ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Παρεμβολές» από το τέλος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση το 2016

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επληξε τη συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα η φορολογία που επέβαλε πέρυσι η κυβέρνηση. Η αγορά το 2016 παρέμεινε στα επίπεδα του 2015, σημειώνοντας οριακή μεταβολή περίπου +0,2%. Ανεκόπησαν δηλαδή οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης που είχαν διαμορφωθεί τα τελευταία πέντε με έξι χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσαν οι δύο βασικοί πάροχοι, ΟΤΕ και Forthnet, η αγορά στο τέλος του 2016 διαμορφώθηκε στους 940.000 συνδρομητές. Οι νέοι συνδρομητές ήταν μόλις 2.000, σε αντίθεση με το 2015 που είχαν ανέλθει σε 79.000 και το 2014 σε 153.000.

Οι άνθρωποι της αγοράς απέδωσαν την πορεία αυτή στην κακή οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών και κυρίως στο νέο φορολογικό τέλος 10% επί του λογαριασμού της συνδρομητικής τηλεόρασης. Μάλιστα, όπως ισχύει και στην κινητή τηλεφωνία, το υπουργείο Οικονομικών εφαρμόζει ΦΠΑ τόσο στην αξία των παρεχόμενων υπηρεσιών όσο και στο φορολογικό τέλος. Επιβάλλει δηλαδή φόρο στον φόρο.

Το νέο φορολογικό τέλος επιβλήθηκε την 1η Ιουνίου. Οι άνθρωποι της αγοράς, ωστόσο, εκτιμούν ότι το μέτρο είχε αρχίσει να περιορίζει τη δυναμική της αγοράς συνδρομητικής τηλεόρασης πολλούς μήνες πριν ακόμη εφαρμοστεί. Και αυτό γιατί η επιβολή του νέου φόρου στη συνδρομητική τηλεόραση ήταν γνωστή σε όλους από πριν. Παρουσιαζόταν δε, όλους τους προηγούμενους μήνες του Ιουνίου 2016, ως ένα από τα σίγουρα φορολογικά μέτρα της κυβέρνησης για το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας που τελικά έκλεισε τον περασμένο Μάιο. Το μέτρο μάλιστα αποτελούσε «διαρροή» στα μέσα ενημέρωσης, τόσο του ΥΠΟΙΚ όσο και των δανειστών της χώρας από τον Φεβρουάριο του 2016. Η φημολογία αυτή αναπόφευκτα επηρέασε αρκετά νοικοκυριά, είτε στο να μη γίνουν συνδρομητές είτε στο να διακόψουν μια συνδρομή τους.

Ο επικεφαλής του ομίλου Forthnet, Πάνος Παπαδόπουλος, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της εταιρείας του για το 2016, δεν έκρυψε τον προβληματισμό για την πορεία της Nova. Aπέδωσε την πορεία αυτή τόσο «στη συνεχιζόμενη ύφεση της ελληνικής οικονομίας» όσο και στην επιβολή φορολογίας 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, αλλά και στην (αρνητική) απόδοση της Superleague. Τα τρία αυτά μαζί, «επηρέασαν αρνητικά τη συνδρομητική μας βάση», είπε χαρακτηριστικά.

Καλύτερη πορεία είχε ο ΟΤΕ. Ο τελευταίος αύξησε το μερίδιό του σε μια στάσιμη αγορά. Στην πράξη φαίνεται ότι οι όποιοι νέοι συνδρομητές του να προέρχονται από τη Forthnet. Η τελευταία έχασε περίπου 54.000 συνδρομητές, ενώ ο ΟΤΕ κέρδισε περίπου 55.000. Μετά και την εξέλιξη αυτή, το μερίδιο του ΟΤΕ διαμορφώθηκε σε 53% και της Forthnet σε 47%.

Υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης λαμβάνουν και πελάτες άλλων παρόχων, όπως της Cyta και της Vodafone. Η συγκεκριμένη αγορά όμως θεωρείται μικρή και ρευστή, δεδομένου ότι περιλαμβάνει κυρίως συνδρομητές που πληρώνουν με το «κομμάτι», π.χ. με τη θέαση κάθε ταινίας.

Η βίαιη ωρίμανση της ελληνικής αγοράς συνδρομητικής τηλεόρασης θεωρείται αποτέλεσμα της υψηλής φορολογίας. Σε καμία περίπτωση η αγορά δεν θεωρείται ώριμη, αφού η διείσδυση της στο τέλος του 2016 ήταν στο 24% των νοικοκυριών της χώρας. Στην Ε.Ε. ο αντίστοιχος μέσος όρος ανέρχεται σε 57%, ενώ σε πολλές χώρες ξεπερνά ακόμη και το 100%.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ