ΚΟΣΜΟΣ

Δημιουργούνται νέοι δρόμοι ναυσιπλοΐας

JUGAL K. PATEL, ΗENRY FOUNTAIN / THE NEW YORK TIMES

Η τήξη των πάγων στον Αρκτικό Κύκλο, συνέπεια της κλιματικής αλλαγής που συντελείται στις ημέρες μας, πρόκειται να ανοίξει τους δρόμους της ναυσιπλοΐας ακόμη και απευθείας πάνω από τον Βόρειο Πόλο. Ωστόσο, είναι αμφίβολο αν και πότε αυτοί θα χρησιμοποιηθούν.

Καθώς εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής λιώνουν οι θαλάσσιοι πάγοι, το 2030 οι δρόμοι της ναυσιπλοΐας πάνω από τον Βόρειο Πόλο πιθανώς να ανοίξουν για τα παγοθραυστικά, τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν με πάγους που φθάνουν σε πλάτος το 1,5 μέτρο. Ωστόσο, ανάμεσα στο 2045 και το 2060 οι δρόμοι αυτοί μπορεί να ανοίξουν και για τα κανονικά εμπορικά πλοία.

Οι θαλάσσιοι πάγοι που καλύπτουν τον Αρκτικό Ωκεανό λιώνουν με όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα τις τελευταίες δεκαετίες μετά το 1980, σύμφωνα με τις μετρήσεις που λαμβάνονται κάθε Σεπτέμβριο, όταν ο πάγος βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα. Οι παλαιότεροι και πιο παχείς πάγοι εξαφανίζονται. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι για αυτές τις αλλαγές ευθύνεται, κατά κύριο λόγο, η κλιματική αλλαγή και η αλήθεια είναι ότι σε κάποια σημεία του ο Αρκτικός Κύκλος υπερθερμαίνεται με διπλάσια ταχύτητα από την υπόλοιπη υφήλιο.

Φυσικά, οι μεταβαλλόμενες καιρικές συνθήκες ανοίγουν ένα μεγάλο παράθυρο για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Ο Αρκτικός Κύκλος είναι ο ταχύτερος απευθείας δρόμος ανάμεσα στην Ασία και τους λιμένες της Ευρώπης και της ανατολικής ακτής της Βόρειας Αμερικής.

Σήμερα η πλεύση των φορτηγών πλοίων στην περιοχή είναι περιορισμένη. Αν και η ναυσιπλοΐα πρόκειται να αυξηθεί μέσα στην επόμενη δεκαετία, ιδιαίτερα καθώς η Ρωσία αναπτύσσει τα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Σιβηρία, η κίνηση στην περιοχή θα αντιπροσωπεύει μόνον ένα μικρό κλάσμα των σκαφών που κινούνται μέσα από το κανάλι του Σουέζ και του Παναμά. Ομως η αλήθεια είναι ότι όλο και περισσότεροι δρόμοι στον Αρκτικό Κύκλο θα ανοίγουν για τα κανονικά σκάφη, όπως εξάλλου και για τα παγοθραυστικά. Επίσης οι δρόμοι πάνω από τον Βόρειο Πόλο μπορεί να ανοίξουν για τη ναυσιπλοΐα τουλάχιστον για κάποια περίοδο του χρόνου και κυρίως για την καλοκαιρινή.

«Γνωρίζουμε πολύ καλά τι πρόκειται να συμβεί στους θαλάσσιους πάγους», επισημαίνει ο Ναθάνιελ Μέλια, ένας από τους ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ στη Βρετανία, που υπολόγισε πως οι δρόμοι της ναυσιπλοΐας πρόκειται να μεταβληθούν αν εξακολουθήσει η κλιματική αλλαγή μέχρι τα μέσα του αιώνα.

Λιγότερος χρόνος

Καθώς τα ταξίδια πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο θα γίνουν περισσότερο ευθεία, ο χρόνος που θα χρειάζεται κάθε ταξίδι θα περιοριστεί και θα πέσει σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες κάνοντας αυτούς τους δρόμους περισσότερο ελκυστικούς από τους νότιους αντίστοιχους μέσα στις επόμενες δεκαετίες, όπως επιβεβαιώνεται και από τις μελέτες που έχουν ολοκληρωθεί σήμερα. Το 2030 το ταξίδι στους δρόμους που θα συνδέουν τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη με την Ιαπωνία δεν θα ξεπερνάει τις 22 ημέρες.

Ομως το γεγονός ότι θα ανοίξουν οι αρκτικοί δρόμοι της ναυσιπλοΐας δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα χρησιμοποιηθούν. Η κατάσταση των πάγων διαφέρει πολύ από τη μία χρονιά στην άλλη, γεγονός που αποθαρρύνει τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ