ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Αφιέρωμα Αυτοκινήτου

Οι αλλαγές θα είναι τόσο μεγάλες, που σύντομα θα μεταβάλουν ριζικά τον τρόπο που θα οδηγούμε ή θα απολαμβάνουμε τη διαδρομή, χάρη σε έναν... αόρατο σοφέρ!

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ

Αν υποθέσουμε ότι για την αυτόνομη οδήγηση υπάρχουν πέντε επίπεδα, τότε αυτή την περίοδο βρισκόμαστε στο δεύτερο, όπου πολλές ακόμα εταιρείες έχουν εξασφαλίσει ότι το αυτοκίνητο μπορεί να έχει μια σχετική αυτονομία, όμως η παρουσία του οδηγού και η προσοχή του στον δρόμο είναι απαραίτητες. Το επόμενο στάδιο (το τρίτο) θα δώσει ακόμα μεγαλύτερη ελευθερία στον οδηγό (ίσως να μην είναι αναγκαίο το κράτημα του τιμονιού). Μάλιστα τον Ιούλιο θα παρουσιαστεί στη Βαρκελώνη το ολοκαίνουργιο Audi A8, που θα διαθέτει αυτόνομη τεχνολογία επιπέδου 3, ενώ με ανάλογου επιπέδου αυτόνομη τεχνολογία θα εξοπλίζεται και το ολοκαίνουργιο Volvo S60, που θα κυκλοφορήσει το 2018.

Στο επίπεδο 4 ο οδηγός θα μπορεί να αναπαύεται, δίχως να έχει καθόλου την προσοχή του στον δρόμο, και θα μπορεί να διαβάζει εφημερίδα ή να σερφάρει στο ίντερνετ. Στο 5ο και τελευταίο στάδιο (περίπου το 2021) το αυτοκίνητο θα είναι εντελώς στον αυτόματο πιλότο, με τον οδηγό καθαρά σε ρόλο επιβάτη, ενώ θα έχει τη δυνατότητα να... ρίξει μέχρι και έναν υπνάκο. Φυσικά, όλα αυτά ακούγονται σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας και ίσως κάπως πρόωρα και αισιόδοξα, αφού πάνω απ’ όλα προέχει η ασφάλεια στους δρόμους.

Γι’ αυτό, ακολουθώντας το παράδειγμα αρκετών πολιτειών της Αμερικής, η Γερμανία είναι -όπως ήταν αναμενόμενο- η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που έδωσε έγκριση για δοκιμές μοντέλων με πλήρως αυτόνομη τεχνολογία στους δημόσιους δρόμους. Συγκεκριμένα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία (κυρίως οι Audi, BMW, Mercedes-Benz, VW) έχουν εξελίξει πλέον σε τέτοιο βαθμό τα συστήματα αυτόνομης τεχνολογίας, ώστε η γερμανική Βουλή να δώσει έγκριση για δοκιμές στους γερμανικούς δρόμους. Άλλωστε, εδώ και καιρό οι περισσότεροι κατασκευαστές πραγματοποιούσαν δοκιμές τέτοιων οχημάτων στις ΗΠΑ και η αλλαγή στον νόμο θα τους επιτρέψει να κάνουν τις δοκιμές τους «εντός έδρας».

Βάσει νόμου κάθε αυτοκίνητο θα πρέπει να διαθέτει ένα «μαύρο κουτί», στο οποίο θα καταγράφονται οι παράμετροι κίνησης του οχήματος. Η προσθήκη του μαύρου κουτιού θεωρείται απαραίτητη, ώστε σε περίπτωση ατυχήματος να μπορεί να βρεθεί ο ένοχος. Για παράδειγμα, στην περίπτωση που ένα ατύχημα προέλθει από λάθος χειρισμό, τότε υπεύθυνος θεωρείται ο οδηγός. Αν όμως το μαύρο κουτί δείξει πως την ώρα του ατυχήματος τον έλεγχο του αυτοκινήτου τον είχε το αυτόνομο σύστημα, τότε η ευθύνη περνά στην κατασκευάστρια εταιρεία.

Με αυτόν τον τρόπο οι οδηγοί δεν θα είναι υποχρεωμένοι να κρατούν συνεχώς το τιμόνι και θα μπορούν να κάνουν και άλλες δουλειές όταν το αυτοκίνητο θα κινείται εντελώς στον αυτόματο. Από την άλλη, οι κατασκευαστές θα πρέπει να τελειοποιήσουν την αυτόνομη τεχνολογία (κάμερες, ραντάρ, χάρτες, στίγμα κ.ά.), ώστε να αποφύγουν νομικές κυρώσεις σε περίπτωση ατυχήματος.

Η αυτόνομη οδήγηση θα προσαρμόζεται στα οδηγικά στυλ

Τα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης είναι πολλά και σημαντικά μέχρι τελικά να καταφέρουν να επικρατήσουν στους δρόμους του μέλλοντος. Και ένα από αυτά που ανακύπτει -και μάλιστα πολύ προφανές- είναι τα πολλά και ασύμβατα οδηγικά ήθη που επικρατούν σε διαφορετικές περιοχές του κόσμου. Μέχρι να καταφέρουμε να «φορτώσουμε» την ανθρώπινη ψυχολογία και τις εκατομμύρια εκφάνσεις της σε έναν σκληρό δίσκο, τα αυτόνομα αυτοκίνητα είναι εκείνα που θα πρέπει να προσαρμοστούν... στο ανθρώπινο είδος.

Σε πρόσφατη συνέντευξή του σε βρετανικό περιοδικό o Martin Sierhuis, διευθυντής του τμήματος Εξέλιξης της Nissan με έδρα τη Silicon Valley, επισημαίνει ότι εντελώς διαφορετικά οδηγούν οι άνθρωποι στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας από εκείνους της Καλιφόρνιας. Όπως λέει, «ό,τι είναι κοινωνικά αποδεκτό στη Βραζιλία είναι απορριπτέο στις ΗΠΑ, και το αντίστροφο. Και αυτό θα πρέπει να το λάβουν υπόψη τους τα αυτόνομα αυτοκίνητα». Για να ετοιμαστεί γι’ αυτόν τον νέο «πονοκέφαλο», η Nissan έχει ήδη προσλάβει ψυχολόγους, ανθρωπολόγους και ειδικούς στις κοινωνικές επιστήμες για να τη βοηθήσουν στο πώς θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα software το οποίο θα προσαρμόζει το σύστημα αυτόνομης οδήγησης στις απαιτήσεις της εκάστοτε αγοράς.

Τα αυτόνομα αυτά συστήματα θα πρέπει να μπορούν να μεταβάλουν βασικές παραμέτρους της λειτουργίας τους, όπως η αλλαγή λωρίδας, οι αποστάσεις ασφαλείας και οτιδήποτε άλλο καθορίζει τις συνήθειες -ή την έλλειψή τους- των οδηγών μιας χώρας. Οι τεχνικοί της Nissan δηλώνουν αισιόδοξοι ότι, χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία και στον διαδικτυωμένο κόσμο, θα μπορέσει να συλλέξει σύντομα τα στοιχεία που χρειάζεται για να φτιάξει ένα τέτοιο σύστημα. Για να δούμε τι θα δούμε...

Με πιλότο τους κολοσσούς πληροφορικής

Η ίδια η Samsung κρατάει ακόμα κλειστά τα χαρτιά της. Δεν είναι όμως δυνατό να κρύψει το γεγονός ότι πρόσφατα ζήτησε και έλαβε άδεια από το κορεατικό υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να δοκιμάσει, σε ανοιχτούς δρόμους, αυτόνομα κινούμενα οχήματα. Η πληροφορία αυτή προέρχεται από έγκυρη εφημερίδα της Νότιας Κορέας. Φήμες μάλιστα αναφέρουν ότι σε πρώτη φάση το όχημα των δοκιμών θα είναι ένα ειδικά τροποποιημένο Hyundai.

Οι μηχανικοί της Samsung έχουν ως αποστολή την εξέλιξη μιας σειράς αισθητήρων, υπολογιστικών μονάδων, συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και deep-learning τεχνολογιών. Θέλουν δηλαδή να αποκτήσουν τεχνογνωσία που θα αφορά όλο το «πακέτο» της αυτόνομης οδήγησης, software και hardware, το οποίο φαντάζει πολλά υποσχόμενο και ιδιαίτερα προσοδοφόρο.

Αντιθέτως, η εταιρεία δεν δείχνει να ενδιαφέρεται για την κατασκευή ολόκληρων αυτοκινήτων, αφού τα πλαίσια και οι κινητήρες δεν ανήκουν στα δικά της πεδία εξειδίκευσης. Από την άλλη, οι εταιρείες υπολογιστικών συστημάτων έχουν έναν σημαντικό ρόλο προς την αυτόνομη μετάβαση, ενώ χαρακτηριστικό είναι πως πρόσφατα η Brian Krzanich (CEO της Intel) ανακοίνωσε πως η εταιρεία της θα επενδύσει περισσότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια μέσα στην επόμενη διετία για την εξέλιξη των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Επίσης, η Intel θα επενδύσει σε συγγενείς τεχνολογίες, όπως οι διασυνδέσεις, οι επικοινωνίες, η ασφάλεια και όλα τα σύγχρονα μέσα για τη δημιουργία συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Μεγάλη εντύπωση προκάλεσε η άποψη του Krzanich πως η διείσδυση της πληροφορικής θα είναι τόσο μεγάλη, που σε βάθος μιας δεκαετίας από σήμερα τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα διαχειρίζονται χιλιάδες gigabytes την ημέρα. Μέχρι στιγμής η εταιρεία έχει εξελίξει κάποια συστήματα τα οποία βασίζονται στους επεξεργα- στές της Atom και Χeon και τα οποία αφορούν συνδέσεις 5G, συστήματα επεξεργασίας δεδομένων από κάμερες, συνδεσιμότητα μεταξύ οχημάτων και ασφάλειας. Η Google, η Apple και άλλοι μεγάλοι παίκτες αναμένεται να μπουν ακόμη περισσότερο στον χώρο του αυτοκινήτου μέσω της αυτόνομης τεχνολογίας. Μάλιστα όσοι κινούν τα νήματα υποστηρίζουν πως σε περίπου δύο τρεις δεκαετίες η ηλεκτροκίνηση θα έχει γιγαντωθεί σε τέτοιο βαθμό, που τα data (δεδομένα) θα είναι o νέος μαύρος χρυσός (diesel).

Παράλληλα με την αυτόνομη οδήγηση και την πρόοδο στα ηλεκτρονικά θα εμφανιστούν και άλλες δυνατότητες και συστήματα, όπως το Traffic Light Information της Audi, ένα σύστημα μέσω του οποίου ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει μέχρι πότε θα είναι αναμμένο κόκκινο το φανάρι. Το όλο πρότζεκτ λειτουργεί πιλοτικά στην πόλη του Λας Βέγκας και θα εφαρμοστεί προς το παρόν σε επιλεγμένα μοντέλα Α4, Q7 και Allroad, ενώ η υπηρεσία αυτή θα είναι συνδρομητική με εγγραφή στο τμήμα τηλεματικής Audi Connect Prime. Το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει προς το παρόν σε λίγες περιοχές των ΗΠΑ όπου υπάρχουν έξυπνοι σηματοδότες, ενώ το κόστος για την εγγραφή στην υπηρεσία είναι 199 δολάρια για 6 μήνες και 499 δολάρια για πρόγραμμα 18 μηνών.

Η Audi υποστηρίζει πως το σύστημα αυτό έχει σκοπό κυρίως τη μείωση του άγχους των οδηγών και στο μέλλον θα παρέχει μεγάλες δυνατότητες, όταν θα μπορεί να ενσωματωθεί στο σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου, παρέχοντας στον οδηγό την ευχέρεια να αποφεύγει τα συνεχή σταμάτα-ξεκίνα στα φανάρια και να μειώσει τον χρόνο μιας διαδρομής. 

Η Volvo "τρέχει" το πρώτο αυτόνομο XC90 σε μια οικογένεια στη Σουηδία

Η οικογένεια Hain ήδη συμμετέχει σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα με στόχο να συγκεντρωθούν στοιχεία για το πώς ο οδηγός αντιλαμβάνεται την αυτόνομη οδήγηση. Η αυτόνομη τεχνολογία με την οποία εφοδιάζεται το συγκεκριμένο XC90 αποτελεί μια εξελιγμένη εκδοχή του ημιαυτόνομου Pilot Assist (εδώ με περισσότερες κάμερες, καθώς και με ένα ραντάρ τύπου LIDAR ή Light Detection and Ranging στο εμπρός μέρος), ώστε να κινείται εντελώς στον «αυτόματο». Υπενθυμίζεται πως η Volvo είναι από τις πρώτες εταιρείες που ασχολήθηκαν με την αυτόνομη κίνηση και οδήγηση και στο πρόγραμμα «Drive Me Project» συμμετέχουν και άλλοι κατασκευαστές, με στόχο την εξέλιξη ενός πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος οδήγησης μέχρι το 2021. Το πρόγραμμα αυτό σχεδιάζει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να υπάρχουν πάνω από 100 αυτόνομα οχήματα σε λειτουργία σε πόλεις όπως το Γκέτεμποργκ ή το Λονδίνο, αλλά και σε πόλεις της Κίνας, έτσι ώστε να συγκεντρωθούν δεδομένα από πραγματικές συνθήκες οδήγησης. 

 

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ