ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο ΟΛΘ, τα ραντεβού των ξένων επενδυτών και οι προβληματισμοί

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Το εφάπαξ τίμημα των 231,926 εκατ. για το 67% του λιμανιού είναι κρίσιμο για τον στόχο εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Να κατευνάσει τους προβληματισμούς που σχετίζονται με τη μετοχική της σύνθεση και τη γεωπολιτική της ταυτότητα θα επιχειρήσει η γαλλογερμανική κοινοπραξία που ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Κάτι που ενδέχεται να αποδειχθεί δύσκολη υπόθεση, δεδομένου ότι οι προβληματισμοί αυτοί διατυπώνονται από διάφορες πλευρές και εστιάζονται, μεταξύ άλλων, στην ταυτότητα των κεφαλαίων που χρηματοδοτούν το γερμανικό επενδυτικό κεφαλαίο Deutsche Invest Equity Partners (DIEP).

Για τον λόγο αυτό επισκέπτονται την Ελλάδα ο γενικός διευθυντής της Terminal Link, θυγατρικής της γαλλικής CMA CGM, Boris Wenzel, που ελέγχει το 33% της κοινοπραξίας, όσο και ο ομόλογός του από την Deutsche Invest, Alexander von Mellenthin, που κατέχει το 47%. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ραντεβού στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, συναντήσεις με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, τον υφυπουργό Οικονομίας Στέργιο Πιτσιόρλα, τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή, αλλά και τους πρεσβευτές της Γαλλίας και της Γερμανίας στην Ελλάδα.

Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ αφήνουν να εννοηθεί πως η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ προχωρά κανονικά, αλλά στην αγορά κυκλοφορούν πληροφορίες που θέλουν ακόμα όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά. Εξάλλου, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να ανακήρυξε την ένωση των εταιρειών «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS» προτιμώμενο επενδυτή για την απόκτηση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ, αλλά το έπραξε με καθυστέρηση δύο μηνών, που απαιτήθηκε ώστε να προσκομίσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για να πιστοποιηθεί ως «Reserved Bidder» και ο δεύτερος πλειοδότης, η Peninsular & Oriental (P&O), συμφερόντων της Dubai Ports. Σε κάθε περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ προσδοκά επιτυχή ολοκλήρωση της οικονομικής συναλλαγής για τον ΟΛΘ, καθώς το εφάπαξ τίμημα των 231,926 εκατ. ευρώ για το 67% της εισηγμένης είναι κρίσιμο για την επίτευξη των στόχων για τα έσοδα που έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές της χώρας.

Ο φάκελος του διαγωνισμού υποβάλλεται τώρα στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση πώλησης μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Θα ακολουθήσει η εξέταση της εξαγοράς από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και εφόσον δοθεί η σχετική έγκριση και γίνουν τυχόν αλλαγές –εάν τεθούν όροι και προϋποθέσεις– θα υπογραφούν οι δύο συμβάσεις (πώλησης μετοχών και συμφωνία μετόχων) και μαζί με τη σύμβαση παραχώρησης του ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΛΘ για τη χρήση των λιμενικών υποδομών θα υποβληθούν για ψήφιση στη Βουλή. Θα ακολουθήσει η καταβολή του τιμήματος των 232 εκατ. ευρώ. Η όλη διαδικασία, εφόσον κυλήσει ομαλά, εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί το νωρίτερο στα τέλη του έτους.

Η μετοχική σύνθεση

Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι ένα επιπλέον ζήτημα που γεννά η μετοχική σύνθεση της κοινοπραξίας είναι το γεγονός πως η γαλλικών συμφερόντων Terminal Link έχει μέτοχο μειοψηφίας (49%) την εδρεύουσα στο Χονγκ Κονγκ, China Merchants Holdings International. Πρόκειται για ανταγωνίστρια της Cosco στη διεθνή αγορά διαχείρισης λιμένων παρά το γεγονός πως αμφότερες είναι κρατικών κινεζικών συμφερόντων. Σύμφωνα με τη σύμβαση που θα κληθεί να εκτελέσει ο παραχωρησιούχος, προβλέπεται πως το ύψος των επενδύσεων που δεσμεύεται να υλοποιήσει είναι 180 εκατ. ευρώ, ενώ ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσής τους είναι επταετής. Επίσης, τίθεται στόχος για αύξηση του όγκου διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στις 550 χιλιάδες ΤΕU σε ορίζοντα 9 ετών.

Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη διαχείριση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση της εισηγημένης ΟΛΘ Α.Ε. για 40 έτη με βάση τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ Α.Ε. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει σήμερα το 74,27% των μετοχών και μετά την ιδιωτικοποίηση θα εξακολουθήσει να κατέχει 7,24% του μετοχικού κεφαλαίου. Στην επερχόμενη ετήσια τακτική γενική συνέλευση στις αρχές Ιουλίου είναι πιθανόν να γίνουν κάποιες πρώτες αλλαγές στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΘ κατά τα πρότυπα της διαδικασίας που ακολουθήθηκε και στον ΟΛΠ.

Μεγάλη η δυναμική του λιμανιού

Τα έσοδα για το Δημόσιο από τη συμφωνία για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν περιορίζονται στο τίμημα για το 67% των μετοχών, εκτιμά ο ΙΟΒΕ σε μελέτη του. Ειδικότερα, υπολογίζει την εν δυνάμει αύξηση του ΑΕΠ από την ιδιωτικοποίηση έως και το 1,6 δισ. Οπως σημειώνει ο ΙΟΒΕ, η συμφωνία προβλέπει αναπροσαρμογή του ετήσιου ανταλλάγματος παραχώρησης της λιμενικής ζώνης στον ΟΛΘ από 2,0% σε 3,5% των ενοποιημένων εσόδων του λιμένα. Επιπλέον, το Δημόσιο θα εξακολουθεί να εισπράττει φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, καθώς και μερίσματα από τις μετοχές του ΟΛΘ που θα παραμείνουν στην κατοχή του. Με αυτό τον τρόπο προκύπτει ότι κατά την εξεταζόμενη περίοδο (2017-2026) τα δημοσιονομικά έσοδα από τη συμφωνία αναμένεται να ξεπεράσουν τα 408 με 427 εκατ. σε όρους παρούσας αξίας. Η αυξημένη δραστηριότητα στον λιμένα της Θεσσαλονίκης αναμένεται να επιδράσει θετικά και στη δραστηριότητα συνδεδεμένων κλάδων, όπως είναι οι χερσαίες μεταφορές και οι υποστηρικτικές υπηρεσίες προς τις μεταφορές (αποθήκευση φορτίων και εφοδιασμό πλοίων με καύσιμα). Υπό συγκεκριμένες υποθέσεις εκτιμάται πως η λειτουργία του ιδιωτικοποιημένου λιμένα θα ενισχύσει το προϊόν σε αυτούς τους κλάδους κατά 368 εκατ. σε όρους παρούσας αξίας στο σύνολο της επόμενης δεκαετίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ