ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Οταν οι σεναριογράφοι «γράφουν» την (δύσκολη) πραγματικότητα

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Την τελευταία στιγμή απεφεύχθη μια νέα μεγάλη απεργία των σεναριογράφων του Χόλιγουντ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Kάποτε ήταν οι υπάλληλοι εργοστασίων και οι ανθρακωρύχοι, όμως στη σύγχρονη Αμερική μόνο οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ έχουν ακόμη το σθένος (και τη δυνατότητα) να ασκούν πίεση στους εργοδότες τους υπό την απειλή της απεργίας. Ευτυχώς, αυτήν τη φορά οι απειλές έμειναν απειλές, αφού τα ξημερώματα της Τρίτης τα μεγάλα τηλεοπτικά και κινηματογραφικά στούντιο κατέληξαν σε συμφωνία με τους εκπροσώπους της Ενωσης Σεναριογράφων Αμερικής (Writers Guild of America) ως προς τους όρους του νέου τριετούς συμβολαίου τους. Οι διαπραγματεύσεις είχαν ξεκινήσει αρκετούς μήνες νωρίτερα, με τους σεναριογράφους να διεκδικούν καλύτερες αμοιβές, εργασιακή σταθερότητα και βελτιωμένο πρόγραμμα ασφάλισης. Αν τα στούντιο δεν υπαναχωρούσαν ήταν αποφασισμένοι να ξεκινήσουν απεργία στις 2 Μαΐου, αμέσως μετά τη λήξη του προηγούμενου συμβολαίου.

Οπως έχει αποδείξει επανειλημμένως στο παρελθόν, όταν οι συνθήκες το απαιτούν η WGA δεν διστάζει να «δείξει τα δόντια της»: Η προηγούμενη μεγάλη απεργία της, που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2007 και διήρκεσε 100 μέρες, είχε ως αποτέλεσμα να ολοκληρωθούν πρόωρα τηλεοπτικές σειρές όπως οι «Simpsons», το «Breaking Bad» και το «Lost», ενώ μεταξύ άλλων οι παραγωγοί της ταινίας του Τζέιμς Μποντ «Quantum of Solace» δεν είχαν τη δυνατότητα να προβούν σε αλλαγές της τελευταίας στιγμής στο σενάριο. Αλλο ένα μεγάλο «θύμα» ήταν το φιλμ «Wolverine: Origins», καθώς η Fox αναγκάστηκε να επισπεύσει την ολοκλήρωση του σεναρίου πριν από την έναρξη της απεργίας.

Αντιθέτως, ριάλιτι εκπομπές όπως το «Big Brother» «ενισχύθηκαν» με έξτρα επεισόδια. Οι τρεις μήνες απραξίας μετέτρεψαν το Χόλιγουντ σε πόλη-φάντασμα, ακύρωσαν την τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών και στοίχισαν στην οικονομία του Λος Αντζελες πάνω από 2 εκατ. δολάρια. Δύο δεκαετίες νωρίτερα, το 1988, τα μέλη της WGO είχαν πραγματοποιήσει απεργία για 22 ολόκληρες βδομάδες, δηλαδή μία εβδομάδα παραπάνω από την πρώτη απεργία του 1960, που ολοκληρώθηκε μόνο μετά την ικανοποίηση των αιτημάτων τους.

Αν η προεξαγγελθείσα απεργία είχε προχωρήσει, οι πρώτες απώλειες θα προέρχονταν από τον χώρο των βραδινών talk shows, τα σενάρια των οποίων συχνά γράφονται λίγες ώρες πριν από τη μετάδοσή τους. Εκτός κινδύνου θα ήταν, προς το παρόν, το «Game of Thrones» και το «Twin Peaks», δεδομένου ότι έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή των νέων κύκλων τους, όμως η φθινοπωρινή σεζόν του «Walking Dead» πιθανότατα θα ήταν μικρότερη από το κανονικό, ενώ η πρεμιέρα του «Star Trek: Discovery» θα ήταν κάθε άλλο παρά εξασφαλισμένη.

Ανησυχία για το μέλλον

Φυσικά, μία απεργία έχει σοβαρές επιπτώσεις στα εισοδήματα των ίδιων των σεναριογράφων και η πρόσφατη απόφασή τους οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ανησυχία τους για το εργασιακό τους μέλλον. Τα τελευταία χρόνια, τα τηλεοπτικά δίκτυα απασχολούν περισσότερους συγγραφείς από ποτέ για τις καινούργιες σειρές τους. Ωστόσο οι σημερινές σεζόν αποτελούνται από λιγότερα επεισόδια και η παραγωγή τους διαρκεί περισσότερο, έτσι οι συγγραφείς, που είναι υποχρεωμένοι να ασχολούνται αποκλειστικά με ένα πρότζεκτ κάθε σεζόν, είδαν τις απολαβές τους να μειώνονται κατά 21% σε μία πενταετία. Η συμφωνία, που υπογράφηκε προχθές, αφορά επίσης τα δικαιώματα των σεναριογράφων από τη μετάδοση εκπομπών μέσω live streaming.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ