ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Oι Κινέζοι δίνουν και πάλι ώθηση στην αγορά των ειδών πολυτελείας

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΠΕΡΝΑΡΑΚΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο κλάδος των ειδών και των υπηρεσιών πολυτελείας ανακάμπτει, έπειτα από τη δυσπραγία των τελευταίων δύο ετών. Οι Κινέζοι καταναλωτές και καταναλώτριες επανέρχονται ορμητικά και ενισχύουν τις πωλήσεις των μεγάλων οίκων και των εταιρειών. Είναι οι νέοι άνθρωποι που γεννήθηκαν από το 1980 έως το 2000 (η γενιά των Millennials), εργάζονται, παίρνουν υψηλό μισθό και ξοδεύουν αρκετά για ένα πανάκριβο κινητό, για μια τσάντα του οίκου Hermes ή για μια γαστριμαργική εμπειρία σε ένα βραβευμένο εστιατόριο.

Για δέκα και παραπάνω χρόνια, οι Κινέζοι, όπως γράφoυν οι Financial Τimes, συνωστίζονταν στο Παρίσι, στο Μιλάνο και στο Λονδίνο για να κάνουν τις αγορές τους – τώρα το κάνουν είτε εντός Κίνας είτε ηλεκτρονικά, ενώ οργανώνουν συχνότερα εξωτικά ταξίδια. Τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων Βοston Consulting Group δείχνουν ότι το 2016 τα δύο τρίτα των αγορών ειδών πολυτελείας από τους Κινέζους έγιναν εντός συνόρων, εν συγκρίσει με το ένα τρίτο το 2013.

Ο οίκος Hermes εντατικοποιεί την παραγωγή του σε τσάντες στη Γαλλία, για να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση από την Ασία. Ο διευθύνων σύμβουλός του Αξέλ Ντιμά επιβεβαιώνει την ανάκαμψη από την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και το Μακάο. Ο μεγαλύτερος όμιλος ειδών πολυτελείας στον κόσμο, ο LVMH (με εμπορικά σήματα όπως Fendi, DΚΝΥ, Celine, Gucci, Louis Vuitton, Moet Hennessy κ.ά.) κατέγραψε το πρώτο τρίμηνο του 2017 αύξηση πωλήσεων κατά 15%. «Βαρόμετρό μας είναι ο Κινέζος καταναλωτής, ο οποίος επηρέασε αρνητικά τις εμπορικές δράσεις μας πριν από δύο χρόνια και τώρα δείχνει έτοιμος να τις ενισχύει», επισημαίνει ο γενικός οικονομικός διευθυντής του LVMH, Ζαν-Ζακ Γκιονί. Και συμπληρώνει ο πρόεδρος του ομίλου, Φρανσουά Πινό: «Χρειάζεται τόλμη και δημιουργικό πνεύμα για να ικανοποιήσεις τις επιθυμίες των ανθρώπων και να διηγηθείς μια ιστορία που θέλουν να ακούσουν, αλλά και εσύ να επιτύχεις τον στόχο πωλήσεων που έχεις θέσει». Είτε με πιο αργό βηματισμό, λόγω της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας και της κρατικής εκστρατείας κατά της διαφθοράς, είτε με πιο γρήγορο, τον ρυθμό στον κλάδο δίνει η Κίνα – δηλαδή διαμορφώνει τις πωλήσεις, τις συνεχώς μεταβαλλόμενες προτιμήσεις και τα νέα καταναλωτικά μοντέλα.

Σύμφωνα με την Deloitte, η τρέχουσα δεκαετία θα φέρει μεταβολές στον κλάδο. Τα πρώτα πέντε χρόνια σηματοδοτήθηκαν από την υπερκατανάλωση των Κινέζων και την ευρύτατη διάδοση της ψηφιοποίησης. Τα επόμενα πέντε χρόνια, η καταναλωτική συμπεριφορά θα αλλάξει, τα μοντέλα του ψηφιακού και του συμβατικού επιχειρείν θα γίνουν πιο περίπλοκα, οι άνθρωποι θα ταξιδεύουν ολοένα και περισσότερο και η γενιά των Millennials θα αφήσει τη σφραγίδα της στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι.

Στην έκθεση του 2016, η Bain & Company αναφέρει ότι οι πωλήσεις του κλάδου ειδών και υπηρεσιών πολυτελείας ανήλθαν στο 1,08 τρισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 4% από το 2015. Τις καλύτερες επιδόσεις είχαν τα υπερπολυτελή αυτοκίνητα και ακολουθούν τα ξενοδοχεία, οι κρουαζιέρες και τα εστιατόρια. Επονται η προσωπική περιποίηση και τα ακριβά κρασιά, ενώ μειώθηκε η ζήτηση των ιδιωτικών τζετ και τα γιοτ. Αλλωστε, ο ορισμός του πολυτελούς βίου έχει αλλάξει άρδην, και το βάρος πέφτει στις εμπειρίες και στα βιώματα και όχι τόσο στην κατοχή ενός αντικειμένου, όπως αναφέρουν οι FT.

«Οι εμπορικοί οίκοι πρέπει να καταλάβουν ότι το μοντέλο αλλάζει ραγδαία και πρέπει να προσαρμοστούν, αλλιώς θα γίνουν στόχοι εξαγοράς ή θα δεχθούν πιέσεις από ακτιβιστές μετόχους», επισημαίνει ο Ερουάν Ράμπουργκ, επικεφαλής αναλυτής λιανεμπορίου για την HSBC. «Τα γνωστά εμπορικά σήματα ανταγωνίζονται τους πλαστικούς χειρουργούς και τα πολυτελή ταξίδια – όσο κοστίζει μία Louis Vuitton, κοστίζει ένα λίφτινγκ ή οι διακοπές στις Μαλδίβες».

Στην άγρα εμπειρίας μπαίνουν δυναμικά και οι αγορές, που μπορεί να είναι ψηφιακές, συμβατικές ή ένας συνδυασμός αυτών. Η διαδικτυακή πλατφόρμα YOOX Net-a-Porter θα καινοτομήσει στο Λονδίνο. Οι εύποροι πελάτες της θα παραγγέλνουν ηλεκτρονικά ρούχα και παπούτσια, το φορτηγάκι της θα τα παραδίδει αυθημερόν στο σπίτι ή στο γραφείο τους και θα περιμένει να τα δοκιμάσουν για να δουν εάν θα τα αγοράσουν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ