ΕΛΛΑΔΑ

Το μητρώο ΕΦΚΑ παντρεύει αγνώστους και «χάνει» ένσημα

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Υπάρχει μια μικρή λέξη που φέρνει τις πιο αναπάντεχες ανατροπές στη ζωή σας: σας «βάζει» επιπλέον χρόνια στην πλάτη ή σας χωρίζει, παρότι έχετε ήδη γιορτάσει την αργυρή επέτειο γάμου... Ο λόγος για το μητρώο του ΕΦΚΑ, όπου έχουν μεταφερθεί τα στοιχεία των ασφαλισμένων όλων των Ταμείων της χώρας, προκαλώντας ωστόσο πλήθος δυσλειτουργειών. «Ετοίμασα τη φορολογική δήλωση, που κάνουμε από κοινού με τη γυναίκα μου, αλλά στάθηκε αδύνατον να την υποβάλουμε», διηγείται ο Θωμάς, παντρεμένος από το 2011. «Εμφανίζομαι στο σύστημα ανύπαντρος και έπρεπε να καταθέσω εκ νέου όλα τα δικαιολογητικά, κάτι που βέβαια δεν μπορούσε να γίνει ηλεκτρονικά, αλλά μόνο διά ζώσης», συμπληρώνει με δυσαρέσκεια. Ο ίδιος, ωστόσο, «παρηγοριέται» ότι υπάρχουν ίσως και χειρότερα. «Εναν φίλο μου, ανύπαντρο, το ίδιο σύστημα τον πάντρεψε με μια αλλοδαπή που ζει στην Ελλάδα, αλλά δεν γνωρίζονται καν», αναφέρει χαριτολογώντας. Η περίπτωση, όμως, του 45χρονου ιδιωτικού υπάλληλου Δημήτρη δεν είναι για γέλια. «Εχουν χαθεί ένσημά μου τριών ετών», εξηγεί ο ίδιος στην «Κ», «προέρχονται από τη δεκαετία του ’90, εποχή του χαρτιού, ήταν καταγεγραμμένα σε δύο καρτέλες που εξαφανίστηκαν». Νιώθοντας ότι ο κόπος του έχει πάει χαμένος, έχει αποταθεί δύο φορές στο ΙΚΑ της περιοχής του και έχει καταθέσει σχετικό αίτημα. Τα ευτράπελα του συστήματος δεν έχουν τέλος... «Διατηρώντας μπλοκάκι και ούσα μισθωτή, εμφανίζομαι εν τέλει ασφαλισμένη από τα... δεκαέξι», σημειώνει η Κατερίνα, «είμαι γεννημένη το 1975 και παρουσιάζομαι επαγγελματίας ήδη το 1991». «Εξτρα μπόνους» στην Κατερίνα είναι ότι από... Δίδυμος έγινε Αιγόκερως και δη γεννημένη την Πρωτοχρονιά.

«Κάποια από τα προβλήματα σχετίζονται με τη μεταγραφή των δεδομένων στο ΕΦΚΑ, άλλα επηρεάζονται μόνον έμμεσα», εξηγεί στην «Κ» υπάλληλος του ΙΚΑ. «Για τα “χαμένα” ένσημα ευθύνεται η απουσία μηχανογράφησης, η γέννηση την Πρωτοχρονιά υποδηλώνει ότι στην παλιά καρτέλα αναγραφόταν μόνον το έτος γέννησης, με αποτέλεσμα να συμπληρωθεί αυτόματα η πρώτη μέρα του χρόνου», συμπληρώνει ο ίδιος, που τους τελευταίους μήνες βρίσκεται όλο και πιο συχνά έναντι εξαγριωμένων ασφαλισμένων, που έχουν εξωθηθεί μέχρι και τη χειροδικία. «Εχουν περιμένει ήδη δύο ή τρεις ώρες και στο γκισέ ανακαλύπτουν ένα σοβαρό λάθος στην καρτέλα τους, το οποίο για να διορθωθεί απαιτεί πλήθος πιστοποιητικών από άλλες υπηρεσίες». Συνηθέστερα, «έχουν κατοχυρωθεί παλαιές διευθύνσεις, λάθος ΙΒΑΝ, ακόμη και το φύλο ή η εθνικότητα έχουν αλλάξει». Τον πρώτο μήνα το σύστημα «έπεφτε» ολοσχερώς. Προκειμένου να εξευμενίσουν τους πολίτες, «ζητούσαμε τον αριθμό τους και τους ειδοποιούσαμε μόλις επανερχόταν το σύστημα ή τους κατεβάζαμε στην είσοδο το χαρτί που χρειάζονταν για να αποφύγουν την αναμονή». Τα σοβαρότερα, ωστόσο, προβλήματα προκύπτουν για τα προστατευόμενα μέλη, ανήλικα τέκνα, συζύγους και χήρες. «Εξυπηρετούσα για μήνες έγκυο, με την οποία είχα πλέον αναπτύξει οικειότητα, τη ρωτούσα για την εξέλιξη της εγκυμοσύνης και μια μέρα κλήθηκα να της ανακοινώσω ότι πρέπει να ξαναφέρει πιστοποιητικά γεννήσεως και γάμου, γιατί το σύστημα την είχε εξαφανίσει».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ