ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Λεπτή ειρωνεία για τον ψηφιακό κόσμο

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

«No Freedom» της Μπριζίτ Πολέμη. Από την έκθεση «#iFollow» για τον σημερινό κόσμο των απρόσωπων σχέσεων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κάθε φορά που ανεβαίνω τη μικρή ανηφόρα για το Μουσείο Μπουζιάνη στη Δάφνη, χαίρομαι και μόνο που θα βρεθώ στο όμορφο σπίτι του σπουδαίου μοντερνιστή. Αλλωστε, ο διευθυντής του μουσείου Φοίβος Κυπραίος φροντίζει να μοιράζει τις εκθέσεις ανάμεσα στο σύγχρονο κτίριο και το παλιό νεοκλασικό που ήταν και κατοικία του καλλιτέχνη, δημιουργώντας έτσι στον επισκέπτη μια ευπρόσδεκτη αίσθηση ιστορικού ταξιδιού. Αιτία της τελευταίας επίσκεψης ήταν η έκθεση της διεθνούς εικαστικού Μπριζίτ Πολέμη, η οποία εγκαινιάστηκε εκεί πριν από λίγες ημέρες, ανοίγοντας, όπως λένε οι συντελεστές της, διάλογο και με την documenta 14.

Η τελευταία παρατήρηση προδιαθέτει και για το περιεχόμενο: έργα με έντονη πολιτική και κοινωνική ματιά, καυστική κριτική αλλά και λεπτή ειρωνεία σε ένα πολύ σύγχρονο μείγμα που υποστηρίζεται και από τα υλικά που χρησιμοποιούνται. Δημιουργημένα κυρίως πάνω σε διαφορετικές στρώσεις διάφανου πλεξιγκλάς με ένθετα ζωγραφισμένα boards, τα έργα του «#iFollow» μιλούν για τον σημερινό κόσμο των σόσιαλ μίντια, των απρόσωπων σχέσεων και της μαζοποίησης. Ανδρικές μορφές, ομοιόμορφα ντυμένες και κενές από χαρακτηριστικά παρελαύνουν σαν σκηνές προσεχώς ενός ποπ εφιάλτη, δίχως τέλος.

«Η αγγλική λέξη “suit”, κοστούμι στα ελληνικά, προέρχεται από τη λατινική λέξη “sequi”, που σημαίνει “ακολουθώ”. Τα τελευταία 300 χρόνια το κοστούμι αντιπροσωπεύει τη στολή του “επιτυχημένου”. [...] Το κοστούμι είναι σαν να λέει: “Γίνε σαν κι εμάς, και θα πετύχεις”. Κάπως έτσι καταλήξαμε να φαινόμαστε όλοι ίδιοι, χωρίς ταυτότητα, δημιουργικότητα και ελευθερία, αντίγραφα ο ένας του άλλου! Η σημερινή τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας έχουν δώσει διακεκριμένες θέσεις στη μοναξιά, στον απομονωμένο ναρκισσισμό, αναζητώντας επιβεβαίωση μέσα από τα “likes”, τους “followers” και τα “friend requests”, από ανθρώπους που τελικά δεν γνωρίζουμε και δεν θα γνωρίσουμε ποτέ», λέει η Μπριζίτ Πολέμη, η οποία έχοντας περάσει πολλά χρόνια στο εξωτερικό –ιδιαίτερα στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο– δεν είναι και καμιά... απομονωμένη.

«Ενοχλητικό» έργο

Από τα πιο ενδιαφέροντα και ταυτόχρονα «ενοχλητικά» έργα της συλλογής είναι ένα σύνολο με τίτλο «Marked at Βirth», το οποίο απεικονίζει ανθρώπους, ακόμα μέσα στη μήτρα, να φέρουν ταμπέλες όπως «Banker», «Lawyer», «Αrchitect» κ.ο.κ. Το νόημα εμφανές, όπως και στα περισσότερα από τα έργα, τα οποία στοχεύουν με το μήνυμά τους άμεσα τον θεατή, χωρίς να αφήνουν περιθώρια για παρερμηνείες. Ολα τα παραπάνω συνοδεύονται από ανάλογου ύφους αποφθέγματα σπουδαίων μορφών, από τον χώρο των τεχνών, της πολιτικής κτλ. Τέλος, ως ευφυές παράλληλο στις δημιουργίες της Πολέμη, εκτίθενται στον χώρο κατασκευές του Γιάννη Γαΐτη, καλλιτέχνη, ο οποίος έχει μελετήσει βαθιά τα θέματα της αποξένωσης και του μαζοποιημένου τρόπου ζωής.

​​H έκθεση «#iFollow» θα βρίσκεται στο Μουσείο Μπουζιάνη (Γ. Μπουζιάνη 27-31, Δάφνη) μέχρι 16/7.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ