ΚΟΣΜΟΣ

Αποθέωση του ρουμανικού κιτς σε ένα μουσείο

A.P.

«Θεωρώ τον εαυτό μου ειδικό του κιτς», λέει ο ιδιοκτήτης του ιδιαίτερου μουσείου Κριστιάν Λίτσα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ. Καινοτόμο Μουσείο Ρουμανικού Κιτς άνοιξε τις πόρτες του αυτή την εβδομάδα στο Βουκουρέστι, χάρη σε δωρεά 15.000 ευρώ. Το πρωτότυπο μουσείο διαθέτει περισσότερα από 200 εκθέματα με θέμα το ρουμανικό κακό γούστο και φιλοξενείται σε μία από τις λίγες αστικές κατοικίες που απέμειναν στις παλιές συνοικίες του Βουκουρεστίου.

Μεταξύ των εκθεμάτων ξεχωρίζουν αποτρόπαιης αισθητικής κρυστάλλινα ψάρια, τοποθετημένα πάνω σε κεντητό μαξιλάρι, δεκάδες διακοσμητικά μικροαντικείμενα από την εποχή του έκπτωτου κομμουνιστή δικτάτορα Τσαουσέσκου και ευμεγέθη χαλιά, με διακοσμήσεις εμπνευσμένες από την «Απαγωγή στο Σεράι». Τα εκθέματα χωρίζονται στις εξής κατηγορίες: Δράκουλας, θρησκεία, κομμουνισμός, εσωτερική διακόσμηση, τσιγγάνοι και σύγχρονος σχεδιασμός.

Πίσω από τη μόνιμη έκθεση κρύβεται το μεράκι του ιδιοκτήτη του Κριστιάν Λίτσα, ο οποίος συνέλεξε τα αντικείμενα αυτά χάρη σε εκτεταμένες έρευνες σε παλαιοπωλεία σε όλην τη χώρα.

«Οι Ρουμάνοι πολίτες θα εξασφαλίζουν έκπτωση 30% επί της τιμής του εισιτηρίου. Πήρα την απόφαση αυτή γιατί οι Ρουμάνοι βρίσκονται εκτεθειμένοι στο κιτς σε καθημερινή βάση. Θεωρώ τον εαυτό μου ειδικό του κιτς, παρότι ο τίτλος αυτός είναι αναγκαστικά αυθαίρετος, καθώς δεν υπάρχουν αυθεντίες στο κακό γούστο. Σκοπεύω να βελτιώσω τη μουσειακή εμπειρία, χάρη σε συστάσεις και ιδέες επισκεπτών», λέει ο κ. Λίτσα.

Πραγματικό θησαυρό του ρουμανικού κιτς προσφέρουν διάφορα αντικέιμενα από την εποχή Τσαουσέσκου.

Εχοντας απομακρυνθεί από την επιρροή της Μόσχας στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ο Ρουμάνος πρόεδρος Νικολάε Τσαουσέσκου διατήρησε παρά ταύτα και προώθησε με ζέση τις εικαστικές αρχές του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Ελαιογραφίες Ρουμάνων αγροτών, χαρούμενων εργατών και αισιόδοξων παιδιών, που φορούν πάντα το κόκκινο μαντίλι των «πιονιέρων» του κόμματος, κοσμούν τους τοίχους του πρωτότυπου μικρού μουσείου. Ο έλεγχος του ζεύγους Τσαουσέκσου πάνω σε κάθε έκφανση εικαστικής δημιουργίας ήταν τέτοιος, που η Πρώτη Κυρία της Ρουμανίας Ελενα Τσαουσέσκου συνήθιζε να απαιτεί τη διοργάνωση εκθέσεων στο προεδρικό μέγαρο, έτσι ώστε το προεδρικό ζεύγος να έχει την ευκαιρία να απορρίψει ιδεολογικά «ύποπτα» έργα πριν αυτά εκτεθούν δημοσίως.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ