ΕΛΛΑΔΑ

Ο κρίσιμος ρόλος της πληροφορίας στην εκπαίδευση

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Μπορούμε να αξιολογήσουμε τις πληροφορίες που λαμβάνουμε και τις πηγές τους; Κατανοούμε τις οικονομικές, νομικές και κοινωνικές πτυχές της χρήσης της πληροφορίας; Χρησιμοποιούμε τις πληροφορίες δεοντολογικά και νόμιμα; Στη σημερινή Κοινωνία της Πληροφορίας ή Εποχή της Πληροφορίας, που η τεχνολογία και η παγκοσμιοποιημένη οικονομία έχουν μεταβάλει το μέγεθος και την ταχύτητα της πληροφόρησης, είναι εξαιρετικά σημαντικό καθένας να μπορεί να αναζητήσει, να ανακτήσει και να χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά πληροφορίες τόσο στην εργασία, την εκπαίδευση όσο και την προσωπική ζωή. Ο πληροφορικός γραμματισμός (ή «μετατυπογραφικός γραμματισμός», κατά έναν άλλο όρο) είναι μία ακόμη μορφή δεξιότητας που οφείλουν να αναπτύσσουν τα άτομα και κατ’ επέκτασιν τα εκπαιδευτικά συστήματα, όπως τονίζει, μιλώντας στην «Κ», η Christine Bruce, καθηγήτρια στο Queensland University of Technology του Μπρισμπέιν της Αυστραλίας, και εκ των κορυφαίων στον πληροφορικό γραμματισμό. «Η εκπαίδευση στην κατανόηση και χρήση της πληροφορίας είναι τόσο σημαντική ώστε η UNESCO την κατατάσσει στα ανθρώπινα δικαιώματα», παρατηρεί.

Κίνητρο

Οι περισσότερες πληροφορίες που χρειαζόμαστε ανανεώνονται και σε πολλούς τομείς ο χρόνος ζωής μιας πληροφορίας που θα παραμείνει άθικτη είναι μικρότερος των δύο ετών. «Η ικανότητά μας να χρησιμοποιούμε πληροφορίες για να διδασκόμαστε, θα είναι αυτό που θα μας επιτρέψει να συνεχίσουμε να μαθαίνουμε ώστε να παραμένουμε ενήμεροι για τις εξελίξεις και να βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή της γνώσης», παρατηρεί η κ. Bruce. «Η ενημέρωση από την πληροφορία δίνει κίνητρο στους νέους ανθρώπους να ενδιαφερθούν, και να επιφέρουν σημαντικές αλλαγές και οι ίδιοι στον κόσμο. Πρώτα απ’ όλα, τα σχολεία πρέπει να αναγνωρίσουν τόσο τον ρόλο των βιβλιοθηκών όσο και τον ρόλο που έχουν οι βιβλιοθηκάριοι στην εκμάθηση. Δεύτερον, πρέπει να διασφαλίσουν ότι υπάρχει διαθέσιμη η τεχνολογία. Και επίσης, πρέπει να επικεντρώνουν την εκπαίδευση στη διά βίου μάθηση σε έναν διαρκώς εναλλασσόμενο χώρο. Κυβερνήσεις και υπουργεία Παιδείας πρέπει να διαθέτουν πολιτική για τον ρόλο της πληροφορίας στην εκμάθηση, ώστε η πληροφορία να έχει ενσωματωθεί στο πρόγραμμα των σπουδών και να αποτελεί τμήμα των όσων συμβαίνουν μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. Οι Αρχές πρέπει να διασφαλίσουν ότι θα υπάρχουν βιβλιοθήκες σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης. Αυτό μπορεί να προϋποθέτει τη χρηματοδότηση των κτιρίων και της στελέχωσης των βιβλιοθηκών με το κατάλληλα κατηρτισμένο προσωπικό. Επίσης χρηματοδότηση για βιβλία, προώθηση του διαβάσματος και της διά βίου εκπαίδευσης καθώς και την ενσωμάτωση των τεχνολογιών εκπαίδευσης» συμπληρώνει η πανεπιστημιακός, που βρέθηκε πρόσφατα στο Κολέγιο Anatolia της Θεσσαλονίκης.

Μεγάλο βάρος δίνεται στις πηγές πληροφόρησης και την αξιολόγησή τους, σε έναν κόσμο που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λειτουργούν εν πολλοίς με στρεβλό τρόπο ενώ και το Διαδίκτυο δίνει εύκολη πρόσβαση σε ψευδείς ειδήσεις. Οπως εξηγεί η κ. Bruce, «οι πληροφορίες που έχουν προκύψει από έρευνα μπορεί να είναι κάτι σαν επιστημονική εργασία, που δίνει στον ερευνητή μια νέα οπτική. Στον αντίποδα, εκείνες οι πληροφορίες που προκύπτουν από συνομιλίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συχνά δεν είναι παρά οι προσωπικές απόψεις των ανθρώπων. Οι άνθρωποι πρέπει να αντιλαμβάνονται πώς να χρησιμοποιούν τα διαφορετικά είδη πληροφορίας, ώστε να ακουστεί η φωνή τους και να μπορούν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους». 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ