ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πλεονάσματα 3,5% ο στόχος του Μεσοπρόθεσμου 2018-21

ΕΙΡΗΝΗ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ

Το υπουργείο Οικονομικών εκτιμούσε μέχρι πρόσφατα ότι θα μπορούσε να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,8% του ΑΕΠ το 2018 και να φτάσει στο 5% του ΑΕΠ το 2021, χωρίς μέτρα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με στόχο την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ την περίοδο 2018-2021 ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, το οποίο αποτελεί ένα από τα προαπαιτούμενα, στο πλαίσιο της συμφωνίας προχθές στο Χίλτον με τους θεσμούς, προκειμένου να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση.

Το Μεσοπρόθεσμο θα περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα, με στόχο να ψηφιστεί μια εβδομάδα μετά, ώς τις 18 Μαΐου, ενόψει του Eurogroup της 22ας Μαΐου. Παρότι δεν έχει προσδιοριστεί ακόμα για πόσο χρόνο θα πρέπει η Ελλάδα να διατηρήσει τα πρωτογενή πλεονάσματα του 3,5% του ΑΕΠ, καθώς αυτό αποτελεί μέρος της διαπραγμάτευσης για την ελάφρυνση του χρέους, θεωρείται δεδομένο ότι ο στόχος θα ισχύσει τουλάχιστον ώς το 2021. Οι πληροφορίες από το Eurogroup της Μάλτας τον περασμένο μήνα ανέφεραν ότι έχει συμφωνηθεί να διατηρηθεί ο στόχος αυτός επί 5 χρόνια, επομένως είναι πιθανό να ισχύσει και το 2022 και μετά να μειωθεί. Σε κάθε περίπτωση όμως τα σχέδια των μνημονίων που συμφωνήθηκαν προχθές προβλέπουν ότι το 3,5% του ΑΕΠ πρέπει να είναι στόχος για τα έτη από το 2018 ώς το 2021. Αλλωστε, το υπουργείο Οικονομικών εκτιμούσε μέχρι πρόσφατα ότι θα μπορούσε να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,8% του ΑΕΠ το 2018 και να φτάσει στο 5% του ΑΕΠ το 2021, χωρίς μέτρα!

Για το 2018, όπως αναφέρεται στο συμπληρωματικό μνημόνιο, το Μεσοπρόθεσμο πρέπει να προβλέπει την υιοθέτηση παραμετρικών μέτρων, ώστε να καλυφθεί το προβλεπόμενο δημοσιονομικό κενό. Αυτά περιλαμβάνουν την κατάργηση φορολογικών ελαφρύνσεων (έκπτωση ιατρικών δαπανών, κατάργηση της έκπτωσης 1,5% στη μηνιαία παρακράτηση), τη μείωση κατά 50% του επιδόματος θέρμανσης, τη θεσμοθέτηση φόρου στην ενοικίαση τουριστικών καταλυμάτων τύπου Airbnb, τον περαιτέρω εξορθολογισμό των δαπανών για την υγεία, τον εξορθολογισμό κινήτρων επίδοσης στον δημόσιο τομέα και την κατάργηση κοινωνικών δαπανών (οικογενειακά επιδόματα και επιδόματα ανεργίας που καλύπτονται από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης).

Για τα επόμενα χρόνια, ο στόχος θα υποστηρίζεται από τη λήψη των μέτρων 1% του ΑΕΠ το 2019 από τη μείωση των συντάξεων και 1% του ΑΕΠ το 2020 από τη μείωση του αφορολογήτου.

Επιπλέον, ως γνωστόν, εφόσον υπάρχει περιθώριο υπεραπόδοσης έναντι των στόχων του 3,5% η κυβέρνηση θα μπορεί να εφαρμόσει τα αντίμετρα στον φορολογικό τομέα (μειώσεις κατώτατου συντελεστή, συντελεστή εισφοράς αλληλεγγύης, συντελεστή φορολογίας κερδών επιχειρήσεων και ΕΝΦΙΑ) και στις δαπάνες (μείωση συμμετοχής στη φαρμακευτική δαπάνη, γεύματα στα σχολεία κτλ.). Τη σχετική απόφαση θα πάρει το ΔΝΤ σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Πολλά θα εξαρτηθούν από την πρόβλεψη για τον ρυθμό ανάπτυξης την περίοδο αυτή. Στις πρόσφατες προβλέψεις της η Κομισιόν εκτιμούσε ένα ρυθμό 3,1% το 2018 που θα υποχωρήσει στο 1,5% το 2021, ενώ το ΔΝΤ προέβλεπε 2,7% το 2018 και 1,5% το 2021. Η επιδείνωση που σημειώθηκε τους τελευταίους μήνες του 2016 και τους πρώτους του 2017 ενδέχεται να ανατρέψει αυτές τις προβλέψεις. Ηδη η Κομισιόν έχει σχεδόν προαναγγείλει ότι θα αναθεωρήσει προς τα κάτω την πρόβλεψή της για ανάπτυξη 2,7% φέτος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ