ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το μεγάλο άλμα της ελληνικής ναυτιλίας στα χρόνια της κρίσης

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Η ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου έχει παγιώσει την πρωτοκαθεδρία της χώρας στη θάλασσα, αναφέρει ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος παγκοσμίως, η Clarkson-Platou.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την παγίωση της θέσης της Ελλάδας στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας επιβεβαιώνει η κατακόρυφη αύξηση του μεγέθους του ελληνόκτητου στόλου από το 2010 έως σήμερα. Σύμφωνα με σχετικά στοιχεία που παρουσιάζει η Clarkson-Platou, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος παγκοσμίως, κατά τη συγκεκριμένη περίοδο οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν προσθέσει πλοία συνολικού μεγέθους 89,3 εκατ. τόνων (gross tonnage), όταν σε παγκόσμιο επίπεδο οι συνολικές προσθήκες πλοίων ήταν της τάξεως των 391 εκατ. τόνων.

Εν ολίγοις, οι Ελληνες συνεισφέρουν το 23% της συνολικής ανάπτυξης του παγκόσμιου στόλου. Πρόκειται για μια τεράστια αύξηση, καθώς επί της ουσίας ο ελληνόκτητος στόλος έχει αυξηθεί κατά 74% σε όρους τονάζ από το 2010 μέχρι σήμερα, δείγμα του ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση αποτέλεσε ουσιαστικά το «σήμα» που περίμεναν οι Ελληνες πλοιοκτήτες για να ανανεώσουν και να ενισχύσουν τον στόλο τους, εκμεταλλευόμενοι την υψηλή τους ρευστότητα και τις χαμηλές αξίες των πλοίων.

Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) που καταρτίστηκε με βάση τα στοιχεία της IHS Markit, την 1η Μαρτίου 2017 ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος των πλοίων άνω των 1.000 gt αποτελούνταν από 4.085 πλοία, συνολικού μεγέθους 192,43 εκατ. τόνων (gross tonnage). Συγκρίνοντας με το 2016 τα μεγέθη αντιπροσωπεύουν μια μείωση κατά επτά πλοία, αλλά αντιθέτως μια αύξηση κατά 3,5 εκατ. τόνους. Στα παραπάνω μεγέθη περιλαμβάνονται και 196 πλοία μεγέθους 20,6 εκατ. τόνων που βρίσκονται υπό ναυπήγηση.

Συνολικά, οι δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες «ευθύνονται» για το 75% της ανάπτυξης του θαλάσσιου στόλου από το 2010 μέχρι σήμερα. Οπως αναφέρει η Clarkson-Platou, η ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου έχει παγιώσει την πρωτοκαθεδρία της χώρας, μετά το 2013, όταν και προσπέρασε την Ιαπωνία, που μέχρι τότε βρισκόταν στην πρώτη θέση. Η ανάπτυξη αυτή έχει προκύψει τόσο ως αποτέλεσμα του σημαντικού αριθμού παραδόσεων νέων πλοίων όσο και μέσω της απόκτησης μεταχειρισμένων πλοίων. Στη δεύτερη θέση, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη του στόλου της, βρίσκεται η Κίνα, με συνολικές προσθήκες πλοίων 73,7 εκατ. τόνων. Στην τρίτη θέση, ο στόλος των ιαπωνικών συμφερόντων ενισχύθηκε κατά 32,2 εκατ. τόνους. Από τις χώρες με σημαντική ναυτιλιακή παρουσία, μελανή εξαίρεση αποτελεί η Γερμανία, της οποίας ο στόλος έχει υποχωρήσει κατά 12% από το 2013 μέχρι σήμερα.

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, από το 2010 ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε συνολικά κατά 44%. Ο στόλος ευρωπαϊκών συμφερόντων αυξήθηκε κατά 164 εκατ. τόνους και ο αντίστοιχος ασιατικών συμφερόντων κατά 168 εκατ. τόνους. Οπως αντιλαμβάνεται κανείς, η μεγέθυνση του ελληνόκτητου στόλου έχει ωθήσει και την αύξηση του ευρωπαϊκού στόλου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ