ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Άγις Κολύβας, destination manager

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΖΑΒΕΛΛΑ

Φωτογραφία: Βαγγέλης Παράβας

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πριν από οκτώ χρόνια, ο Άγις Κολύβας, λάτρης του ποδηλάτου, πήγε κόντρα στην οικονομική κρίση και σε όσους πιστεύουν ότι οι ορθοπεταλιές στην Ελλάδα είναι μόνο για τους τολμηρούς. Από τότε διοργανώνει εκδρομές για ταξιδιώτες που έχουν το ίδιο χόμπι και αναζητούν έναν νέο τρόπο γνωριμίας με τις ομορφιές της χώρας μας. Με αφορμή το νέο του εγχείρημα «Pedal Greece», που προσφέρει σε ξένους τουρίστες μια ποδηλατική εμπειρία στα βουνά, στις απέραντες παραλίες, στους μικρούς ξενώνες, στα κάστρα, στους αρχαίους ναούς και στα αυθεντικά χωριά της Πελοποννήσου, μιλήσαμε για το μέλλον του ποδηλατικού τουρισμού, τις ελλείψεις αλλά και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Ελλάδας.

Τι έχει αλλάξει στον χώρο του ποδηλάτου από την περίοδο που ξεκινήσατε να ασχολείστε επιχειρηματικά;

Δραστηριοποιούμαι στον χώρο περίπου οκτώ χρόνια. Θα έλεγα ότι έχουμε περάσει από την περίοδο του ενθουσιασμού στα χρόνια της ωρίμασης. Σίγουρα έχουμε περισσότερους καθημερινούς αστικούς ποδηλάτες, αλλά όχι αρκετούς για να κάνουν διαφορά στην ποιότητα ζωής στην πόλη. Απεναντίας, στο αγωνιστικό ποδήλατο η αύξηση είναι μεγάλη, έχουν πολλαπλασιαστεί οι συμμετοχές και οι διοργανώσεις. Το ποδήλατο, θα έλεγα, παραμένει μια ήρεμη δύναμη, της οποίας τα οφέλη προς το παρόν δεν έχουν υπολογιστεί και είναι λογικό, αφού στην Ελλάδα δεν έχει γίνει ακόμα οργανωμένη προσπάθεια σε αντίθεση με άλλα κράτη.

Γιατί η χώρα μας έχει μείνει πίσω στη χρήση του ποδηλάτου; Υστερεί σε υποδομές ή λείπει η κουλτούρα;

Η Ελλάδα, είναι αλήθεια, δεν έχει επενδύσει στο ποδήλατο. Δεν έχει επενδύσει όμως ούτε στους ελεύθερους δημόσιους χώρους ούτε στα πάρκα και στα δάση – γενικά στην ποιότητα ζωής, κεντρικό σημείο της οποίας είναι η χρήση του ποδηλάτου. Ο περισσότερος κόσμος επικαλείται την ασφάλεια ως τον πρώτο λόγο που δεν ποδηλατεί, ωστόσο αυτό μόνο κατά ένα μέρος είναι αλήθεια. Σε γενικές γραμμές θα έλεγα ότι η Ελλάδα δεν είναι ούτε η καλύτερη ούτε η χειρότερη χώρα για να κάνει κανείς ποδήλατο. Λείπει σίγουρα η βούληση από τον κόσμο και το όραμα από την πολιτεία. Δεν πιστεύω όμως ότι χρειάζονται ιδιαίτερες υποδομές. Μιλώντας για το αστικό ποδήλατο, πιστεύω ότι η μόνη υποδομή που χρειάζεται είναι η ασφάλεια στους δρόμους, δηλαδή η απομάκρυνση των αυτοκινήτων από τα κέντρα των πόλεων. Αν θέλεις να δώσεις χώρο σε μια χρήση, πρέπει να την πάρεις από κάποια άλλη. Είναι θέμα χωροταξίας.

Πείτε μας για το Pedal Greece. Πώς ξεκίνησε, σε ποιους απευθύνεται και από ποιους αποτελείται η ομάδα σας;

Ξεκίνησε ως φυσική εξέλιξη του www.48x17.com, ενός εμπορικού χώρου μέσω του οποίου διοργανώνουμε εδώ και καιρό εκδρομές στην Πελοπόννησο. Απευθύνεται σε έμπειρους ερασιτέχνες ποδηλάτες του εξωτερικού και σε ποδηλατικά κλαμπ. Προσφέρουμε πακέτα ολοκληρωμένων υπηρεσιών με αρχηγό, μηχανική υποστήριξη, μεταφορά από και προς προορισμούς, ακόμα και μασέρ. Πέρα όμως από την αθλητική διάσταση των διακοπών, δίνουμε έμφαση και στην ουσιαστική γνωριμία των καλεσμένων μας με τα μέρη και τους ανθρώπους που επισκεπτόμαστε.

Ο ποδηλατικός τουρισμός τι μερίδιο της αγοράς καταλαμβάνει και γιατί θα έπρεπε να επενδύσει η Ελλάδα σε αυτό το είδος;

Η ποδηλατική ταξιδιωτική αγορά είναι δυναμική και βρίσκεται στο επίκεντρο του θεματικού τουρισμού. Ενδεικτικά αναφέρω ότι η Μαγιόρκα δέχεται κάθε χρόνο 90.000-120.000 ποδηλάτες-τουρίστες. Άλλες τοποθεσίες με ολοένα αυξανόμενο ποδηλατικό τουρισμό στην Ευρώπη είναι η Τοσκάνη στην Ιταλία και η Girona στην Ισπανία, ενώ φυσικά στις ΗΠΑ και σε μέρη όπως τα Rockies ο ποδηλατικός τουρισμός είναι ο κυριότερος άξονας πάνω στον οποίο χτίζεται η στρατηγική των δραστηριοτήτων στην ύπαιθρο. Η Ελλάδα, με το πλούσιο, πολυμορφικό τερέν, τον ήπιο ξηρό καιρό, την ιδιαίτερη ιστορία της και την εξαιρετική γαστρονομική κουλτούρα της, έχει τη δυνατότητα να προσφέρει στον ταξιδιώτη-ποδηλάτη μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Θα πρέπει όμως να στοχεύσουμε σωστά, επενδύοντας στην αυθεντικότητα του τόπου μας και αποφεύγοντας τους μιμητισμούς και τα κλισέ.

Ποιες ιδιαιτερότητες έχουν οι ποδηλατο-τουρίστες;

Η μεγαλύτερη ιδιαιτερότητα είναι η μεταφορά του ποδηλάτου, η οποία προϋποθέτει απευθείας πτήσεις σε κοντινά αεροδρόμια. Μην ξεχνάτε ότι ένας άνθρωπος που δαπανά σημαντικά ποσά για το ποδήλατό του είναι σημαντικό να το χρησιμοποιεί στις διακοπές του και να ταξιδεύει μαζί του. Θα έλεγα ότι το κοινό μας χωρίζεται σε δύο κατηγορίες: σε αυτούς που ενδιαφέρονται περισσότερο για την ποδηλατική δράση και τη δυσκολία ανάλογα με την ποικιλία του τερέν και σε εκείνους που ενδιαφέρονται για μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του τόπου που επισκέπτονται μέσω των διάφορων επισκέψεων και ξεναγήσεων που τους προσφέρουμε.

Με ποια άλλα είδη θεματικού τουρισμού μπορεί να συνδεθεί η ποδηλασία;

Η ποδηλασία ταιριάζει απόλυτα με το καλό φαγητό. Κάνει καλό «πακέτο» με δράσεις γαστρονομικού ενδιαφέροντος, όπως επισκέψεις σε οινοποιεία και ελαιοτριβεία, ντόπιες γευσιγνωσίες κ.λπ. Τελευταία βλέπουμε το κοινό να ενδιαφέρεται για επισκέψεις σε τοπικές επιχειρήσεις οι οποίες ασχολούνται με παραδοσιακές τεχνικές, πλέκουν, ας πούμε, καλάθια ή κατασκευάζουν μαχαίρια ή παπούτσια. Στο Pedal Greece η ποδηλατική διάρκεια της ημέρας είναι μεγάλη, οπότε οι περισσότεροι πελάτες μας ζητάνε για το βράδυ κάτι που θα τους χαλαρώσει.

Επιτυχία για έναν τόπο είναι να προσελκύσει ταξιδιώτες για ποδηλασία αναψυχής ή να φιλοξενήσει μεγάλες διοργανώσεις αγωνιστικής ποδηλασίας;

Θεωρώ πως η ισορροπία μεταξύ των δύο είναι το ιδανικό. Είναι διαπιστωμένο ότι αλληλοβοηθιούνται: οι επιτυχημένες διοργανώσεις φέρνουν επισκέπτες και προσδίδουν αίγλη στον τόπο. Χρειάζεται το κοινό να αγαπήσει τον τόπο, τα βουνά και το ελληνικό τοπίο. Χρειάζεται να αποκτήσει στενή επαφή με την κουλτούρα και να γεννηθούν ποδηλατικοί μύθοι.

Εστιάσατε τυχαία στο τερέν της Πελοποννήσου;

Η Πελοπόννησος είναι ο πρώτος προορισμός που προσφέρουμε, αργότερα όμως θα προστεθούν κι άλλοι. Είναι φανταστικό μέρος, εκεί βρίσκεις τεράστια βουνά, απέραντες παραλίες, μικρούς ξενώνες, κάστρα, αρχαίους ναούς, επικές αναβάσεις και αυθεντικά χωριά. Τα έχει όλα.

Ποιοι άλλοι ελληνικοί προορισμοί είναι δημοφιλείς;

Οι ξένοι προτιμούν, επίσης, την Κρήτη και τα υπόλοιπα νησιά. Η Ελλάδα προσφέρει ποικιλομορφία ποδηλατικού τερέν για όλους τους τύπους ποδηλατικών διακοπών.

Ποιες είναι οι πέντε συμβουλές που θα δίνατε σε έναν ποδηλάτη πριν επισκεφτεί την Ελλάδα;

Να αφήσει τις προκαταλήψεις του για την Ελλάδα στην άκρη, να ετοιμαστεί για απαιτητικό τερέν, να είναι ανοιχτός στην ιδιοσυγκρασία των κατοίκων, να απολαύσει το τοπίο και να αφεθεί στην αυθεντικότητα της χώρας. Το τελευταίο είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα και θα πρέπει να το διαφυλάξουμε ολοκληρωτικά.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ