ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απόπειρα ελέγχου της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων από κυβέρνηση

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Να διασφαλίσει τον έλεγχο της ανεξάρτητης εποπτικής αρχής των λιμανιών της χώρας εμφανίζεται να επιχειρεί η κυβέρνηση. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Π. Κουρουμπλής, προχωρεί διαδικασία αλλαγής διοίκησης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ). Αρχή η ίδρυση της οποίας κρίθηκε απαραίτητη στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και κατέστη μείζον θέμα και κατά τις προηγούμενες αξιολογήσεις από τους δανειστές, αφού οι υπουργικές αποφάσεις γα τη στελέχωσή της καθυστέρησαν για άνω του ενός έτους επί υπουργίας στο Ναυτιλίας του κ. Θ. Δρίτσα. Η θέσπιση της συγκεκριμένης αρχής αποφασίστηκε μεταξύ άλλων και εξαιτίας πιέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να αντιμετωπιστούν κανονιστικά ζητήματα αλλά και να προχωρήσει «ο απογαλακτισμός των λιμανιών, ιδιωτικών και δημοσίων, από τις εκάστοτε πολιτικές ατζέντες», αναφέρουν με νόημα παράγοντες της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας.

Τώρα ο κ. Π. Κουρουμπλής εμφανίζεται να επιχειρεί με συνοπτικές διαδικασίες να τοποθετήσει νέα διοίκηση, για την οποία όμως ήδη διατυπώνονται ενστάσεις από την αγορά. Ενστάσεις που βασίζονται σε ενδείξεις οι οποίες παραπέμπουν σε στενή σχέση μελών της προτεινόμενης διοίκησης με τον υπουργό και άρα η επιλογή τους εγείρει ερωτήματα για το εύρος της πραγματικής ανεξαρτησίας τους.

Ο στενός συνεργάτης

Ειδικότερα ο κ. Π. Κουρουμπλής προάγει ως πρόεδρο στενό συνεργάτη του, καθώς ο συγκεκριμένος υποψήφιος τον Ιανουάριο προσελήφθη σε κενή θέση του γραφείου του υπουργού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου (ειδικό επιστημονικό προσωπικό). Προάγει ακόμα, μεταξύ των μελών, στενή συνεργάτιδά του από την περίοδο της θητείας του στο υπουργείο Υγείας, σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες.
Αν και ο υπουργός έχει δικαίωμα να προχωρήσει στον διορισμό νέας διοίκησης (καθώς η θητεία της σημερινής έχει λήξει, αλλά παρατάθηκε αυτοδίκαια μέχρι τον διορισμό νέας σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο της ΡΑΛ), απαιτείται αυξημένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία για την έγκρισή της. Ειδικότερα ο νόμος 4389 του 2016 στο άρθρο 109 αναφέρει πως η διοίκηση της ΡΑΛ επιλέγεται «από τη διάσκεψη των προέδρων, ύστερα από γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σύμφωνα με την περίπτωση του άρθρου 14 και του άρθρο 43 Α΄ του Κανονισμού της Βουλής (σ.σ.: που παραπέμπουν σε πλειοψηφία τεσσάρων πέμπτων) και διορίζονται με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν της απόφασης της διάσκεψης των προέδρων».

Χθες Τρίτη το ζήτημα συζητήθηκε στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής όπου και ο εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κ. Ιωάννης Τραγάκης, έθεσε το θέμα της ανάγκης ευρείας συναίνεσης επικαλούμενος μεταξύ άλλων και τη σημασία της εν λόγω ανεξάρτητης αρχής στην ταχέως αναπτυσσόμενη ελληνική λιμενική βιομηχανία. Παρά ταύτα το θέμα πέρασε και η επιτροπή εξέφρασε θετική γνώμη, με τα κόμματα της συγκυβέρνησης να υπερψηφίζουν την πρόταση του υπουργού.

Σύμφωνα με τον νόμο, απαιτείται τώρα όμως η γνώμη αυτή να περάσει για έγκριση από τη διάσκεψη των προέδρων. Εκεί απαιτείται η θετική ψήφος και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, προκειμένου να εξασφαλιστεί η πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων.

Η αμφιλεγόμενη ΔΑΛ

Την ίδια ώρα ο υπουργός Ναυτιλίας προχώρησε και στην τοποθέτηση διοίκησης (διορίστηκε ο νομικός σύμβουλος του υπουργείου Μπακόπουλος Π. Δημοσθένης) στη νεοσυσταθείσα Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ). Ενός αμφιλεγομένου από την αγορά για την αναγκαιότητά του φορέα, «πνευματικός πατέρας» του οποίου ήταν ο πρώην υπουργός κ. Θ. Δρίτσας. Πολλοί στον Πειραιά θεωρούν πως η ΔΑΛ επινοήθηκε ως μέσο για τη διατήρηση κατά το δυνατόν του κακώς νοουμένου κρατικού ελέγχου επί των ιδιωτικοποιημένων λιμανιών. Προστίθεται, έτσι, στα άλλα καθ’ ύλην αρμόδια όργανα της ελληνικής γραφειοκρατίας για τα λιμάνια όπως η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, το Λιμενικό Σώμα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ