ΤΑΣΕΙΣ

Αντίο email

ΑΘΩΣ ΔΗΜΟΥΛΑΣ

© Shutterstock

Περίπου ένας στους δύο ανθρώπους στον κόσμο διατηρεί έστω και έναν λογαριασμό email και σχεδόν κάθε χρήστης του διαδικτύου έχει το δικό του. Καθημερινά ανταλλάσσονται περισσότερα από 200 δισ. μηνύματα σε όλο τον κόσμο. Οι χρήστες του Facebook είναι λιγότεροι από τους μισούς χρήστες email. Ετσι κι αλλιώς, το να έχεις email αποτελεί προϋπόθεση για να εγγραφείς στο Facebook και το ίδιο ισχύει για δεκάδες σελίδες και online υπηρεσίες. Είναι σαν να δίνεις, κάπως άτυπα, μια ηλεκτρονική ταυτότητα. Και όμως, η αίσθηση που κυριαρχεί στην τεχνολογική κοινότητα είναι ότι όχι σήμερα ή αύριο, αλλά ούτε και πολύ αργά, θα γίνουμε μάρτυρες της παρακμής του. 

Είναι κάτι φυσιολογικό, κάτι αναμενόμενο. Το email είναι μια παλιά τεχνολογία. Εν συντομία θυμίζουμε ότι δημιουργήθηκε το 1971, όταν ένας νεαρός μηχανικός ονόματι Ρέι Τόμλινσον κατάφερε να στείλει μήνυμα σε έναν υπολογιστή που βρισκόταν δίπλα στον δικό του, κάνοντας έτσι ένα σπουδαίο βήμα προς την εποχή της συνδεσιμότητας. Ο Τόμλινσον δεν είναι σίγουρος ότι θυμάται τι έγραφε εκείνο το πρώτο δοκιμαστικό μήνυμα, αλλά υποθέτει ότι απλώς πληκτρολόγησε την επάνω σειρά των γραμμάτων του πληκτρολογίου: «qwertyuiop». 

Από το 1971 μέχρι σήμερα έχουν σημειωθεί συνταρακτικές αλλαγές στον τεχνολογικό κόσμο. Πρώτα απ’ όλα, έχουμε ίντερνετ. Δεύτερον, έχουμε social media. Τρίτον, έχουμε δεκάδες messaging apps που προσφέρουν αμεσότητα και ταχύτητα σε ένα διαδραστικό και πολύχρωμο περιβάλλον. Η νέα γενιά (ορίζεται ως Generation Z ή iGeneration και τα μεγαλύτερα μέλη της βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο όριο της ενηλικίωσής τους), όπως προκύπτει από μια σειρά ερευνών, προτιμά να επικοινωνεί μέσω του Facebook Messenger, του Skype, του WhatsApp, του Snapchat και άλλων αντίστοιχων μέσων.  

Ισχύει επίσης το εξής: το email καθιερώθηκε σταδιακά ως απαραίτητο εργαλείο εκατομμυρίων εργαζομένων. Ενας υπάλληλος γραφείου υπολογίζεται ότι περνά 13 ώρες την εβδομάδα στέλνοντας ή λαμβάνοντας email, αλλά και οργανώνοντας το πλήθος τους, αναζητώντας χαμένες πληροφορίες, φορτώνοντας ή κατεβάζοντας βαριά αρχεία, ψάχνοντας αν κάτι σημαντικό παράπεσε στα spam και διαγράφοντας τα spam, τα οποία, παρεμπιπτόντως, αποτελούν περίπου τα μισά των ληφθέντων μηνυμάτων μας. Οι πιο σύγχρονες εφαρμογές ή η τεχνολογία του cloud computing καλύπτουν καλύτερα τις σύγχρονες ανάγκες. Πολλές μεγάλες εταιρείες στο εξωτερικό έχουν καταργήσει τα ενδοεταιρικά emails, καθιερώνοντας πλατφόρμες εστιασμένες στη γρήγορη και οργανωμένη επικοινωνία, όπως για παράδειγμα το εσχάτως ανερχόμενο Slack. 

Το email βέβαια είναι τόσο διαδομένο και καλύπτει ικανοποιητικά τις βασικές ανάγκες εκατομμυρίων ανθρώπων, ώστε δεν πρόκειται να εξαφανιστεί, όχι τουλάχιστον άμεσα. Ισως συμβεί αυτό που συνέβη και με την τηλεόραση. Η μικρή οθόνη υπήρξε επαναστατική, επιδραστική και τελικά παντοδύναμη για να εξελιχθεί σήμερα, ειδικά για τους νεότερους, σε ένα απλό, συμπληρωματικό μέσο της οικιακής ψυχαγωγίας. Το email υπήρξε σπουδαίο, άλλαξε τον τρόπο που επικοινωνούμε και εργαζόμαστε, αλλά έρχεται η σειρά του να περάσει σε δεύτερο πλάνο της καθημερινής μας δραστηριότητας.         ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ