ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η διεθνής ανεξάρτητη εικαστική σκηνή βρήκε χώρο στην Αθήνα

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

Στον επί διετία αδρανοποιημένο «Εικαστικό Κύκλο» της Χαρ. Τρικούπη 121, από το περασμένο Σάββατο, 42 ομάδες, με 650 καλλιτέχνες από 17 χώρες, μετέτρεψαν τον χώρο σε μία φουάρ που «γίνεται οικογένεια», στο πλαίσιο του πρώτου ανεξάρτητου Platforms Project.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ακούς τον όρο «ανεξάρτητη διοργάνωση» και οι συνδηλώσεις που γεννάει είναι καταρχήν γεμάτες υποψία, διότι έχουμε μάθει στη θεσμική –βλέπε κρατική– ομπρέλα, ιδίως όσον αφορά την τέχνη, και πόσο μάλλον τα εικαστικά. Ωστόσο, στον επί διετία αδρανοποιημένο, πάλαι ποτέ επιδραστικό «Εικαστικό Κύκλο» της Χαρ. Τρικούπη 121, το Platforms Project δοκιμάζει την τύχη του. Από το περασμένο Σάββατο, 42 ομάδες, με 650 καλλιτέχνες από 17 χώρες, μετέτρεψαν τον χώρο σε μία φουάρ που «γίνεται οικογένεια», όπως λέει στην «Κ» η συνδιευθύντρια της διοργάνωσης, εικαστικός και επιμελήτρια Αρτεμις Ποταμιάνου. «Τα κάναμε όλα μέσα 50 ημέρες – από το να επαναφέρουμε τον χώρο σε επισκέψιμη κατάσταση, μέχρι να συντονίσουμε τις ομάδες και να τις τοποθετήσουμε στον χώρο», λέει η ίδια.

Στους τρεις ορόφους του κτιρίου αλλά και στο υπόγειο πάρκινγκ του συναντά κανείς έργα που αντιπροσωπεύουν τη βεντάλια του contemporary. Με εγκαταστάσεις, βίντεο, φωτογραφίες, ζωγραφική, γλυπτική οι 650 καλλιτέχνες –με δικά τους έξοδα– βρίσκονται στην Αθήνα, διατεθειμένοι να συνομιλήσουν με τον επισκέπτη, ενώ γίνονται παρέα μεταξύ τους και σχεδιάζουν ήδη την επόμενη ημέρα. «Η διαφορά των ξένων ομάδων από τις ελληνικές είναι πως εκείνες έχουν δικό τους χώρο, αγκαλιάζονται από τα κατά τόπους υπουργεία και δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, τα οποία τους δίνουν τη δυνατότητα, ανοικτά και δημοκρατικά, να παρουσιαστούν στο κοινό. Στην Ελλάδα, δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο. Ελπίζουμε...», λέει στην «Κ» η Αρτεμις Ποταμιάνου.

Πώς γεννήθηκε

Το Platforms Project προέκυψε από την παρουσία των ανεξάρτητων ομάδων στην Art Athina, τις οποίες βρίσκαμε, τα τέσσερα τελευταία χρόνια, στον «εξώστη» του Τάε Κβον Ντο. Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», γκαλερί που συναπαρτίζουν την Art Athina είχαν εκφράσει, στο παρελθόν, βέτο στη συμμετοχή των ανεξάρτητων πλατφορμών στη μεγάλη έκθεση του Φαλήρου. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κεντρικός άξονας των δύο γκαλερί, που αρχικά διαφώνησαν και, στη συνέχεια, συμπαρέσυραν τις υπόλοιπες, κυρίως διά της σιωπής, ήταν ο φόβος ότι οι ανεξάρτητες πλατφόρμες τούς παίρνουν την πελατεία. Το Platforms Project, όμως, στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση, αναφέρει δύο φορές ότι κύριο μέλημα δεν είναι ο εμπορικός χαρακτήρας της διοργάνωσης, αλλά η πρόσκληση προς τον θεατή να βρει τη θέση του στη σύγχρονη εικαστική δημιουργία. «Θέλουμε να δώσουμε βήμα στις ομάδες και τα άτομα που δεν έχουν πρόσβαση στους επίσημους φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς, και στην αγορά της τέχνης. Δεν είμαστε “αντάρτικο”, είμαστε έκθεση τέχνης που απλώς είναι ανεξάρτητη», σημειώνει στην «Κ» η Αρτεμις Ποταμιάνου, παρότι οι «αντάρτισσες» Guerrilla Girls έχουν παρουσία στην έκθεση με τα γνωστά τους πόστερ.

Το κενό που έρχεται να καλύψει η έκθεση είναι ότι, για πρώτη φορά φέτος, στην Art Athina, πέραν των ανεξάρτητων πλατφορμών, δεν «βρήκαν» χώρο θεσμοί και φορείς όπως η ΑΣΚΤ, η AICA Hellas (το ελληνικό τμήμα της διεθνούς ένωσης τεχνοκριτικών) αλλά και το... υπουργείο Πολιτισμού, υπό την αιγίδα του οποίου, καθώς και του Δήμου Αθηναίων, βρίσκεται το Platforms Project. Η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου βρέθηκε στα εγκαίνια, το Σάββατο, και, μιλώντας στην «Κ», δήλωσε πως υπάρχει ανάγκη τέτοιων διοργανώσεων, ειδικά στην Ελλάδα, χωρίς να συμπληρώσει τίποτε άλλο...

​​Για το ωράριο λειτουργίας αλλά και για τις παράλληλες εκδηλώσεις, όπως είναι η διημερίδα του AICA, με τη συμμετοχή φορέων (ΑΣΚΤ, ΕΜΣΤ), εικαστικών, επιμελητών και θεωρητικών της τέχνης μπορείτε να επισκεφθείτε το www.platformsproject.com. Χαρ. Τρικούπη 121, έως 25 Μαΐου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ