ΕΛΛΑΔΑ

Η οδύσσεια των ασθενών στα νησιά

ΠΕΝΝΥ ΜΠΟΥΛΟΥΤΖΑ

Σε πολλά νησιά οι διασώστες δεν επαρκούν προκειμένου να υπάρχει 24ωρη κάλυψη από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τουριστικά νησιά χωρίς ασθενοφόρο, ή χωρίς επαρκή αριθμό διασωστών προκειμένου να υπάρχει 24ωρη κάλυψη από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ. Διακομιδές ασθενών με περιπολικά ή με αγροτικά οχήματα. Δήμαρχοι, ιερείς, δημοτικοί υπάλληλοι επιστρατεύονται για να οδηγήσουν το ασθενοφόρο.

Την υγειονομική «ένδεια» των νησιών της χώρας εντός της τουριστικής περιόδου και κυρίως στον τομέα της επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας, καταδεικνύει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ). Σε έρευνά της για την κατάσταση του ΕΚΑΒ στα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και των Σποράδων, η Ομοσπονδία περιγράφει μία άκρως προβληματική κατάσταση. Ακόμα και τουριστικά νησιά, το βράδυ μένουν με μόλις ένα ασθενοφόρο και αυτό λόγω της «αυταπάρνησης» διασωστών που αναγκάζονται να εργαστούν χωρίς ρεπό και άδειες για να μπορούν να καλύψουν υποτυπωδώς τις ανάγκες. Πολλές διακομιδές γίνονται με την «επιστράτευση» εθελοντών.

Χωρίς ρεπό

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει η ΠΟΕΔΗΝ, η Σαντορίνη διαθέτει μόλις επτά διασώστες, με αποτέλεσμα το βράδυ όλο το νησί να καλύπτεται με ένα μόνο ασθενοφόρο. Στο δεύτερο πιο τουριστικό νησί, τη Μύκονο υπηρετούν μόλις 8 διασώστες, ενώ στην Πάρο οι εννέα διασώστες αναγκάζονται να δουλεύουν όλα τα ρεπό τους για να υπάρχει ένα ασθενοφόρο σε 24ωρη βάση. Στην Ιο η παρουσία του ΕΚΑΒ είναι υποτυπώδης έως ανύπαρκτη, αφού υπηρετούν μόλις δύο διασώστες. Σε πιο «καλή» μοίρα είναι η Σύρος με 13 διασώστες, ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι στο νησί λειτουργεί και βάση αεροδιακομιδών.

Χωρίς τομέα ΕΚΑΒ, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει οργανωμένη υπηρεσία με εκπαιδευμένο προσωπικό, είναι η Μήλος (υπηρετούν τρεις οδηγοί ασθενοφόρου στο Κέντρο Υγείας του νησιού), η Κέα, η Αμοργός, η Κύθνος, η Σέριφος, η Σίφνος, η Αντίπαρος και η Φολέγανδρος.

«Υπάρχουν ασθενοφόρα σε ακινησία, αφού δεν υπάρχουν διασώστες. Λειτουργούν περιστασιακά. Χρέη οδηγών ασκούν δήμαρχοι, ιερείς, δημοτικοί υπάλληλοι και πολλές φορές πολίτες, χωρίς να διαθέτουν στοιχειώδεις γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών», αναφέρει χαρακτηριστικά η ΠΟΕΔΗΝ.

Στη Σάμο όπου οι αποστάσεις είναι μεγάλες και το οδικό δίκτυο δεν ευνοεί, υπηρετούν 12 διασώστες και σύμφωνα με την Ομοσπονδία απαιτούνται τουλάχιστον άλλοι έξι για να καλύπτεται το νησί με δύο ασθενοφόρα σε 24ωρη βάση. Η Χίος με τα δύο κέντρα φιλοξενίας προσφύγων διαθέτει 17 διασώστες και οι εργαζόμενοι του τομέα ΕΚΑΒ του νησιού χαρακτηρίζουν την κατάσταση «επικίνδυνη» και έχουν ζητήσει να αυξηθεί ο αριθμός των διασωστών στους 25 για να μπορούν να βγαίνουν τουλάχιστον δύο ασθενοφόρα πρωί και απόγευμα.

Στη Μυτιλήνη με τις αυξημένες ανάγκες λόγω του προσφυγικού υπηρετούν 40 διασώστες. Χωρίς τομέα ΕΚΑΒ, είναι η Πάτμος, η Αστυπάλαια, η Κάσος, η Νίσυρος, η Σύμη, η Τήλος και το Καστελλόριζο, ενώ στην Κάρπαθο που διαθέτει δύο διασώστες η παρουσία του ΕΚΑΒ είναι υποτυπώδης.

Στο κέντρο Υγείας Σκιάθου υπάρχει καινούργιο ασθενοφόρο και δύο επικουρικοί οδηγοί, που σημαίνει ότι μένουν πολλές βάρδιες τον μήνα ακάλυπτες, ενώ στο Κέντρο Υγείας Σκοπέλου υπηρετούν τρεις διασώστες. Στο ΕΚΑΒ Ζακύνθου υπηρετούν 13 διασώστες για να καλύψουν όλες τις ανάγκες και να εξυπηρετήσουν τις διακομιδές προς τα νοσοκομεία Πάτρας και Πύργου. Στο Κέντρο Υγείας Παξών δεν υπάρχει οδηγός ΕΚΑΒ και στο Κέντρο Υγείας Ιθάκης υπηρετεί μόλις ένας.

«Η οδύσσεια των ασθενών στα νησιά ξεκινάει από τη στιγμή που καλούν το 166 για διακομιδή σε Νοσοκομείο ή Κέντρο Υγείας. Διαπιστώνουν ότι είναι αδύνατον λόγω έλλειψης ασθενοφόρου», τονίζει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία και συνεχίζει: «Στα μικρά νησιά που δεν διαθέτουν ΕΚΑΒ και ελικοδρόμια, οι διακομιδές γίνονται με ταχύπλοα ή πλοία της γραμμής. Ακόμη και η συνοδεία γιατρού είναι πολυτέλεια».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ