ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κεφάλαια 1 δισ. ευρώ για έργα ΣΔΙΤ από το νεοσύστατο Ταμείο Υποδομών

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εργα υποδομής ύψους 1 δισ. ευρώ με τη μορφή συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) αναμένεται να χρηματοδοτήσει το Ταμείο Υποδομών, που συστήνεται με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομίας και τη συνδρομή ευρωπαϊκών πόρων. Τις σχετικές ανακοινώσεις έκανε χθες ο γενικός γραμματέας ΕΣΠΑ κ. Παναγιώτης Κορκολής, μιλώντας σε συνέδριο με θέμα: «Ιnvest EU: Στην Ευρώπη και Ελλάδα των συμπράξεων». Η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) θα υπογραφεί την προσεχή εβδομάδα και η χρηματοδότηση του νέου ταμείου, μέσω του οποίου θα υλοποιηθούν έργα υποδομών, θα προέλθει κατά:

• 200 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.
• 200 εκατ. ευρώ με δανεισμό του Δημοσίου από την ΕΤΕπ.
• 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (γνωστό ως πακέτο Γιούνκερ).
•300 εκατ. ευρώ από δάνεια μέσω τραπεζών.

Στόχος του Ταμείου Υποδομών είναι να προσφέρει ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα για την υλοποίηση μικρών και μεσαίων έργων, με έμφαση στους τομείς της ενέργειας, του περιβάλλοντος και της αστικής ανάπτυξης. Ο προγραμματισμός του νέου Ταμείου περιλαμβάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης απορριμμάτων στη Θεσσαλονίκη και τη Ρόδο, έργα ανάπτυξης ευρυζωνικών υποδομών και σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία, την Κέρκυρα και τα Χανιά.

Εχοντας πλέον την εμπειρία των έργων που έχουν υλοποιηθεί μέχρι σήμερα μέσω ΣΔΙΤ, η κυβέρνηση σύμφωνα με τον υφυπουργό Οικονομίας κ. Στέργιο Πιτσιόρλα καλείται να ξεπεράσει τους «ιδεολογικούς δισταγμούς και τις αναστολές που υπάρχουν σήμερα» και να αξιοποιήσει το εργαλείο των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, που μπορεί σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Αρη Περουλάκη να «πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες κατασκευής έργων υποδομής». Μεταξύ αυτών ο τομέας των απορριμμάτων, που, όπως παραδέχθηκε ο κ. Πιτσιόρλας, μπορεί να «δώσει μεγάλες επενδύσεις, εάν ξεπεραστούν οι πολιτικού χαρακτήρα αντιστάσεις».

Καθοριστική είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, η πολιτική των δήμων, οι οποίοι, όπως χαρακτηριστικά παρατήρησε, προτιμούν να δανείζονται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων προκειμένου να χρηματοδοτούν ακόμη και απλά έργα φωτισμού αντί να προωθήσουν την πρακτική των ΣΔΙΤ, που επιτυγχάνει καλύτερα αποτελέσματα τόσο σε ό,τι αφορά το κόστος όσο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, που πρέπει να αποτιμάται σε βάθος χρόνου.

Ενισχυτικό της αποτελεσματικότητας του μοντέλου των ΣΔΙΤ είναι η μέχρι σήμερα εμπειρία της χώρας από τις συμφωνίες που έχουν υλοποιηθεί και στις οποίες αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας ΣΔΙΤ, κ. Νίκος Μαντζούφας. Η συμφωνία για την κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και τεχνική διαχείριση των κτιριακών υποδομών 7 πυροσβεστικών σταθμών ήταν ίσως από τις ελάχιστες περιπτώσεις στη χώρα μας που ο ανάδοχος υποχρεώθηκε στην πληρωμή ρήτρας υπέρ του Δημοσίου λόγω της μη τήρησης των συμβατικών του υποχρεώσεων και αντικρούει τη συνήθη πρακτική της επιβάρυνσης του δημοσίου συμφέροντος από λάθη και παραλείψεις του ιδιωτικού τομέα. Σε όρους αποτελεσματικότητας είναι χαρακτηριστική η ολοκλήρωση σε διάστημα μικρότερο των δύο ετών του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, συνολικού προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ, αλλά και των υπολοίπων έργων διαχείρισης απορριμμάτων σε Ηπειρο, Σέρρες, Πελοπόννησο.

Με τη διαχρονική στήριξη που παρέχει η ΕΤΕπ, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Τράπεζας κ. Στέλιο Μιχελάκη, το όφελος είναι ότι μπορούμε να αρχίσουμε να χρηματοδοτούμε έργα χωρίς κρατική χρηματοδότηση και όπως παραδέχθηκε ο κ. Κορκολής το πραγματικό στοίχημα του Ταμείου Υποδομών, που θα ανακοινωθεί, «δεν είναι πλέον η προσφορά χρηματοδότησης, αλλά η προσφορά αυτή να συναντήσει την αντίστοιχη ζήτηση με όρους βιωσιμότητας και ωριμότητας των έργων».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ