Τα χρήσιμα αντικείμενα που… έκαναν συντροφιά στον Ανρί Ματίς

Τα χρήσιμα αντικείμενα που… έκαναν συντροφιά στον Ανρί Ματίς

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ολοι οι καλλιτέχνες έχουν τις μούσες τους, όμως ο Ανρί Ματίς γοητευόταν εξίσου από τον κόσμο των έμβιων όντων και των άψυχων αντικειμένων. Ενθύμια από τα ταξίδια του, δώρα από τους επιφανείς φίλους του, έργα παραδοσιακής τέχνης και πολύχρωμα διακοσμητικά τού κρατούσαν συντροφιά ενώ δούλευε και ενίοτε έκαναν την εμφάνισή τους στη δουλειά του. «Ενας καλός ηθοποιός μπορεί να παίζει σε δέκα διαφορετικά έργα, ένα αντικείμενο μπορεί να έχει έναν ρόλο σε δέκα διαφορετικές εικόνες», είχε παραδεχτεί το 1951. Λίγα χρόνια νωρίτερα, είχε σημειώσει στο πίσω μέρος μιας φωτογραφίας, όπου απεικονίζεται μαζί με κάποια αγαπημένα δείγματα της συλλογής του: «Αντικείμενα που μου φάνηκαν χρήσιμα σχεδόν για ολόκληρη τη ζωή μου».

Το αφιέρωμα «Matisse in the Studio» του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστώνης αποτελεί την πρώτη έκθεση εκτός των γαλλικών συνόρων που διερευνά πώς τα αντικείμενα από την προσωπική συλλογή του καλλιτέχνη επηρέασαν το έργο του. Πίνακες, σχέδια, μπρούντζινα γλυπτά και χαρακτικά παρουσιάζονται μαζί με σχεδόν 40 αντικείμενα, προερχόμενα από το Μουσείο Ματίς της Νίκαιας και από ιδιωτικές συλλογές. Ανάμεσά τους, ένα ανθρωπόμορφο βάζο από πράσινο ανδαλουσιανό γυαλί που είχε αγοράσει στην Ισπανία το 1910 και απαθανατίστηκε, ελαφρώς αλλαγμένο, σε δύο νεκρές φύσεις, καθώς και ένα ασημένιο σκεύος, δώρο από τον γάμο του με την Amélie Parayre, το 1898.

Στις αρχές του 20ού αιώνα, ο Ματίς ενσωματώνει για πρώτη φορά στο έργο του στοιχεία από την αφρικανική τέχνη. Την ίδια περίοδο, συγκεντρώνει τα πρώτα «κομμάτια» της εκτενούς συλλογής του με μάσκες, αγαλματίδια και άλλα δείγματα της τέχνης αφρικανικών φυλών. Οταν, το 1907, αντάλλαξε πίνακες με τον φίλο (και ανταγωνιστή του) Πάμπλο Πικάσο, o Ισπανός ζωγράφος διάλεξε το πορτρέτο της 13χρονης κόρης του Ματίς, Μαργκερίτ, και το τοποθέτησε, όχι τυχαία, στο στούντιό του δίπλα σε μία μάσκα από την Γκαμπόν.

Τη δεκαετία του ’20, ο σημαντικός Γάλλος καλλιτέχνης αρχίζει να δίνει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στη διακόσμηση των εσωτερικών χώρων, μεταμορφώνοντας το στούντιό του έτσι, ώστε να ταιριάζει με την ατμόσφαιρα που θεωρούσε ότι άρμοζε σε κάθε νέα σειρά έργων. Ταπετσαρίες και υφάσματα με πολύχρωμα μοτίβα πλαισιώνουν τα μοντέλα σε πίνακες με εμφανείς αναφορές στην ισλαμική αισθητική, για τις ανάγκες των οποίων δεν δίσταζε να αναμειγνύει αντικείμενα από διαφορετικές κουλτούρες ή να συμπληρώνει τα κενά με τη φαντασία του.

Η έκθεση, που συνεχίζεται ώς τις 9 Ιουλίου, περιλαμβάνει επίσης έναν από τους τελευταίους μεγάλης κλίμακας καμβάδες του Ματίς, το «Εσωτερικό σπιτιού με αιγυπτιακή κουρτίνα» (1948). Δίπλα του εκτίθεται το πραγματικό, πολύχρωμο αιγυπτιακό ύφασμα από τη συλλογή του καλλιτέχνη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή