ΕΛΛΑΔΑ

Περισσότεροι από δέκα τόνοι επικίνδυνης όξινης πίσσας σε παράδρομο της Αττικής Οδού

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΠΠΑΣ

Περισσότεροι από δέκα τόνοι όξινης πίσσας (αποτελεί επικίνδυνο απόβλητο) βρίσκονται εγκαταλελειμμένοι εδώ και μια περίπου εβδομάδα σε παράδρομο της Αττικής Οδού, στην θέση Πούσι, δίπλα ακριβώς από την γέφυρα που οδηγεί στο Κορωπί και το αεροδρόμιο, απέναντι από τα κτίρια της Cosmote. Τα απόβλητα μεταφέρθηκαν με ανατρεπόμενο φορτηγό σε παλετοδεξαμενές και κατά την απόρριψή τους κάποιες από αυτές έσπασαν, δημιουργώντας μια λίμνη αποβλήτων που εγκυμονεί σοβαρούς κίνδυνους ρύπανσης. Κάποιες πληροφορίες, μάλιστα, κάνουν λόγο για εντοπισμό επικίνδυνων αποβλήτων όξινης πίσσας, σε δύο σημεία, το ένα πλησίον του άλλου.

Η απόρριψη έγινε ξημερώματα της περασμένης Κυριακής, ενώ δυο μέρες αργότερα εντοπίστηκαν σε παρακείμενη περιοχή (σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλο), τριάντα τόνοι σκωρίας από επεξεργασία αλουμινίου.

Οι δικές μας ωστόσο πληροφορίες, αναφορικά με την εντοπισθείσα ποσότητα σκωρίας, κάνουν λόγο για πολλές δεκάδες τόνους αλατώδους σκωρίας, από δευτερογενή επεξεργασία μετάλλων που δεν είναι κατ΄ ανάγκη αλουμίνιο, αλλά οποιοδήποτε ανακυκλώσιμο μέταλλο (μόλυβδο, ψευδάργυρο κλπ). Γιατί όπως λένε οι πληροφορίες μας, το ενδεχόμενο αλουμινίου αποτελεί εκτίμηση και όχι προϊόν ανάλυσης.   

Ο ΣΚΑΙ, επικοινώνησε με τον υπουργό Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλο, ο οποίος ανταποκρίθηκε άμεσα στην πρόσκληση, ενημερώνοντάς μας, ότι στην περιοχή μετέβησαν οι αρμόδιες Υπηρεσίες, τόσο του Υπουργείου, όσο και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης που έχει την ευθύνη αποκομιδής, λαμβάνοντας όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας.

Σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος,

- αποκλείστηκε το σημείο,

- δημιουργήθηκαν αναχώματα ώστε να μην υπάρξει επέκταση της ρύπανσης,

- ελέγχθηκε η στεγανότητα του σημείου ώστε να μην υπάρξουν διαρροές στο υπέδαφος, ενώ,

- την Παρασκευή, το Πράσινο Ταμείο ενέκρινε την διάθεση κονδυλίου, ύψους 160.000 ευρώ, προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση για την αποκομιδή και διαχείριση των αποβλήτων.

Ας δούμε, όμως τώρα, τις δικές μας πληροφορίες, που κάνουν λόγο για δύο ποσότητες αποβλήτων όξινης πίσσας, οι οποίες εντοπίστηκαν με διαφορά μίας, δύο ημερών, σε διαφορετικά σημεία, το ένα πλησίον του άλλου.

Προφανώς (λένε) ο οδηγός που μετέφερε τα επικίνδυνα απόβλητα θεώρησε πως έγινε αντιληπτός και αφού έριξε τις πρώτες παλετοδεξαμενές στο σημείο, συνέχισε την πορεία του, πετώντας και τις υπόλοιπες σε άλλο σημείο, όχι πολύ μακριά από το πρώτο, ώστε να «ξεφορτωθεί» τα απόβλητα.

Οι πρώτοι (σύμφωνα με τις πληροφορίες μας) που αντιλήφθηκαν το συμβάν και παρενέβησαν άμεσα, ήταν οι υπάλληλοι του «Ελ. Βενιζέλος», κατά την διάρκεια των καθημερινών ελέγχων που διενεργούν στο διερχόμενο αγωγό μεταφοράς καυσίμων στο αεροδρόμιο.

Ήταν αυτοί που έφτιαξαν και τα δύο αναχώματα προκειμένου να περιορίσουν τα απόβλητα και να αποφευχθεί η επέκταση της ρύπανσης, ενημερώνοντας, ταυτοχρόνως, τους αρμοδίους. Την Γραμματεία Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που είναι αρμόδια για την συλλογή των αποβλήτων και το ΥΠΕΚΑ, που, κατά τις πληροφορίες μας την επομένη ημέρα (Δευτέρα) έστειλε έναν επιθεωρητή περιβάλλοντος για να αξιολογήσει την κατάσταση.

Τι έγινε από τότε, μέχρι σήμερα;

Τηρώντας την δεοντολογία, ρωτήσαμε τον αρμόδιο υπουργό Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλο και παρουσιάσαμε αυτούσιες τις δηλώσεις του.

Ας δούμε λοιπόν ποια είναι η κατάσταση στην περιοχή, αυτή την στιγμή, μην παραγνωρίζοντας πως η απόρριψη των αποβλήτων έγινε ξημερώματα της περασμένης Κυριακής.   

Μοναδική παρέμβαση, πέραν των αναχωμάτων, οι χάρτινες προειδοποιητικές πινακίδες κρεμασμένες στις κορδέλες, «Προσοχή τοξικά απόβλητα», «Μην τα αναπνέετε» (για την ακρίβεια, η πινακίδα γράφει, «Μην τα αναπνέεται»), «Μην τα ακουμπάτε» και «Προσοχή όξινο».

Από την Αποκεντρωμένη Περιφέρεια δήλωναν πως περιμένουν ενημέρωση  από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος για το είδος των αποβλήτων, λέγοντας, ωστόσο, πως διαθέτουν πιστώσεις, οπότε θα περιμένουν, έως ότου εξευρεθεί και εγκριθεί σχετικό κονδύλι, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία συλλογής των αποβλήτων και καθαρισμού της περιοχής.

Το κονδύλι, όπως μας ενημέρωσε ο Σωκράτης Φάμελλος, βρέθηκε για την ακρίβεια η διοίκηση το Πράσινο Ταμείο, την Παρασκευή, ενέκρινε την διάθεση κονδυλίου, ύψους 160.000 ευρώ, προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση για την αποκομιδή και διαχείριση των αποβλήτων.

Κι εδώ ευλόγως γενώνται τα ακόλουθα ερωτήματα:

- Πόσο διάστημα θα απαιτηθεί να εκταμιευθεί το κονδύλι και να διενεργηθεί ο διαγωνισμός ανάδειξης του μειοδότη που θα αναλάβει την αποκομιδή και διαχείριση των αποβλήτων;

- Κι έως τότε, τι θα γίνει με τα απόβλητα; Θα παραμένουν εκτεθειμένα στην περιοχή;   

Υπενθυμίζεται πως είναι η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη περιοχή γίνεται χώρος απόρριψης επικίνδυνων αποβλήτων.

Το ίδιο ακριβώς (όπως αποκάλυψε με εκτενές την περίοδο εκείνη ρεπορτάζ του kathimerini.gr, κινητοποιώντας τους αρμοδίους) είχε συμβεί και τον Σεπτέμβριο του 2014.

Τότε η παρέμβαση της Πολιτείας ήταν άμεση κι εντός τεσσάρων ημερών τα απόβλητα είχαν περισυλλεγεί, παραπέμποντας ταυτοχρόνως την υπόθεση στην αρμόδια εισαγγελέα.

Λόγω, μάλιστα, της σοβαρότητας του θέματος, «τα τηλέφωνα πήραν φωτιά». Ενημερώθηκε αμέσως ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Μανιάτης, (που εκείνη την στιγμή ήταν σε συνάντηση με τον πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν), δίδοντας εντολή να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Δώστε, είπε, προτεραιότητα στην μη επέκταση της ρύπανσης και συνεργαστείτε με το αρμόδιο Τμήμα της ΕΛ.ΑΣ., ώστε να εντοπιστεί ο διακινητής του λαθραίου πετρελαίου, αλλά και ο μεταφορέας των αποβλήτων. Στο πλαίσιο αυτό ζητήθηκε η συνδρομή της Αττικής Οδού, μήπως μέσω των καμερών διαχείρισης της κυκλοφορίας κατορθώσουν να εντοπίσουν το φορτηγό που μετέφερε τα επικίνδυνα απόβλητα, γιατί (όπως και τώρα) το σημείο όπου εντοπίστηκαν είναι πολύ κοντά στην έξοδο προς Κορωπί.

Τότε οι επιθεωρητές περιβάλλοντος έπιασαν αμέσως δουλεία.

Φόρεσαν την ειδική προστατευτική στολή που καλύπτει το σύνολο του σώματος και του προσώπου με μάσκα για τις αναθυμιάσεις και άρχισαν να παίρνουν δείγματα. Η πρώτη εκτίμηση ήταν και η τελική: όξινη πίσσα. Άκρως επικίνδυνο τοξικό απόβλητο, υπόλειμμα ναυτικού πετρελαίου που υπέστη επεξεργασία, ώστε να «πέσει» στην αγορά ως λαθραίο ντίζελ θέρμανσης.  Ενδεικτικό της επικινδυνότητας των συγκεκριμένων αποβλήτων είναι το γεγονός ότι βλέπαμε (γιατί είμαστε παρόντες) τα χαλίκια που είχαν καλυφθεί από την όξινη πίσσα, να λιώνουν, κυριολεκτικώς.

Και τότε, όπως και σήμερα, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, δεν είχε πιστώσεις.

Έτσι πήρε το θέμα «το πήρε επάνω του», ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος, που άρχισε έναν αγώνα δρόμου, προκειμένου να εξασφαλίσει τα χρήματα που απαιτούνται για την αποκομιδή των αποβλήτων και την διαχείρισή τους, που δεν είναι άλλη από την καταστροφή τους σε ειδικές εγκαταστάσεις στην Σουηδία.

Και οι προσπάθειες Μανιάτη, απέδωσαν.

Μέσω χορηγίας των ΕΛΠΕ, βρέθηκε το αναγκαίο κονδύλι και ξεκίνησαν άμεσα οι εργασίες αποκομιδής των αποβλήτων και καθαρισμού της περιοχής. «Σηκώθηκε» το χώμα που είχε εμποτιστεί από την όξινη πίσσα σε βάθος τουλάχιστον πενήντα εκατοστών, έως του σημείου που «βγήκε» καθαρό χώμα.

Καταλήγοντας, να ενημερώσουμε τους αρμοδίους ότι τα ΕΛΠΕ (που μέτοχος κατά 50% του αγωγού μεταφοράς καυσίμων επί του οποίου βρέθηκαν τα απόβλητα) προτίθενται να καλύψουν και πάλι το κόστος για την αποκομιδή των αποβλήτων που, επί μία εβδομάδα τώρα, βρίσκονται εγκαταλελειμμένα στην περιοχή.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ