ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αμεση λύση για τους πλοηγούς ζητούν οι ναυτιλιακές

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Το πρόβλημα αφορά τόσο τον μικρό αριθμό των πλοηγών που καλούνται να πλοηγήσουν ένα ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό πλοίων στον Πειραιά –αλλά και στη Θεσσαλονίκη, την Ηγουμενίτσα και σε όλα τα μεγάλα λιμάνια– όσο και τις απαρχαιωμένες, συχνότατα ασυντήρητες και ενίοτε χωρίς καύσιμα πλοηγίδες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε μνημείο αβελτηρίας του ελληνικού Δημοσίου αποδεικνύεται η υπόθεση της πλοηγικής υπηρεσίας. Μιας υποστελεχωμένης και χωρίς επαρκή μέσα υπηρεσίας υπό το υπουργείο Ναυτιλίας, η οποία όμως είναι επιφορτισμένη να βάζει και να βγάζει τα μεγάλα εμπορικά πλοία και τα κρουαζιερόπλοια από τα λιμάνια. Σειρά επιστολών χρηστών του λιμανιού –επτά έχει στη διάθεσή της η «Κ»–, και η οποία ξεκινά από το 2012 οπότε και ο Πειραιάς άρχισε να ξαναμπαίνει στον διεθνή λιμενικό χάρτη, και κλιμακώνεται τους τελευταίους μήνες, ζητεί επιτακτικά από το υπουργείο λύση στο πρόβλημα. Να μην περιμένουν δηλαδή άσκοπα ώρες στη ράδα τα πλοία πριν δέσουν στους προβλήτες.

Την υπόθεση έφερε στο προσκήνιο η «Κ» μετά τις αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες χρηστών των λιμανιών, μεταξύ των οποίων και εταιρείες κρουαζιέρας, για μεγάλες καθυστερήσεις κατά τον κατάπλου και απόπλου πλοίων. Το πρόβλημα αφορά τόσο τον μικρό αριθμό των πλοηγών που καλούνται να πλοηγήσουν ένα ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό πλοίων στον Πειραιά –αλλά και στη Θεσσαλονίκη, την Ηγουμενίτσα και όλα τα μεγάλα λιμάνια– όσο και στις απαρχαιωμένες, συχνότατα ασυντήρητες και ενίοτε χωρίς καύσιμα πλοηγίδες. Τα σκάφη δηλαδή με τα οποία μεταβαίνουν για να επιβιβαστούν και να αποβιβαστούν στα πλοία που περιμένουν αρόδο ακόμα και για ώρες.

«Δεν υπάρχει άλλο περιθώριο καθυστερήσεων», τονίζει μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτιλιακής Ενωσης (ΔΝΕ) Ιωάννης Χατζηαντωνίου. Της ενώσεως δηλαδή των ναυτιλιακών επιχειρήσεων τακτικών γραμμών, συμπεριλαμβανομένων κρουαζιέρας, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων. «Με δεδομένη την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου και την αύξηση του κατάπλου των κρουαζιερόπλοιων, πρέπει να δοθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα», σημειώνει, προσθέτοντας ότι η ΔΝΕ «έχει από μακρόν και επανειλημμένα καταδείξει τις σημαντικές δυσλειτουργίες της πλοηγικής υπηρεσίας, που δημιουργούν πρόβλημα αξιοπιστίας στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και σε όλα τα ελληνικά λιμάνια». Από την πλευρά της η Ενωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων ζήτησε προ ολίγων ημερών από το υπουργείο πλοία με τις κατάλληλες προδιαγραφές και έμπειρο προσωπικό ώστε να μην υποχρεούται σε χρήση πλοηγικών υπηρεσιών προκειμένου να απεμπλακεί από τη σχετική διαδικασία και τα έξοδα.

Το υπουργείο με ανακοίνωσή του επιχείρησε χθες να απαντήσει στο θέμα εστιάζοντας σε ένα περιστατικό και στη μαρτυρία κάποιον πλοηγών που τελούν υπό εντονότατη νευρικότητα ανησυχώντας για ενδεχόμενη ιδιωτικοποίηση της υπηρεσίας τους. Λύση που έχει πράγματι προταθεί αλλά και υιοθετηθεί σε πολλά διεθνή λιμάνια και εσχάτως στην Κύπρο. Αλλοι όμως πλοηγοί, που θέλουν να δουλέψουν ανεξάρτητα από το Δημόσιο, λένε μια άλλη ιστορία. Μιλούν για πολλούς συνάδελφους, καπετάνιοι όλοι, που έχουν κάνει χειρουργικές επεμβάσεις για προβλήματα στα πόδια από το πλήθος των ανεμόσκαλων που καλούνται να ανεβοκατεβαίνουν καθημερινά με ταχύτητα, καταβάλλοντας υπεράνθρωπες προσπάθειες για να μην αφήσουν κανέναν παραπονεμένο. Μιλούν για μέρες που δεν δούλευε καμία πλοηγίδα για να μεταβούν στα πλοία και άλλες μέρες που δεν είχαν καύσιμα για να τις κινήσουν. Μιλούν για μια πλοηγίδα στον Πειραιά και άλλη μία στην οποία δεν ανεβάζουν στροφές στη μηχανή από τον φόβον μήπως διαλυθεί... Λένε ακόμα για το πώς το υπουργείο έψαχνε πριν από μερικούς μήνες χορηγό για να πληρώσει καινούργιες μηχανές αλλά και για τους κατά καιρούς «εράνους» του υπουργείου για να αγοραστούν καύσιμα για τις πλοηγίδες. Τις ιστορίες αυτές διασταύρωσε η «Καθημερινή» ως αληθινές. Μιλούν επίσης για προτάσεις αυτοδιαχείρισης της υπηρεσίας, η οποία άλλωστε, κατά μαρτυρίες δικές τους, είναι κερδοφόρα.

Στα 20 εκατ. ευρώ ο τζίρος

Ο σημερινός υπουργός Ναυτιλίας ξεκίνησε πρόσφατα διαδικασία τόσο για την πρόσληψη 4 πλοηγών, δύο εκ των οποίων για τον Πειραιά, όσο και για τον εφοδιασμό της (πανελλαδικής) υπηρεσίας με επτά πλοηγίδες, αλλά και την προμήθεια δέκα μηχανών. Οι χρόνοι που θα απαιτηθούν όμως σημαίνουν ότι και φέτος το καλοκαίρι το πρόβλημα θα παραμείνει οξύ. Μακροπρόθεσμα, εκφράζονται αμφιβολίες κατά πόσον επαρκούν αυτές οι κινήσεις σε μια χώρα που θέλει να κάνει τα λιμάνια της «τα μεγαλύτερα στη Μεσόγειο». Πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας, που επιχείρησε να δώσει προ ετών λύση στο πρόβλημα με αυτοδιαχείριση της υπηρεσίας και υψηλή εποπτεία Δημοσίου, μιλάει για κύκλο εργασιών της τάξης των 20 εκατ. ετησίως. Η λύση αυτή δεν πρόλαβε να προχωρήσει. Αντιθέτως, η επόμενη κυβέρνηση βρέθηκε υπό την πίεση των δανειστών να σταματήσει τις προσλήψεις, μεταξύ αυτών και πλοηγών, παρά το γεγονός πως τα ελληνική λιμάνια είχαν αρχίσει να ανεβάζουν ταχύτητες και να υποδέχονται πολλαπλάσιους αριθμούς πλοίων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ