ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων για έσοδα 4 δισ. το 2017 - 2018

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εσοδα ύψους 2,15 δισ. ευρώ μέσα στο 2017 και 2,07 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Προσαρμογής (ΜΠΔΣ). Επίσης, με βάση το νέο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, άλλες οκτώ ΔΕΚΟ μεταφέρονται στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) του υπερταμείου. Ακόμη στο υπερταμείο μεταφέρονται τα δικαιώματα αξιοποίησης των 23 μικρών αεροδρομίων που έμειναν εκτός της φάσης αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.

Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, τα σημαντικότερα έσοδα θα σημειωθούν εφέτος και το 2018. Αντίθετα μετά το 2019, τα έσοδα περιορίζονται δραστικά και σε επίπεδο της τάξης των 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Ειδικά για εφέτος, τα έσοδα θα προέλθουν από διαγωνισμούς που έχουν ήδη κλείσει κατά τα προηγούμενα έτη (π.χ. ΟΠΑΠ, ψηφιακό μέρισμα, άδειες κινητής τηλεφωνίας), από διαγωνισμούς που έληξαν φέτος (περιφερειακά αεροδρόμια), από την πώληση ακινήτων (π.χ. ξενοδοχείο «Λητώ»), αλλά και από τους διαγωνισμούς που θα κλείσουν μέσα στη χρονιά. Στους τελευταίους περιλαμβάνονται οι διαγωνισμοί των ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΛΘ, ΟΤΕ και ΕΕΣΣΤΥ.

Εφέτος εκτιμάται ότι είναι εφικτός ο στόχος των εσόδων των 2,15 δισ. ευρώ, με δεδομένο ότι έχουν ήδη εκταμιευθεί 1,23 δισ. ευρώ των περιφερειακών αεροδρομίων. Αλλα 232 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τον ΟΛΘ, άνω των 200 εκατ. ευρώ από τον ΟΤΕ, 240 εκατ. ευρώ από την ανανέωση των αδειών κινητής τηλεφωνίας (DCS 1800), 45 εκατ. ευρώ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.ά.

Για του χρόνου, τα έσοδα εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν εκ νέου τα 2 δισ. ευρώ. Προς την κατεύθυνση αυτή αναμένεται να συμβάλουν ο ΔΑΑ, τα ΕΛΠΕ, η Εγνατία Οδός κ.ά. Στο ΜΠΔΣ ωστόσο δεν γίνεται καμία αναφορά στην αποκρατικοποίηση του Ελληνικού, η προκαταβολή του οποίου, εφόσον ολοκληρωθεί η συμφωνία, ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά το υπερταμείο, το πολυνομοσχέδιο ορίζει άλλες οκτώ ΔΕΚΟ, επιπλέον των δέκα που έχει ήδη αποφασιστεί, να περάσουν στον έλεγχο της ΕΔΗΣ. Πρόκειται για τις επιχειρήσεις Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε., Ελληνικές Αλυκές Α.Ε., ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε., Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ), Οργανισμός Κεντρικών Αγορών & Αλιείας Α.Ε., Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης Α.Ε., ΔΕΘ-Helexpo A.E., Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε. (ΚΑΕ). Σύμφωνα με τη σχετική προτεινόμενη διάταξη, οι προαναφερόμενες επιχειρήσεις (ή οι συμμετοχές του Ελληνικού Δημοσίου σ’ αυτές) θα μεταβιβαστούν «αυτοδικαίως και χωρίς αντάλλαγμα» στην ΕΔΗΣ, κατά την καταχώριση της τελευταίας στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ). Το ίδιο ισχύει και για τις άλλες ΔΕΚΟ, για τις οποίες έχει αποφασιστεί παλαιότερα η μεταβίβασή τους στην ΕΔΗΣ, αλλά δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη. Πρόκειται για τις επιχειρήσεις που περιλήφθηκαν στα παραρτήματα Δ΄ (ΟΑΣΑ, ΕΛΤΑ, ΟΑΚΑ, ΟΣΕ) και Ε΄ (ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Κτιριακές Υποδομές, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ) του ν. 4389/2016.

Τέλος, σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ομάδας εργασίας που θα διαχειριστεί το Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας (ΜΑΠ) της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας. Η ομάδα εργασίας θα απαρτίζεται από στελέχη του ΥΠΟΙΚ, άλλων υπουργείων και στελεχών της ΕΤΑΔ, του ΤΑΙΠΕΔ και φυσικά του υπερταμείου, δηλαδή της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ