ΜΟΥΣΙΚΗ

Το Μπαλέτο Ε.Λ.Σ. σε ποικίλα ΤΟΠΙΑ

ΑΝΔΡΕΑΣ ΡΙΚΑΚΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Κριτική

Αν πριν από τα Χριστούγεννα κατάφερε να ερμηνεύσει τόσο καλά τη ρομαντική «Ζιζέλ» και πριν από το Πάσχα το μοντέρνο τρίπτυχο «Τοπία», αυτό σημαίνει ότι το Μπαλέτο της Ε.Λ.Σ. βαδίζει σε δρόμο σωστό. Με όλες τις παγίδες , που κρύβουν αυτές οι (κατά τις ποικίλες έντυπες αναφορές) ‘δύο πόρτες,  που έχει η προκειμένη καλλιτεχνική ζωή’ και δεν ανοίγεις μόνο μια, για να περάσεις και να … βγεις αργότερα. Τις δύο πόρτες εκλήθησαν προκλητικά να ανοίξουν και να αφήσουν ανοιχτές και για τους επερχομένους οι χορευτές μας. Και τα κατάφεραν όλοι έκτακτα. Πρώτοι χορευτές, σολίστ, κορυφαίοι, σύνολα σε σολιστικές προσφορές ή στα ensembles. Και με τόση άνεση, που εις μάτην προσπαθούσαμε να ανακαλύψουμε – μέσα στα λατρευτά μισοσκόταδα του Αντώνη Φωνιαδάκη κατά Σάκη Μπιρμπίλη – τους premiers danseurs.

Δεν γνώριζα τον Ντάγκλας Λη, που προσέφερε το πρώτο «Τοπίο». Ούτε κατάλαβα το «Κάστρο» του για έξι εξέχοντες χορευτές. Τι να καταλάβω; Μια χορογραφία σαφώς για μικρότερη σκηνή (της ‘παλιάς’ Ε.Λ.Σ.) από εκείνη του Κ.Π.Ι.Σ.Ν.. Στους ‘σκοτεινούς’ φωτισμούς πάντα του Σ. Μπιρμπίλη, είδαμε (;) μια ακόμη ‘ modern’ άποψη της κίνησης και της μετακίνησης των σωμάτων. Στο «Shaker Loops» (από τη φερώνυμη σύνθεση του Τζον Άνταμς) ο Αντώνης Φωνιαδάκης συνεχίζει τη ‘διαρκή ροή ενέργειας’ , που τον χαρακτηρίζει σε όλα τα μπαλέτα του, που έχω δει, κυρίως στο εξωτερικό. Ίσως στην επόμενη καινούρια πρότασή του να προωθήσει τις απόψεις του σε ανανεωμένα πληθωρικά ιδιώματα. Σε αυτά τα τρία «Τοπία» το τελευταίο δικό του τοπίο έφερνε την κόπωση της επανάληψης.

Είχα δει με το Μπαλέτο της Όπερας της Λυών – αλλά και στο δορυφορικό κανάλι Mezzo – ξανά και ξανά την εκλεκτή «Σαραμπάντα» του Μπενζαμέν Μιλπιέ. Δύο μουσικοί – σε δύο σόλι σε βιολί το ένα και για φλάουτο το άλλο - με τέσσερις χορευτές ερμηνεύουν ένα σόλο και ένα κουαρτέτο εξαιρετικής αισθητικής και ευπρόσδεκτης πρωτοτυπίας. Στη Λυών χόρευαν τέσσερις άνδρες. Εδώ ένα ρόλο κράτησε, μια κοπέλα, άγνωστο γιατί και όχι προς το καλύτερο. Ο Α. Νέσκωφ δίδαξε τη χορογραφία στην εντέλεια. (Κ.Π.Ι.Σ.Ν., Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, 31/3).

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ