ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυπριακό: «κλειδί» το ζήτημα της ασφάλειας

ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΕΔΟΣ

Τουρκικά Φάντομ συνοδευόμενα από δύο οπλισμένα F-16 ενεπλάκησαν στα νοτιοανατολικά της Χίου με δύο ελληνικά μαχητικά, που είχαν απογειωθεί προκειμένου να τα αναχαιτίσουν.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με δύο πτήσεις πάνω από τις νησίδες Ανθρωποφάγοι και Μακρονήσι στα νότια των Φούρνων χθες το πρωί, οι Τούρκοι επανήλθαν στην παραβατικότητα πάνω από το Αιγαίο, έπειτα από το μικρό τύποις «μορατόριουμ» της επίσκεψης του πρωθυπουργού Μπιναλί Γιλντιρίμ. Στις 11.39 δύο τουρκικά Φάντομ πραγματοποίησαν υπερπτήσεις πάνω από τις συγκεκριμένες νησίδες, μένοντας συνολικά εντός του Εθνικού Εναερίου Χώρου για σχεδόν 40 λεπτά, ενώ αργότερα οι Τούρκοι αμφισβήτησαν και την αρμοδιότητα της Ελληνικής Υδρογραφικής Υπηρεσίας να εξουσιοδοτεί ακόμη και για αρχαιολογικές έρευνες στην ίδια περιοχή, δηλαδή στους Φούρνους. Τα δύο Φάντομ συνόδευαν δύο οπλισμένα F-16, τα οποία στις 11.25 και στις 11.55 ενεπλάκησαν στα νοτιοανατολικά της Χίου με δύο ελληνικά μαχητικά που είχαν απογειωθεί για να προχωρήσουν στις προβλεπόμενες αναχαιτίσεις. Από την πορεία του συγκεκριμένου επεισοδίου στα 10.000 πόδια πάνω από το Ικάριο Πέλαγος γίνεται απολύτως σαφές ότι επρόκειτο για ένα καλά σχεδιασμένο σενάριο από την τουρκική πλευρά.

Εκδοση NAVTEX

Νωρίτερα, η Τουρκία εξέδωσε NAVTEX ακυρώνοντας ελληνική Οδηγία διά της οποίας δινόταν άδεια έρευνας για ενάλιες αρχαιότητες στο πλοίο «RV Hercules», που χθες έπλεε στο Ικάριο, στην περιοχή των Φούρνων, με την εξουσιοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού. Από την Αθήνα αρχικά τηρούνταν χαμηλοί τόνοι, καθώς η πρώτη NAVTEX της Ελληνικής Υδρογραφικής Υπηρεσίας ήταν λανθασμένη ως προς το γεωγραφικό πλάτος, ως εκ τούτου η τουρκική αντίδραση (δηλαδή η έκδοση νέας, ακυρωτικής Οδηγίας) ήταν μάλλον αναμενόμενη.

Ωστόσο, οι Τούρκοι εξέδωσαν και δεύτερη NAVTEX (η οποία αναφερόταν αυστηρά στην περιοχή έρευνας του «RV Hercules», στους Φούρνους) διά της οποίας επαναλαμβανόταν ότι αρμοδιότητα για έκδοση Οδηγιών Προς Ναυτιλλομένους δεν έχει η Ελλάδα (εν προκειμένω το Ηράκλειο Κρήτης), αλλά ο Σταθμός της Σμύρνης.

Την ίδια στιγμή στη Λευκωσία, αλλά και στην Αθήνα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι προετοιμασίες για το Κρανς Μοντανά την επόμενη εβδομάδα. Χθες, ο ειδικός σύμβουλος του γ.γ. του ΟΗΕ Εσπεν Μπαρθ Εϊντε παρέδωσε το προσχέδιο του κοινού εγγράφου για την ασφάλεια και τις εγγυήσεις που έχει καταρτίσει, λαμβάνοντας υπόψη τις συζητήσεις του Μον Πελερέν ανάμεσα στους διαπραγματευτές της τουρκοκυπριακής και της ελληνοκυπριακής πλευράς, αλλά και τις συνολικότερες θέσεις των δύο πλευρών. Το έγγραφο δεν περιέχει προτάσεις από την πλευρά του ΟΗΕ και θα αλλάξει εντός των επόμενων ημερών, προτού καταλήξει στην τελική μορφή του.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» της Κύπρου, το κοινό έγγραφο που παραδόθηκε χθες έχει μικρή έκταση με διάφορα σημεία. Αρχικά διευκρινίζεται ότι σκοπός του εγγράφου είναι να θέσει ένα πλαίσιο για τις διαπραγματεύσεις. Επίσης, τονίζεται ότι ως βασικός στόχος τίθεται η ασφάλεια της μιας πλευράς να μην είναι εις βάρος της άλλης. Αναφέρεται ότι το θέμα της ασφάλειας θα κρίνει αν θα επιτευχθεί συνολική λύση του Κυπριακού, ενώ τονίζεται ιδιαιτέρως ότι, εκτός από τις διαπραγματεύσεις στο Κρανς Μοντανά, υπάρχει ένα ευρύτερο πλαίσιο Διεθνούς Δικαίου που πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν και αφορά την ιδιότητα της Κύπρου ως μέλους της Ε.Ε. και του ΟΗΕ. Μάλιστα, τονίζεται ότι η λύση θα πρέπει να αντανακλά τις αρχές της Ε.Ε. Στο έγγραφο δεν εμπεριέχεται μεθοδολογία, κάτι που οι εμπλεκόμενες πλευρές θα οριστικοποιήσουν τις επόμενες ημέρες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ