στα κρατικά έσοδα (φόρο εισοδήματος, ΦΠΑ, ΕΦΚ) ανήλθε σε 97 εκατ. ευρώ και οι επενδύσεις της σε Ελληνες προμηθευτές σε 50,1 εκατ. ευρώ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ