ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θέμα ημερών η προκήρυξη του διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Η προκήρυξη για το 66% του ΔΕΣΦΑ θα απευθύνεται μόνο σε Eυρωπαίους διαχειριστές δικτύων, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα εμπλοκής της DG Comp αντίστοιχα με αυτά που παρατηρήθηκαν στην περίπτωση της αζέρικης Socar.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στη δημοσιότητα βγαίνει από το ΤΑΙΠΕΔ στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας η προκήρυξη για τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ. Πρόκειται για ένα από τα ενεργειακά προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης που περιλαμβάνεται ήδη στα θεσμοθετημένα μέτρα, με την κυβέρνηση να αναμένει μέσα στο Σαββατοκύριακο και το κλείσιμο ενεργειακών προαπαιτουμένων που δεν απαιτούν νομοθετική ρύθμιση. Το βασικότερο εξ αυτών είναι η υπογραφή των υπουργικών αποφάσεων για την υλοποίηση του σχεδίου διάθεσης του 40% του λιγνιτικού παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ σε ιδιώτες. 

Η κυβέρνηση φέρεται να έχει αποστείλει στους θεσμούς τα σχετικά κείμενα και αναμένει την έγκρισή τους για να προχωρήσει στην υπογραφή τους.

Σε ό,τι αφορά τον ΔΕΣΦΑ, η προκήρυξη θα αναφέρεται σε ποσοστό 66% (31% το Δημόσιο και 35% τα ΕΛΠΕ) και θα απευθύνεται μόνο σε Eυρωπαίους διαχειριστές δικτύων, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα εμπλοκής της DG Comp, αντίστοιχα με αυτά που παρατηρήθηκαν στην περίπτωση της αζέρικης Socar. Στόχος είναι ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2017, γι’ αυτό και θα τρέξει με διαδικασίες fast track. Σε αυτό θα συμβάλει καθοριστικά και το ισχυρό ενδιαφέρον που εκδηλώνεται ήδη ανεπισήμως, ενόψει του διαγωνισμού, από τους μεγαλύτερους διαχειριστές δικτύων της Ευρώπης. Εταιρείες που είχαν εμφανιστεί και στον προηγούμενο διαγωνισμό, όπως η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys και η ισπανική Enagas, δηλώνουν εκ νέου «παρών», ενώ θέση παίρνουν και νέες, όπως η ολλανδική Gasunie, η ρουμανική Transgaz και η γαλλική GRTgas. Τις τελευταίες εβδομάδες στελέχη αρκετών από τις παραπάνω εταιρείες βρέθηκαν στην Αθήνα και επισκέφθηκαν το υπουργείο Ενέργειας και το ΤΑΙΠΕΔ για να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους. Στην Αθήνα βρέθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, και εκπρόσωποι ξένων χρηματοοικονομικών οίκων που δουλεύουν για λογαριασμό Eυρωπαίων διαχειριστών, προκειμένου να συλλέξουν πληροφορίες και να προετοιμάσουν το έδαφος συμμετοχής τους στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Παλαιοί και νέοι μνηστήρες του φέρονται να έχουν «ξεσκονίσει» το δεκαετές επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ και να έχουν διαπιστώσει ότι πρόκειται για ελκυστικό χαρτοφυλάκιο.

Το ενδιαφέρον των παλαιών μνηστήρων (Snam, Fluxys και Enagas) συνδέεται με τη συμμετοχή τους στον αγωγό TAP και τις συνέργειες που δημιουργεί το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου με την ολοκλήρωση και λειτουργία του αγωγού. Παλαιοί και νέοι υποψήφιοι επενδυτές αναγνωρίζουν τον καθοριστικό ρόλο των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας και τις δυνατότητες μετεξέλιξης του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου σε ένα hub για την τροφοδοσία της αγοράς των Βαλκανίων. Οι υποψήφιοι επενδυτές φέρονται να προεξοφλούν και τις θετικές επιπτώσεις από τις γενικότερες εξελίξεις στον τομέα των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Υπό αυτή την έννοια δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο νέος διαγωνισμός μπορεί να πετύχει το ίδιο τίμημα των 400 εκατ. ευρώ που πρόσφερε η Socar για το 66% του ΔΕΣΦΑ, παρά την υποχώρηση της ζήτησης φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά και τα εξ αυτής λιγότερα αναμενόμενα μελλοντικά έσοδα της εταιρείας.

Μια σημαντική παράμετρο που θέτει η πλευρά της εγχώριας βιομηχανίας είναι η απαραίτητη κατά την εκτίμησή της σύνδεση της ιδιωτικοποίησης με δέσμευση του αγοραστή για επενδύσεις και στόχο τη διατήρηση των τελών χρήσης δικτύου σε επίπεδα ανταγωνιστικά για τη χώρα. Η προκήρυξη, σύμφωνα με εκπροσώπους της βιομηχανίας, θα πρέπει να συμπεριλάβει τέτοιους όρους, κάτι που δεν προβλέφθηκε στον πρώτο διαγωνισμό. Σε κάθε περίπτωση, για τη βιομηχανία το τίμημα στην περίπτωση ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ δεν πρέπει να αποτελέσει από μόνο του το βασικό κριτήριο επιλογής επενδυτή. Η διασφάλιση ανταγωνιστικής μακροπρόθεσμα τιμής του φυσικού αερίου είναι το μεγάλο ζητούμενο σημειώνουν, άποψη που εκφράστηκε από τον κλάδο και κατά τη διάρκεια του προηγούμενου διαγωνισμού, όταν εμμέσως πλην σαφώς ο ΣΕΒ τάχθηκε υπέρ των παρεμβάσεων Σκουρλέτη για τον περιορισμό των αυξήσεων στα τέλη δικτύου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ