Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Μάζες, τέχνη και τελάρα

Κύριε διευθυντά
Στο άρθρο του στην «Κ»  (1/6/ 2017) ο κ. Δημήτρης Αθηνάκης προτείνει να ανοίξει συζήτηση περί τέχνης, έχοντας προηγουμένως δηλώσει ότι «τέχνη είναι και κάνει ό,τι θέλει». Συγχρόνως γράφει ότι «η τέχνη δεν είναι υποχρεωμένη να απευθύνεται στις μάζες». Το πρόβλημα είναι ότι «όποιος κάνει ό,τι θέλει» δεν είναι απαραιτήτως και καλλιτέχνης, άξιος σεβασμού.
Τέχνη για τις «μάζες» που έχουν περάσει ώρες, χρόνια, δεκαετίες μελετώντας ράφια βιβλίων και ξεροσταλιάζοντας κοιτάζοντας πίνακες σε μουσεία, θέατρα, συναυλίες κ.λπ. δεν είναι σκουπίδια ατάκτως πεταμένα και στρωσίδια κρεβατιών αφημένα τυχαίως. Τέχνη είναι να παίρνει κάποιος μία πέτρα και να φτιάχνει τον Ερμή του Πραξιτέλη ή ένα τελάρο και να ζωγραφίζει την Τζοκόντα. Ή να προσπαθεί. Οχι πιστεύοντας ότι οτιδήποτε κάνει, επειδή «έτσι θέλει», είναι άξιο σεβασμού από τις «μάζες».

Τηλεμαχος Μαρατος

Το φάντασμα της τρομοκρατίας

Κύριε διευθυντά
Εχοντας ζήσει σειρά τρομοκρατικών επιθέσεων που συντάραξαν την Ευρώπη και κλόνισαν το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών, ανησυχώ βλέποντας μυθεύματα και απλουστευτικές αναλύσεις για μία ακόμη φορά να κυριαρχούν αγνοώντας τα δεδομένα και τα αποδεδειγμένα.

Το τελευταίο μάλιστα τρομοκρατικό χτύπημα στη Μεγάλη Βρετανία ήταν μία ακόμη επιβεβαίωση πως το παραμύθι της πολυπολιτισμικότητας μάλλον έχει γίνει εφιάλτης, αλλά εμείς συνεχίζουμε πεισματικά να το αρνιόμαστε. Αρχικά, θεωρούσαμε ότι οι τρομοκράτες ήταν άνθρωποι κοινωνικά περιθωριοποιημένοι και παραγκωνισμένοι, πλέον όμως διαπιστώνουμε πως μπορεί να είναι άτομα με ενεργό συμμετοχή στο κοινωνικό γίγνεσθαι και την οικονομική ζωή που δεν έχουν ασπαστεί τον ευρωπαϊκό αξιακό κώδικα. Το αποδεικνύει άλλωστε το γεγονός ότι το 63% των Τούρκων που κατοικούν στη Γερμανία στήριξε την απολυταρχική διακυβέρνηση Ερντογάν στο πρόσφατα διενεργηθέν δημοψήφισμα. Οι άνθρωποι αυτοί είναι εκείνοι οι οποίοι, αρνούμενοι να αποδεχθούν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, ιδρύουν, μεταξύ άλλων, sharia courts στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας, επιτίθενται κατά ενώσεων ομοφυλοφίλων στην Ολλανδία και ανοίγουν ισλαμικά βιβλιοπωλεία στη Γαλλία. Το ερώτημα επομένως είναι: Αντέχει η Ευρώπη άλλους μετανάστες; Η εκπλήρωση των οικονομικών και κοινωνικών υποχρεώσεων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εύρεση εργασίας. Σε μία Ευρώπη όμως η οποία αδυνατεί να αποκαταστήσει επαγγελματικά το σύνολο των αιτούντων εργασία, οι μετανάστες, ανήμποροι να καλύψουν τις φορολογικές και ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις αλλά αποδεχόμενοι προνοιακά επιδόματα και λοιπές παροχές, οδηγούν το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης σε κατάρρευση.

Σε μία εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, η Ευρώπη εκλήθη να διασώσει το γένος των Σύρων. Το άνοιγμα όμως των συνόρων και οι φιλελεύθερες πολιτικές ασύλου σε μία εποχή όπου η ριζοσπαστικοποιημένη ισλαμιστική τρομοκρατία αποδεικνύεται ιδιαίτερα αιματηρή επιφυλάσσουν τεράστιους κινδύνους για μια Ευρώπη η οποία έχει ήδη αρχίσει να ταλανίζεται.

Νικος Καλαντζης

Επαναποικισμός της Ευρώπης

Κύριε διευθυντά
Η αθρόα μετανάστευση Ελλήνων επιστημόνων και επαγγελματιών στην Ευρώπη, λόγω της κρίσεως και της ανεργίας, προκαλεί σοβαρή οικονομική και πνευματική ερήμωση της χώρας. Σε μια περίοδο μεγάλης ανάγκης ένας ολόκληρος πληθυσμός με πτυχία ανωτάτων σχολών ή επαγγελματική εμπειρία δεν προσφέρει τις γνώσεις, την πείρα και τον δυναμισμό του στην πατρίδα, αλλά σε διάφορα ευρωπαϊκά και ασιατικά κράτη. Στη θλίψη, όμως, και την πικρία για την κατάσταση αυτήν μπορεί να αντιταχθεί μια θετική πλευρά. Δημιουργούνται ή ενισχύονται σιγά σιγά εκ νέου εστίες Ελλήνων στο εξωτερικό, οι οποίες με το μέγεθός τους ευνοούν την παραμονή και την αλληλοβοήθεια των ξενιτεμένων και την επαφή τους με την Ελλάδα. Γίνεται, δηλαδή, ένα είδος δειλού επαναποικισμού της Ευρώπης. Η Γερμανία θα φιλοξενήσει 157.050 νέους μετανάστες, η Αγγλία 51.859 και οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες από 1.419 στη Δανία, έως 9.901 στη Νορβηγία («Καθημερινή», 25/5/2017).

Στην ιστορική εξέλιξη του ελληνισμού οι κοινότητες των Ελλήνων στην Ευρώπη εντός της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και αλλού ήταν πολυάριθμες και οικονομικά ισχυρές. Το πρώτο κράτος της Ελλάδας με σύνορα από τον Βόλο μέχρι την Αρτα είχε 900.000 κατοίκους, ενώ οι Ελληνες της διασποράς υπολογίζονταν σε 2.000.000, οι οποίοι αποτελούσαν μια μορφή αποικίας, στην οποία το ελληνικό στοιχείο μορφωμένο και οικονομικά εύρωστο βοηθούσε παντοιοτρόπως την Ελλάδα πριν και μετά την απελευθέρωσή της. Από αυτές τις εστίες εξάλλου ξεκίνησε ο διαφωτισμός τον θαυμαστό για τον ελληνισμό 18ο αιώνα.

Μετά τον Πρώτο και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο όλη αυτή η εξάπλωση του ελληνισμού έπαψε να υπάρχει, κάτω από τραγικές και αιματηρές συνθήκες, όπως οι σφαγές στη Σμύρνη και η εκδίωξη 100.000 Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης. Σήμερα, σημαντική ελληνική παρουσία στην Ευρώπη στην ουσία δεν υπάρχει. Υπάρχουν μόνο τα ωραία κτίρια και οι εκκλησίες, που θυμίζουν το παλαιό κλέος. Το μεταναστευτικό κύμα, όμως, των εκατοντάδων χιλιάδων που πλημμύρισε την Ευρώπη την εποχή της κρίσεως στην Ελλάδα, θα ενταχθεί στις προϋπάρχουσες κοινωνικές εστίες και θα τις ισχυροποιήσει πληθυσμιακά με όλα τα επακόλουθα. Δημιουργείται, δηλαδή, μια Ελλάδα του εξωτερικού με καλύτερες συνθήκες εργασίας και απολαβών, περισσότερες ευκαιρίες προόδου και εξέλιξης που θα επηρεάζουν θετικά τη νοοτροπία και τη συμπεριφορά των νέων μεταναστών αλλά και τις σχέσεις τους με τη μητέρα Ελλάδα.

Μενελαος Μπατρινος
Ομ. Καθηγητής Ενδοκρινολογίας

Ασκληπιείο Αλσος και Βίλα Μποργκέζε

Κύριε διευθυντά
Με τον τίτλο «Ασκληπιείο Αλσος» δημοσιεύθηκε επιστολή μου, στη στήλη αυτή, στις 4/11/2011. Η επικαιρότητα επιβάλλει την παρουσία στοιχείων της και συμπλήρωση με άλλα, λόγω των συζητουμένων σήμερα παρεμβάσεων στο Μητροπολιτικό Πάρκο στο Γουδί.

Πολύ πριν η πολιτεία επέμβει για την τύχη της περιοχής «Γουδί - Ιλίσια», μία ομάδα πανεπιστημιακών καθηγητών Ιατρικής και ενός ή δύο καθηγητών ΕΜΠ συνέστησε νόμιμο σωματείο με την επωνυμία «Φίλοι του Ασκληπιείου Πάρκου». Ως «Ασκληπιείο Πάρκο» ονόμασαν την περιοχή «Γουδί - Ιλίσια», στην οποία υπάρχουν έξι (6) νοσοκομεία, ιατρική βιβλιοθήκη και ίδρυμα ιατροβιολογικών ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών. Επαινετή η προσπάθεια να διατηρηθεί ο χώρος αλώβητος από ανεξέλεγκτες δραστηριότητες.

Αργότερα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δημοσιεύθηκε Π.Δ. με περιεχόμενο τον καθορισμό «μέτρων προστασίας της περιοχής του όρους Υμηττού και των Μητροπολιτικών Πάρκων, Γουδί - Ιλίσια».

Σε τμήμα του χώρου αυτού ο πρώην υπουργός Εθνικής Αμύνης Ι. Βαρβιτσιώτης δημιούργησε το «Στρατιωτικό Αλσος». Η δημιουργία εντός του αυτού χώρου ενός «Ασκληπιείου Αλσους» και η ανέγερση ενός κτιρίου ως ιατρικού μουσείου «Ο Ασκληπιός» θα προκαλούσαν και το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Πλούσια τα αρχαιολογικά ευρήματα (γλυπτά, κείμενα, χάρτες, ή από αρχαιότητος εξέλιξη της Ιατρικής). Σε ένα χάρτη με τα επισημασμένα 160 Ασκληπιεία, σε ελληνικές πόλεις όπου θα απεικονίζοντο και τρία, στο Δίον, στην Αμφίπολη, στα Στάγειρα, στην ελληνική γη, γη των Ελλήνων Μακεδόνων από αρχαιοτάτων χρόνων.

Στη Ρώμη, τα ταξιδιωτικά γραφεία οδηγούν τους τουρίστες στο «άλσος της Βίλα Μποργκέζε». Εκεί, υπάρχει μικρή λίμνη, στην άκρη της οποίας έχει κατασκευασθεί νεοκλασική κρήνη και μία επιγραφή «Ασκληπιώ τω σωτήρι» σε ανάμνηση της βοήθειας που έλαβαν από το Ασκληπιείο Επιδαύρου για την αντιμετώπιση του λοιμού...

Χαραλ. Π. Παναγιωταρεας
Παπάγου
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ