ΕΛΛΑΔΑ

Ενα τμήμα τέχνης και τεχνολογίας τού αύριο

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΟΥ

Το Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών αναπτύχθηκε με βάση την ανάγκη οι φοιτητές να περνούν από τη θεωρία στην πράξη και να εκθέτουν τη δουλειά τους.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Νεοσύστατο σχετικά αλλά με ιδιαίτερα δυναμική παρουσία, το Τμήμα Τεχνών Ηχου & Εικόνας (ΤΤΗΕ) του Ιόνιου Πανεπιστημίου, με έδρα την Κέρκυρα, διοργανώνει φέτος το 11ο Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών.

«Το ΤΤΗΕ αποτελεί τη μοναδική πανεπιστημιακή μονάδα στην Ελλάδα, η οποία εδώ και περίπου μία δεκαετία εργάζεται συστηματικά για την καλλιέργεια και διάδοση της σύγχρονης ψηφιακής τέχνης και οπτικοακουστικής έκφρασης μέσω της διδασκαλίας και της δημιουργικής έρευνας στο ευρύτερο πεδίο της τέχνης νέων μέσων και της μαζικής επικοινωνίας. Βασικό ζητούμενο τόσο των προπτυχιακών όσο και των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, η ακαδημαϊκή σύγκλιση της τέχνης με την τεχνολογία, ακολουθώντας τις τάσεις της διεθνούς έρευνας στις ψηφιακές τέχνες. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται από το Τμήμα στη συνέργεια μεταξύ της επιστημονικής κοινότητας και των καλλιτεχνών, όπως έμπρακτα αποτυπώνεται στο ετήσιο Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών, το οποίο διοργανώνεται στην Κέρκυρα από το 2006, και αναδεικνύεται σε σημαντικό ακαδημαϊκό, επιστημονικό αλλά και καλλιτεχνικό γεγονός», δηλώνουν οι Ανδρέας Φλώρος, πρόεδρος του ΤΤΗΕ, και Μαριάννα Στραπατσάκη, αναπλ. καθηγήτρια και πρόεδρος του ΤΤΗΕ και επίτιμη πρόεδρος της επιτροπής του φετινού φεστιβάλ.

Από μια συζήτηση

Σε ό,τι αφορά την ιδέα για τη δημιουργία του ΤΤΗΕ, η κ. Στραπατσάκη θυμάται πως προέκυψε μέσα από συζήτηση: «Είμαι ζωγράφος και video καλλιτέχνις. Συζητώντας, διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε εξειδικευμένο πανεπιστημιακό τμήμα, στο οποίο οι φοιτητές να εκπαιδεύονται στα νέα μέσα, να μπορούν να χρησιμοποιήσουν δηλαδή την τεχνολογία ως καλλιτέχνες. Ετσι δημιουργήθηκε το 2004 το ΤΤΗΕ, όπου διδάσκονται μεταξύ άλλων διαδραστικές εγκαταστάσεις, ανάπτυξη παιχνιδιών για εκπαίδευση και ψυχαγωγία, νέοι τύποι καλλιτεχνικής έκφρασης, βίντεο τέχνη, εφαρμογές δημιουργικής νοημοσύνης και εικονικής - επαυξημένης πραγματικότητας, animation, αλγοριθμική μουσική σύνθεση».

Με βάση την ανάγκη οι φοιτητές αφενός να περνούν από τη θεωρία στην πράξη, αφετέρου να εκθέτουν τη δουλειά τους, γεννήθηκε το φεστιβάλ, το οποίο σταδιακά αναπτύσσεται. «Η αλληλεπίδραση με τον κόσμο παίζει επίσης ρόλο», δηλώνει η κ. Στραπατσάκη, προσθέτοντας: «Για τον λόγο αυτόν, οι εκδηλώσεις “έβγαιναν” πάντα εκτός Πανεπιστημίου, ενώ φέτος ταξίδεψαν ώς την Αθήνα!». Στην Ελλάδα, όπου βασιλεύει ο ψηφιακός αναλφαβητισμός, σε ποιους απευθύνεται μία τέτοια διοργάνωση; Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού το διήμερο που φιλοξενήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής; Σύμφωνα με την επίτιμη πρόεδρο του φεστιβάλ, «απευθυνόμαστε κυρίως σε νέους. Σκεφτείτε όλα αυτά τα video games που παίζουν, για παράδειγμα. Κάτι που τώρα κάνουν σαν ψυχαγωγία ενδεχομένως αποτελέσει μία επαγγελματική προοπτική».

Υψηλό επίπεδο

Στην ερώτηση της «Κ» εάν το Ιόνιο Πανεπιστήμιο μπορεί να «διεκδικήσει» τους νέους, προσφέροντάς τους μία αξιόλογη εναλλακτική σπουδών εντός των συνόρων, η κ. Στραπατσάκη αναφέρει: «Σας διαβεβαιώνω πως ναι. Ηδη πολλοί είναι οι απόφοιτοί μας οι οποίοι εργάζονται σε εταιρείες παραγωγής ως web designers ή ως σκηνοθέτες σε διαφημιστικές εταιρείες, διδάσκουν σε ΙΕΚ ή ιδιωτικές σχολές. Γνωρίζω και άλλους, οι οποίοι αν και βρίσκονται στο εξωτερικό για μεταπτυχιακά, θα επιστρέψουν. Και όλοι όσοι βρίσκονται εκτός συνόρων λένε ότι διαπιστώνουν πόσο υψηλό ήταν το επίπεδο των σπουδών τους στην Κέρκυρα, ενώ οι ιδέες και οι εργασίες τους είναι πάντα οι πρώτες. Οι καλύτερες. Στην Ελλάδα υστερούμε στην οργάνωση και στα μηχανήματα. Σε τίποτε άλλο».

Στην Κέρκυρα και στην Αθήνα

Εχοντας πλέον ολοκληρώσει μία δεκαετία επιτυχημένης και διαρκώς επεκτεινόμενης παρουσίας, το Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών της Σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Ιονίου Πανεπιστημίου λαμβάνει χώρα για 11η χρονιά, από τις 20/5 έως τις 11/6, στην Κέρκυρα και στην Αθήνα. Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών φιλοξενήθηκε η εκδήλωση «Αναδρομή στο Μέγαρο», η οποία περιελάμβανε εκθέσεις, συναυλίες ηλεκτροακουστικής μουσικής, οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, έργα animation και video art, επιτόπιες τρισδιάστατες χαρτογραφικές προβολές (projection mapping), διαδραστικά και ηχητικά παιχνίδια, καθώς και πρόγραμμα masterclasses και ομιλιών με θέμα «Τέχνη και ψηφιακός πολιτισμός». Τιμώμενο πρόσωπο ήταν η video artist Eija-Liisa Ahtila, ενώ συμμετείχαν και οι animators Barry Purves και Theodore Ushev. Ο ομότιμος καθηγητής Μιχάλης Μεϊμάρης μίλησε για «Human (e)ducation για μια “αρκετά καλή” οθόνη», ενώ η ομιλία του καθηγητή Νικολάου Κανελλόπουλου είχε θέμα: «Από τον υπολογιστή των Αντικυθήρων στον κβαντικό υπολογιστή: Επαυξημένη πραγματικότητα και τέχνη». Τέλος, ο διευθυντής του Bethere! Corfu Animation Festival Βασίλης Κρουστάλλης ανέλυσε τη σχέση του animation με την πολιτική. Στην Κέρκυρα θα διεξαχθούν το 2ο Διεθνές Συνέδριο «Ταμπού - Παράβαση - Υπέρβαση στην επιστήμη και στην τέχνη» και το 1ο Θερινό Σχολείο (29/5 - 11/6) με θέμα τις υβριδικές τέχνες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ