ΕΛΛΑΔΑ

Το νερό του Ψηλορείτη κατακτά τον κόσμο

ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

Το χωριό Ζαρός στο Ηράκλειο της Κρήτης. «Το μυστικό κρύβεται στον Ψηλορείτη», υποστηρίζουν οι άνθρωποι της εταιρείας για τη μεγάλη επιτυχία που γνωρίζει το νερό.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το 2016 βρέθηκε στην κορυφή της Ευρώπης με το «Βραβείο Ανώτερης Γεύσης iTQi» που απονέμεται από το Ινστιτούτο Γεύσης και Ποιότητας iTQi των Βρυξελλών. Φέτος, βρέθηκε στην κορυφή του κόσμου αποσπώντας το χρυσό βραβείο στην κατηγορία του στον διεθνή διαγωνισμό Berkeley Springs International Water Tasting, όπου συμμετείχαν περισσότερα από 600 νερά από όλο τον κόσμο. Εταιρείες-κολοσσοί αναρωτιούνται τι επιτέλους έχει αυτό το ελληνικό νερό ZAROS και δεν μπορούν να του αντισταθούν οι καλύτεροι γευσιγνώστες του κόσμου. «Το μυστικό κρύβεται στον Ψηλορείτη» απαντούν οι άνθρωποι της εταιρείας.

Στην περίπτωση του Zaro’s, οι «άνθρωποι της εταιρείας» είναι οι κάτοικοι του ομώνυμου χωριού και των περιχώρων. Η «Βοτόμος Α.Ε.» που εμφιαλώνει το νερό είναι δημοτική επιχείρηση, μεγαλομέτοχος της οποίας είναι ο Δήμος Φαιστού και μικρομέτοχοι 1.000 Κρητικοί, κάτοικοι και εργαζόμενοι της εταιρείας. Η επιτυχία οφείλεται σε όλους και τη μοιράζονται όλοι.

Η ιστορία ξεκινάει από το 1980, όταν πρωτομαζεύτηκαν οι κάτοικοι της τότε κοινότητας Ζαρού (από το μόριο Ζα που σημαίνει πολύ και το ρήμα ρέω, το μέρος όπου ρέει πολύ νερό), του νομού Ηρακλείου και αποφάσισαν να φτιάξουν μια εταιρεία για να αξιοποιήσουν το νερό που έρεε άφθονο από δύο πηγές στους πρόποδες του Ψηλορείτη. «Επειτα από χίλια βάσανα άρχισε να λειτουργεί το ’88» λέει στην «Κ» ο γενικός διευθυντής της Zaro’s Χριστόφορος Παπαδημητράκης. «Τότε ο ανταγωνισμός ήταν πολύ μικρός, δεν υπήρχαν πολλές εταιρείες στον τομέα του εμφιαλωμένου νερού, αλλά η εταιρεία δεν είχε τη δύναμη να υποστηρίξει επενδύσεις. Η μετατροπή του υλικού από PVC σε PET απαιτούσε μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια, δεν μπορούσε ο δήμος να αντεπεξέλθει, με αποτέλεσμα να μείνει πίσω». Η ανοδική πορεία ξεκινά από το 2005, όταν από 65% το ποσοστό του δήμου στην εταιρεία έπεσε στο 44%, με αποτέλεσμα να εισρεύσουν κεφάλαια από τους μετόχους. «Μεγάλο μέρος κάλυψαν οι εργαζόμενοι, οι πελάτες και οι συνεργάτες μας».

Το 2009 ολοκληρώθηκε επενδυτικό πρόγραμμα 7 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η κρίση να βρει την εταιρεία έτοιμη από πλευράς εξοπλισμού αλλά με μεγάλα ανοίγματα προς τις τράπεζες. Πέρασαν τρία δύσκολα χρόνια μέχρι να ισορροπήσει ξανά οικονομικά, αλλά το 2012 ο στόχος επετεύχθη. Ηταν η ώρα να πιστοποιηθεί από ειδικούς αυτό που οι «άνθρωποι της εταιρείας» γνώριζαν ήδη: ότι το νερό είναι εξαιρετικής ποιότητας. Κάπως έτσι, δρομολογήθηκε η συμμετοχή στους διαγωνισμούς του εξωτερικού, με τα γνωστά αποτελέσματα. «Επιβεβαιωθήκαμε» λέει με καμάρι ο κ. Παπαδημητράκης. «Ηταν πολύ ευχάριστη έκπληξη, δεν ξέραμε κατά πόσον οι γευσιγνώστες θα καταφέρουν να διακρίνουν διαφορές ανάμεσα σε 600 δείγματα νερού, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Zaro’s. Κι όμως, διέκριναν την αρμονία στη σύστασή του. Ως χημικός μηχανικός έχω εντυπωσιαστεί με το γεγονός ότι εδώ και τριάντα χρόνια που γίνονται αναλύσεις, το νερό επιδεικνύει αξιοθαύμαστη χημική σταθερότητα». Η εξήγηση είναι απλή: κατεβαίνει από το βουνό, από μια προφυλαγμένη περιοχή, μακριά από τον κίνδυνο επιμολύνσεων. Δεν υπάρχουν γύρω βιομηχανίες, ούτε εντατικές καλλιέργειες, μέχρι τη γραμμή εμφιάλωσης το νερό φτάνει πολύ καθαρό. «Ομως, επειδή πολύ συχνά το πρόβλημα δεν εντοπίζεται στα νερά, αλλά στα υλικά εμφιάλωσής τους, προσέχουμε ιδιαίτερα να χρησιμοποιούμε υλικά ασφαλή που να μην αλλοιώνουν τα χαρακτηριστικά του κατά την αποθήκευση».

Κύκλος εργασιών

Από 4 εκατ. ευρώ κύκλο εργασιών το 2005, η «Βοτόμος» έχει φτάσει σήμερα τα 11 εκατ. ευρώ, κατέχοντας μερίδιο πάνω από 30% στην αγορά της Κρήτης και 5% σε επίπεδο χώρας. Η παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου είναι μεγάλη, ωστόσο το κόστος μεταφοράς του προϊόντος είναι αυξημένο σε σχέση με τις εταιρείες στην ηπειρωτική Ελλάδα. «Πάντως, όσοι το δοκιμάζουν, δεν το αλλάζουν».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ