ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το κλείσιμο των προαπαιτουμένων επιταχύνει τις αποκρατικοποιήσεις

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Τρέχει» η κυβέρνηση να κλείσει τα προαπαιτούμενα για τις αποκρατικοποιήσεις. Οι θεσμοί έχουν θέσει 15 σχετικά με τις αποκρατικοποιήσεις, σε ένα σύνολο 140, προκειμένου να ολοκληρωθεί η τεχνική συμφωνία στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης. Kαι μπορεί να έχει ικανοποιήσει τα περισσότερα, ωστόσο παραμένουν ακόμη ορισμένα αγκάθια.

Ειδικότερα, από τις αρχές Μαΐου, που ολοκληρώθηκε η προκαταρκτική τεχνική συμφωνία μεταξύ θεσμών και Αθήνας, έχει γίνει αρκετή δουλειά. Παράγοντες κοντά στη διαδικασία κάνουν λόγο αυτή τη φορά για μια «ενεργητική συμμετοχή» της κυβέρνησης στη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων. Τα σημάδια της είναι πολλά: η χωροθέτηση των νέων διοδίων στην Εγνατία Οδό ήταν από τις πλέον επώδυνες αποφάσεις, φέρει την υπογραφή των Χρήστου Σπίρτζη και Ευκλείδη Τσακαλώτου και χωροθετεί συνολικά 38 σταθμούς διοδίων, από οκτώ που λειτουργούν σήμερα.

Αλλο ένα προαπαιτούμενο που ικανοποιήθηκε τις τελευταίες εβδομάδες είναι η δημιουργία ομάδας εργασίας στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας (ΓΓΔΠ), η οποία είναι επιφορτισμένη με την αναζήτηση των εμπορικά αξιοποιήσιμων ακινήτων του Μητρώου Ακίνητης Περιουσίας (ΜΑΠ). Βασικός στόχος είναι να προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας που όλο αναβάλλεται. Παράλληλα, η ίδια ομάδα θα αναζητήσει τα «κρυμμένα» ακίνητα του Δημοσίου, που δεν βρίσκονται στο ΜΑΠ, αλλά στα αρχεία άλλων υπουργείων. Στο επίπεδο αυτό, οι θεσμοί επιδιώκουν μεγαλύτερο έλεγχο των κρατικών περιουσιακών στοιχείων και κυρίως να σταματήσουν αποσπασματικές προσπάθειες αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας (π.χ. από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας).

Στις ικανοποιήσεις προαπαιτουμένων εντάσσεται ακόμη η έναρξη της διαδικασίας πώλησης μετοχών σε ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ κ.λπ., με την πρόσληψη χρηματοοικονομικών συμβούλων από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, η συμφωνία για το Ελληνικό σε ό,τι αφορά τα αρχαιολογικά και δασικά ζητήματα, οι ρυθμίσεις για τη λειτουργίας της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και η στελέχωση των θυγατρικών εταιρειών του υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων.

Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, η διαδικασία στελέχωσης των διοικήσεων των θυγατρικών του υπερταμείου δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, αλλά αυτό αναμένεται να συμβεί μέχρι τέλος Ιουλίου. Το πιο σημαντικό είναι ότι η κυβέρνηση έκλεισε σημαντικές αποκρατικοποιήσεις, όπως για παράδειγμα είναι η συμφωνία για τον ΔΑΑ (παράταση της παραχώρησης), η πώληση του ΟΛΘ και η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ωστόσο, υπάρχουν πολλά προαπαιτούμενα που δεν έχουν ακόμα ικανοποιηθεί. Για παράδειγμα το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) δεν ενέκρινε μέχρι σήμερα το επικαιροποιημένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, γνωστό ως Asset Development Plan (ADP). Παρόλο που αυτό έχει φτάσει πολλές φορές στα χέρια των μελών του ΚΥΣΟΙΠ, εντούτοις δεν έχει λάβει ποτέ έγκριση, καθώς ορισμένα μέλη αντιδρούν στο σχέδιο αυτό.

Μια άλλη απαίτηση των θεσμών είναι η έναρξη της πώλησης του ΔΕΣΦΑ. Ο διαγωνισμός που ακυρώθηκε, με ευθύνη του τέως υπουργού Περιβάλλοντος Πάνου Σκουρλέτη, θα πρέπει να προκηρυχθεί προτού υπάρξει μια τεχνική συμφωνία με τους θεσμούς. Η προκήρυξη, παρ’ όλο που θεωρείται θέμα ημερών, δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί. Τέλος, η κυβέρνηση δεν έχει παρουσιάσει την πρόταση εξυγίανσης της ΕΑΒ.

Η πιο σημαντική ωστόσο υποχρέωση προς την τρόικα, και πιθανώς το μεγαλύτερο «αγκάθι» στο επίπεδο των αποκρατικοποιήσεων, είναι ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας της Εταιρείας Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ). Ο κανονισμός αυτός είναι ιδιαίτερα κρίσιμος, καθώς θα ορίζει τους νέους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης των ΔΕΚΟ. Στο επίπεδο αυτό, ο κανονισμός μπορεί να επιτρέπει ή να αποτρέπει την εμπλοκή της πολιτικής ηγεσίας σε θέματα διακυβέρνησης των επιχειρήσεων.

Μέχρι πριν από λίγες ημέρες, κανένας δεν είχε λάβει γνώση του συγκεκριμένου κανονισμού, εκτός του υπουργού Οικονομικών, του οποίου αποτελεί αρμοδιότητα. Αυτό προκαλεί νευρικότητα στους θεσμούς, καθώς οι ίδιοι επιθυμούν μια ΕΔΗΣ απαλλαγμένη από πολιτικές παρεμβάσεις.

Από την άλλη πλευρά, ενδιαφέρει όλο το πολιτικό σύστημα, καθώς ο κανονισμός αυτός μπορεί να προκαλέσει πολιτικές αντιδράσεις. Επίσης, μπορεί για πρώτη φορά να εγκρίνεται από τον ΥΠΟΙΚ, η αλλαγή του ωστόσο προϋποθέτει (βάσει του ιδρυτικού νόμου του υπερταμείου) συναπόφαση της ελληνικής κυβέρνησης και των θεσμών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ